חמאס חזר בו בימים האחרונים מההסכמה העקרונית לשחרור 80 חטופים, ובשלב זה הוא מוכן לשחרר כ-50 בלבד. ישראל מתנגדת ועומדת על כך שישוחררו בין 50 ל-80 חטופים שנמצאים בעזה.
השבוע אומנם הושגה התקדמות במגעים לשחרור חטופים, אך מדובר בימים קריטיים שבהם כל צד מנסה למשוך את החבל לצד שלו, ועדיין מדווח על קשיים בדרך לעסקה. חלק מהקשיים במגעים נוגעים בבטן הרכה של ישראל - הילדים החטופים שמוחזקים על-ידי חמאס.
צעדת משפחות החטופים
(צילום: יאיר פלטי)

5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים צעדה
משפחות החטופים צעדה
משפחות החטופים
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
במו"מ הציגה ישראל כמה קווים אדומים, בהם הדרישה שלא להפריד משפחות - ולשחרר ילדים עם אמהותיהם. הקו האדום השני הוא התנגדות להפוגה בלחימה ללא שחרור חטופים. ישראל גם עומדת על כך שלא ישוחררו רק נשים וילדים, ושמספר המשוחררים יהיה גבוה מדרישת חמאס כרגע.
החמאס התנגד לשחרור אסירים מבוגרים לאחר שישראל התנגדה לשחרור מחבלים רוצחים מבוגרים. ישראל התנגדה בתוקף להפוגה של חמישה ימים כפי שדרש החמאס – מה שגם גרם לחמאס לצמצם את מספר המשוחררים בעסקה הנוכחית מ-80 ל-50.
5 צפייה בגלריה
צעדת משפחות החטופים בדרך לבית חשמונאי
צעדת משפחות החטופים בדרך לבית חשמונאי
צעדת המשפחות בדרך לירושלים
(צילום: Amir Levy /Getty Images)
מחלוקת נוספת במגעים היא דרישת חמאס שבימי ההפוגה ישראל תימנע מלהטיס כטב"מים בשמי עזה, כדי שלא יגלו מהיכן הובאו החטופים שישוחררו. בכל אחד מימי ההפוגה מתכוון חמאס לשחרר עשרות חטופים. במקביל דורש חמאס חופש תנועה בין צפון רצועת עזה לדרומה במהלך ההפוגות.
ישראל מייחסת חשיבות רבה לעסקה הנוכחית ולהתנהלות שלה במו"מ, מתוך הבנה שיהיו לה השלכות על העסקאות הבאות. ישראל מפגינה קו נוקשה במו"מ, אך נזהרת שלא לשבור את הכלים מול אנשי ארגון הטרור הרצחני - שהקשר איתם לא ישיר (באמצעות מתווכים, בראשם הקטארים) ולא רציף. ישראל הבהירה למתווכים כי אחרי כל הפוגה לצורך עסקה, הלחימה בעזה תתחדש.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מאיתור אמצעי לחימה ואמצעים טכנולוגיים על ידי כוחות אוגדה 36 ויחידת שלדג במרחב בית החולים שיפאא'
תיעוד מאיתור אמצעי לחימה ואמצעים טכנולוגיים על ידי כוחות אוגדה 36 ויחידת שלדג במרחב בית החולים שיפאא'
תיעוד מאיתור אמצעי לחימה בבית החולים שיפא
(צילום: דובר צה"ל )
הנחת העבודה בישראל שהעמקת התמרון הקרקעי וההגעה לבית החולים שיפא הלחיצה מאוד את חמאס והגדילה את הסיכוי לעסקה לשחרור חטופים. גם החמאס מבין שאין לו זמן יקר והוא חייב להשיג הפוגה. לפי הערכות, ישראל תשחרר מצדה בין 130 ל-138 אסירים פלסטינים - כולם קטינים או נשים. נכון לרגע זה לא עומד על הפרק שחרור של גברים ושל רוצחים מבתי הסוהר בישראל.
אם הדברים יתקדמו כצפוי העסקה עשויה להיסגר בתחילת השבוע הבא, והשחרור יתבצע בפועל בתוך יום או יומיים - כמובן אחרי שיאושר בקבינט ובישיבת הממשלה. ראש המוסד דוד ברנע צפוי להגיע שוב לקטאר כדי לסגור את הפרטים האחרונים בדרך לעסקה. שלשום נועד עם ההנהגה הישראלית ברט מקגורק, השליח של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן למזרח התיכון, שאמור גם כן להגיע לקטאר. מאחורי הקלעים עבדו באינטנסיביות גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ואנשיו.
5 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד ברנע. צפוי לחזור לקטאר
(צילום: יריב כץ)
בהתייחסות לשיפא, גורמים בישראל אמרו כי מטרת הפעולה לא הייתה להגיע לחטופים אלא לרשת המנהרות, ולהוכיח לחמאס שצה"ל מסוגל להגיע לכל מקום. "אנחנו פועלים עמוק וכואב, אבל לא חד ומהיר. הסיפור שאנשים חושבים שיהיה פה מבצע אנטבה לא מתיישב עם המציאות", אמרו הגורמים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בשיחה עם לוחמים: "אנחנו נחסל את החמאס ונחזיר את החטופים שלנו, אלה שתי משימות קדושות". שר הביטחון יואב גלנט נפגש גם הוא עם לוחמים, התייחס להחזרת החטופים ולהמשך הלחץ על חמאס במלחמה ואמר: "אנחנו הולכים לכל פעולה שיכולה להביא חילוץ של החטופים שלנו. כשאני אומר 'חילוץ' זאת יכולה להיות פעולה קרקעית וזה יכול להגיע ממקום אחר. רק המאמץ בלחימה מהאוויר וכמובן מהקרקע, ביחד עם הלחץ שנוצר עליהם, הוא זה שמקפיץ את הנושא של השבויים והנעדרים קדימה".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבא״ח העורף, בסיס האימונים של חטיבת חילוץ והדרכה בזיקים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבא״ח העורף, בסיס האימונים של חטיבת חילוץ והדרכה בזיקים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבא"ח העורף, בסיס האימונים של חטיבת חילוץ והדרכה בזיקים
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בתוך כך פרסם העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד פרטים על פגישה בין ראש השב"כ לראש המודיעין המצרי בנוגע לעסקת החטופים. גורמים מצרים הדגישו בפני רונן בר כי לא ניתן לשחרר חטופים ישראלים בכוח, והפתרון היחיד הוא מו"מ דחוף להשלמת עסקה כוללת או חלקית. לפי הדיווח, גורמים מדיניים בכירים בישראל מאשרים כי הפסקת האש תושג רק אם ישוחררו מספר רב של חטופים, וזאת תחת לחץ משפחות החטופים, כיוון שהבכירים סבורים שהפסקת אש היא אינטרס של חמאס.
לדברי מקור ששוחח עם העיתון, פגישתם של רונן בר ועבאס כאמל נגעה בכמה נושאים נוספים על רקע המלחמה בעזה - כמו סוגיית אספקת הגז שישראל הפסיקה להעביר למצרים, מה שהוביל למשבר אנרגיה ואילץ את מצרים להפסיק לייצא גז לאירופה. הגורם אמר כי סוכם להפעיל מחדש את צינור הגז מ"תמר", וזאת כחלק מסדרת הבנות עם הישראלים, לגבי תהליך העברת פצועים מבתי החולים הפלסטינים אל מחוץ לרצועה ותיווך מצרי בנוגע לעסקת השבויים.
פורסם לראשונה: 22:19, 15.11.23