סודן דיווחה הבוקר (יום א') שמפקד הצבא, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, סיכם עם ראש הממשלה עבדאללה חמדוק על חזרתו לתפקיד. חמדוק נעצר בחודש שעבר במהלך ההפיכה הצבאית שהנהיג אל-בורהאן. הוא הוחזק בביתו של מפקד הצבא ושוחרר אחרי יום. מאז הוא שהה במעצר בית.
גורמים שתיווכו בין הצדדים אמרו שהשניים סיכמו שחמדוק יעמוד בראש ממשלה חדשה שתורכב מטכנוקרטים עצמאים. במסגרת ההסכם תשחרר סודן פוליטיקאים שעצורים מאז ההפיכה הצבאית באוקטובר. בצהריים חתמו חמדוק ואל-בורהאן על ההסכם. במעמד החתימה אמר חמדוק שההסכם "יטפל בכל סוגיות תקופת המעבר עד לכינון דמוקרטיה. המטרה שלנו היא להימנע משפיכות דמים".
3 צפייה בגלריה
עבד אל-פתאח אל-בורהאן, עבדאללה חמדוק
עבד אל-פתאח אל-בורהאן, עבדאללה חמדוק
אל-בורהאן וחמדוק. המצב בסודן, לכאורה, חוזר לקדמותו
(צילום: EPA)
משנת 2019, אז הודח הרודן עומר אל-באשיר, שולטת בסודן "מועצת הריבונות" – שחילקה את השלטון בין הצבא לגורמים האזרחיים במדינה האפריקנית. לצד המועצה קמה ממשלה אזרחית בראשות חמדוק, שהייתה אחראית על ניהול העניינים האזרחיים של סודן. ב-25 באוקטובר הכריז הגנרל אל-בורהאן על מצב חירום ופירק את הממשלה ואת מועצת הריבונות. הוא האשים את הפוליטיקאים בהסתה נגד כוחות הביטחון. הצבא הקים מועצת ריבונות חדשה, בראשות אל-בורהאן.
אל-בורהאן אמר בחודש שעבר שהצעדים שננקטו בסודן היו הכרחיים משום שהסכם חלוקת הכוחות בין הצבא לגורמים האזרחיים הפך למאבק כוחות, שאיים על שלומה וביטחונה של המדינה. הוא טען שהצבא ימשיך בתהליך המעבר לדמוקרטיה - שהחל אחרי הפלת אל-באשיר - עד שהשלטון יעבור לבסוף לידי הממשלה האזרחית. אל-בורהאן הבטיח שבחירות יתקיימו ביולי 2023 לכל המאוחר.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק ומפקד הצבא אל בורהאן חותמים על הסכם ב חרטום
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק ומפקד הצבא אל בורהאן חותמים על הסכם ב חרטום
הצדדים חותמים על ההסכם היום בחרטום
(צילום: AFP)
אחרי ההפיכה הצבאית יצאו מפגינים סודנים לרחובות בהמוניהם. רופאים במדינה אמרו לפני כמה ימים שלפחות 15 מפגינים נורו למוות על-ידי כוחות הביטחון במחאות נגד ההפיכה. בימים שאחרי ההפיכה החליטו מדינות במערב לעצור את הסיוע לסודן, וקראו לצבא להשיב את המצב לקדמותו.
גורמים סודנים שתיווכו בין אל-בורהאן לחמדוק – שכללו אקדמאים, עיתונאים ופוליטיקאים – אמרו שהאו"ם וארה"ב מילאו תפקיד קריטי בהסכם שנחתם בצהריים בארמון הנשיאות בחרטום. רשת אל-ערבייה דיווחה שהלילה נפגשו אל-בורהאן וחמדוק לשיחה על ההסכם, ושזו הייתה הפגישה הראשונה שלהם מאז שחמדוק עזב את ביתו של אל-בורהאן – שם כאמור הוחזק במעצר.
3 צפייה בגלריה
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
מוחים נגד ההפיכה הצבאית בבירה חרטום
(צילום: AFP)
ההסכם בין הצדדים מחזיר, כביכול, את המצב לקדמותו כפי שדרשו במערב: שיתוף פעולה בין הגורמים הצבאיים לאזרחיים בסודן, שמיוצגים לכאורה על-ידי אל-בורהאן וחמדוק.
הגורמים האזרחיים בסודן, שמובילים את המחאה נגד ההפיכה, מתנגדים נחרצות לכל שיתוף פעולה עם הצבא. לקראת חתימת ההסכם בין חמדוק לאל-בורהאן צעדו אלפי מפגינים לארמון הנשיאות בחרטום וקראו להדחתו של אל-בורהאן. כוחות הביטחון הסודניים השתמשו בגז מדמיע נגד המוחים.
פורסם לראשונה: 11:05, 21.11.21