2 צפייה בגלריה
החילוץ בפוקרה, נפאל
החילוץ בפוקרה, נפאל
בסופה בנפאל, לפני החילוץ
(צילום: דב גנשרוא)
מבצע חילוץ יוצא דופן, עקב הסופות בנפאל: יותר מ-200 ישראלים חולצו בשבוע האחרון מהמדינה האסיאתית. הפעילות נוהלה על ידי שגרירות ישראל במדינה, יחד עם המחלקה לישראלים בחו"ל של משרד החוץ, ובתיאום גורמים ישראלים ומקומיים.
מטיילים ישראלים רבים במנסאלו ומנאנג, אזורים הסמוכים לאוורסט, לא יכלו להמשיך במסלולם המקורי עקב הסופות הקשות - וחלקם אף נתקע בשטח בתנאים קשים ללא אפשרות חילוץ מיידית. המבצע לחילוצם יצא לדרך בסיוע מסוקים צבאיים ואזרחיים, כשאין צפי לפתיחת הדרכים.
עם היוודע דבר המשבר, הפעיל משרד החוץ בירושלים חדר מצב מיוחד והשגרירות בקטמנדו, בראשות השגריר חנן גודר והקונסולית דנה פישר, הצליחו להגיע למידע מהימן על אודות כלל הישראלים שנמצאו במצוקה.
2 צפייה בגלריה
החילוץ בפוקרה, נפאל
החילוץ בפוקרה, נפאל
בפוקרה שבנפאל. "הישראלים נתקלו בסיטואציות משבריות"
(צילום: דב גנשרוא)
"במשך שנותיי הרבות אני לא זוכר טיפול כה מורכב במגוון זירות לטובת כל כך הרבה ישראלים בו זמנית", אמר השגריר גודר. "הישראלים הרבים נתקלו בסיטואציות משבריות שונות ומול כל קבוצה היינו צריכים לפעול באופן שונה, בין עם מולן ישירות או מול הגורמים המחלצים".
עוד תיאר השגריר גודר כי יכולת הנציגות לפעול מול גורמים מקומיים, "ברמות הגבוהות ביותר", לדבריו, הביאה לכך שברגע האמת הופעלו כל האמצעים לטובת החילוצים, בהם גם מסוקים צבאיים.
ראש האגף הקונסולרי במשרד החוץ אייל סיסו הזכיר כי מעבר לפעילות המשרד גורמים רבים היו מעורבים בחילוץ הישראלים, "חייבים להודות לרשויות החירום והחילוץ בנפאל, ולמשרד החוץ והצבא הנפאלי על הירתמותם והסיוע בחילוץ האזרחים. כמו כן לחברות החילוץ - מגנוס, מגן ורסקיו 1 - על שיתוף הפעולה שהביא לחילוץ האזרחים ללא פגיעות משמעותיות".