לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה חזר לאקרנים הסרט "אוצ'קאי לאסלו – הגיבור הנשכח", על איש הצבא ההונגרי וחסיד אומות העולם שהציל כ-2,500 יהודים במלחמת העולם השנייה. אחת היהודים שהציל הייתה אימו של שלמה בק. "הוא הביא לה תעודות מזויפות, הציל אותה ממש. גם הרבה אחרים", אמר בק בריאיון לאולפן ynet.
"שמעתי מאמא על האיש הזה. היא ברחה ממקום למקום, באחד הימים בא מישהו מצלב החץ – הנאצים ההונגרים – ואמר לה 'אל תחששי'. היא חשבה שהוא הולך להסגיר אותה והוא הביא אותה לוועד היהודי, ומשם הכניסו אותה למחנה של אוצ'קאי. לא ביקשו ממנה כסף. התחילו לבוא יותר ויותר אנשים וזה לא הספיק ל-200 איש, אז עברו לבית ספר תיכון יהודי שהיה נטוש, ובאו עוד ועודו אנשים לשם", סיפר בק.
2 צפייה בגלריה
אוצ'קאי לאסלו הגיבור הנשכח סרט תיעודי סינימטק תל אביב הונגריה שינדלר
אוצ'קאי לאסלו הגיבור הנשכח סרט תיעודי סינימטק תל אביב הונגריה שינדלר
"יותר ממלאך". אוצ'קאי לאסלו
"הוא הציל אותה בוודאות", אמר בק, וסיפר איך לאסלו סייע לאימו. "הוא הביא לה תעודות מזויפות, כאילו היא נוצרייה, 'פטרו שיאוליה'. הוא הציל אותה ממש. לא רק אותה, אלא הרבה אחרים. באחת הפעמים שרצו לקחת אנשים מהמחנה הזה, שהיה לכאורה מחנה שתפר מדים ועבד למען הצבא ההונגרי, רצו לקחת אנשים לדנובה כדי לירות בהם ולחסל אותם. הוא (לאסלו – א"ש) היה קצין במלחמת העולם הראשונה ונפצע, אז התנדב לנהל את המחנה הזה. הוא בא בצליעה לדנובה והתחיל לצעוק עליהם, 'אלה אנשים שלי, הם עושים עבודות חשובות', והחזירו אותם למחנה".
ד"ר קולריק טמאש, חוקר והבמאי של הסרט, אמר ששמע לראשונה על הסיפור של מי שזכה לכינוי "שינדלר ההונגרי" ב-2004 בתיכון שבו למד בבודפשט. לדבריו, ערך מחקר שנמשך שלוש שנים בשיתוף עם גורמים בישראל ובאירופה, ובו יצאו למסע אחר הניצולים שלאסלו הציל.
2 צפייה בגלריה
אוצ'קאי לאסלו הגיבור הנשכח סרט תיעודי סינימטק תל אביב הונגריה שינדלר
אוצ'קאי לאסלו הגיבור הנשכח סרט תיעודי סינימטק תל אביב הונגריה שינדלר
אוצ'קאי לאסלו (משמאל)
אימו של בק הייתה אחת מהניצולים שהתראיינו לסרט. "חבר משותף חיבר אותי לבמאי, והוא שאל 'אפשר לבוא לראיין אותך עם אמא שלך?', אמרתי כן. באותו יום הגיעו וראיינו את אמא שלי ואותי, שנתיים לפני שהיא נפטרה. היא הייתה אז בת 92".
היא זכרה את כל הסיפור, את כל ההשתלשלות? "לא בבהירות. אפילו עכשיו אני מתרגש כי זה לא מובן מאליו. באחד הימים, חורף, שלג, קר, זיהה אותה שכן גוי, גילה שהם שיחקו יחד באזור מספר 7 כשהם גרו בבודפשט, והתחיל לרדוף אחריה כדי להסגיר אותה, סתם ככה. היא ברחה למקום שיש כמה סמטאות וכמה נקודות מוצא וחיכתה. היא סיפרה לי שהוא עמד, רקע ברגליים, עישן סיגריות קרוב לשעתיים, עד שנהיה חושך: 'המתנתי עוד 20 דקות ואז הלכתי למחבוא'. מה שמצמרר פה זה לא כלבים ולא מחנות השמדה ולא מספר על היד. הרוע, הדבקות במטרה, על רקע זה – אוצ'קאי הוא יותר ממלאך".