במשך שנים ארוכות היא שתקה. חיה בחרדה, חששה לחייה ולחיי משפחתה. גם כשנחשפה ב-2018 פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע, היא עדיין חששה להתלונן. רק כעת, אחרי התפוצצותה המחודשת של הפרשה, העזה ד' להתייצב שלשום (שני) ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433 ולהגיש תלונה נגד האסיר מחמוד עטאללה שלטענתה פגע בה מינית בשנים 2016-2014, ונגד מפקד הכלא דאז, באסם קשקוש.
4 צפייה בגלריה
ד' ואמה ר'
ד' ואמה ר'
"רוצה ריפוי לבת שלי". ד', ואמה ר', אתמול
(צילום: שרון צור)
ד', בשנות ה-20 לחייה, שירתה כסוהרת באגף 5 בכלא גלבוע. בראיון בלעדי ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", סיפרה אתמול ד' על הטראומה שחוותה בזמן שירותה בכלא. "התגייסתי לשב"ס ב-2014, ושובצתי באגף 5 בגלבוע", תיארה. "הבהירו לי מה מעמדו של עטאללה בכלא כדובר אגף האסירים הביטחוניים. הוא למעשה היה מפקד הכלא בפועל. אחרי כמה חודשים באגף עטאללה התחיל לגעת בי, לשלוח ידיים".
"עטאללה היה מפקד הכלא בפועל. סוהרות הבינו שאין מה להתלונן עליו, זה לא עניין את המפקדים. הוא ידע פרטים אישיים על המשפחה שלי"
לדברי ד' היא לא התלוננה על עטאללה שכן ידעה שהנהלת הכלא מטייחת. "סוהרות בגלבוע הבינו שאין מה להתלונן על עטאללה, הוא היה חזק שם וזה לא עניין את המפקדים", אמרה. אבל, על פי ד', עטאללה לא הסתפק בנגיעות בלבד, אלא החל גם להלך עליה אימים. "ב-2016, זמן קצר לפני שהשתחררתי, עטאללה אמר לי: 'אמג'ד עוואד הוציא עלייך חוזה, את ומשפחתך מאוימים'".
עוואד, מבצע הטבח האכזרי של משפחת פוגל ביישוב איתמר, היה כלוא אף הוא באגף 5 באותה עת. לטענת ד', עטאללה טען בפניה שלעוואד יש "חיילים" בחוץ שעוקבים אחריה ומחכים לשעת כושר לפגוע בה ובהוריה, והבטיח לה: "אני אשמור עלייך, את חייבת לי את החיים שלך".
4 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
"סוהרות בגלבוע הבינו שאין מה להתלונן על עטאללה, הוא היה חזק שם"
(צילום: דוברות שב"ס)
"לא האמנתי לדברים שלו, אבל עטאללה ידע פרטים אישיים על המשפחה שלי - מה הכתובת שלי, היכן אמא שלי עובדת, היכן אני עובדת", סיפרה ד'. "ניגשתי לקצין המודיעין בכלא דאז, ניסים פיניש, ושאלתי האם אני מאוימת. פיניש אמר שזה לא נכון. ניגשתי למפקד הכלא, באסם קשקוש, שאמר לי - בניגוד לפיניש - שאני אכן מאוימת על ידי אמג'ד עוואד ושהעניין ידוע ומטופל. פחדתי והתחננתי שלא יחזיר אותי לעבוד באגף הביטחוני והוא התעקש שאחזור לעבוד במשך חודשים".
מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות", מול גורמים המעורים בפרטים, עולה שלשב"ס לא היה ידוע על איום שבו הייתה נתונה הסוהרת, ולא ברור מדוע טען בפניה מפקד הכלא דאז, קשקוש, שהיא אכן מאוימת, כפי שמסרה בתלונתה במשטרה.
את חרדתה, לדברי ד', ניצל עטאללה כדי לבצע בה מעשה מגונה. "עטאללה ביקש שאגיע לאגף לשיחה איתו. הוא דרש שאפתח את השערים ואעמוד מולו. הוא דרש שלא אספר לאיש על האיום של אמג'ד, אמרתי לו שלא אספר לאף אחד, והוא השיב: 'אני רוצה להרגיש שאת אחותי', ואז תפס לי את שתי הידיים בחוזקה, ניסיתי להשתחרר, וכשהסתובבתי לסגור את השער הוא ליטף לי את הישבן".
ר', אמה של ד', שמעה ממנה עוד בזמן אמת, ב-2016, על האיומים שעליהם שמעה מעטאללה וניסתה לשכנע אותה כבר אז להתלונן על כך במשטרה, אך ד' שהייתה במשבר נפשי סירבה. על המעשים המגונים שביצע בה עטאללה היא לא סיפרה לאם, ורק לאחרונה, עם התפוצצות הפרשה מחדש, שיתפה אותה בכך.
4 צפייה בגלריה
עו"ד קרן ברק
עו"ד קרן ברק
"עוד שיא של זלזול, רוע ואטימות". עו"ד קרן ברק
(צילום: עמיר צוק)
4 צפייה בגלריה
עורך דין אייל אלון
עורך דין אייל אלון
"טענות כאלה אחרי חמש שנים מעלות חשד למניע בלתי ראוי". עו"ד אייל אלון
"ידעתי שזה ארגון רקוב, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יגיע לרמות האלה", אמרה אתמול האם, ר'. "אין לי הרבה ציפיות מהמערכת, אני יודעת שאחד מכסה על השני, אני רוצה ריפוי בשביל הבת שלי. לבאסם קשקוש אני רוצה להגיד שאני לא מאחלת לשונאים שלי את מה שעשה לבת שלי. הוא יכול היה לגמור את זה בשנייה ולהגיד לה שזה לא נכון, ואם זה היה נכון הוא היה צריך להעביר אותה לכלא אחר שבו לא תהיה מאוימת".
ד' מלווה על ידי עו"ד קרן ברק, מומחית לייצוג נפגעות עבירה, שמייצגת חמש סוהרות בפרשה. "המקרה הבלתי נתפס בחומרתו של ד' הוא עוד שיא של זלזול, רוע ואטימות שהפגינה המערכת", אמרה עו"ד ברק. "ד' סובלת מאז שירותה הצבאי מחרדות קשות וממצוקה נפשית. לאחרונה קיבלתי התחייבות מנציבת שב"ס לממן טיפולים נפשיים פרטיים לסוהרות שנפגעו נפשית בכלא גלבוע ואדאג שגם ד' תזכה לטיפול מסור. בנוסף אגיש גם בשמה דרישה לפיצוי כספי משב"ס".
עו"ד אייל אלון מסר בשם באסם קשקוש: "התיק נגד מפקד כלא גלבוע לשעבר נסגר מחוסר אשמה, משמע שלא דבק שום פגם בהתנהגותו. עתה מגיע סיפור חדש כמעין משחק לחבוט במפקדי שב"ס לשעבר ממניעים לא ברורים שחשוב שייבדקו. מפקד הכלא לא זוכר את הסוהרת לרבות האסיר המצוין בכתבה. תחתיו עברו מאות רבות של סוהרות ואלפים רבים של אסירים. טענות כאלה אחרי חמש שנים, מעלות חשד כבד שיש מניע בלתי ראוי מאחורי הדברים".
"מרשי מציין ששיחה כזאת מעולם לא התנהלה. איומים על אנשי סגל מגיעים ממקורות מוסמכים, מודיעין שב"ס, מודיעין משטרת ישראל ושב"כ ועוברים בצינורות המקובלים. לא יכולה ולא הייתה יכולה להיות שיחה כזאת שבה מנהל כלא על דעת עצמו יגיד לסוהרת כזאת או אחרת שהיא מאוימת מבלי אסמכתה רשמית. אין בהאשמות האלה של הסוהרת ממש והן רק נועדו כדי להכפיש ולהכתים קצין מוערך ורב-זכויות לאחר 30 שנות שירות. מדובר בהאשמות חסרות שחר ולא הגיוניות".