3 צפייה בגלריה
מילואימניקים שקיבלו צו 8 הגיעו לקחת ציוד לפני היציאה לירושלים
מילואימניקים שקיבלו צו 8 הגיעו לקחת ציוד לפני היציאה לירושלים
צה"ל עבר את מכסת גיוס המילואים ויחל בגיוס חריג
(צילום: יריב כץ)
לידיעת המילואימניקים: העומס עליכם השנה יהיה כבד עוד יותר. בעקבות גל הטרור באיו"ש שמרתק היקפים גדולים של יחידות, ביניהן גם מילואים, יגיש הצבא בקשה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לגיוס עשרות גדודים לתעסוקה מבצעית, בניגוד לחוק הקיים.
חוק המילואים מאפשר גיוס של גדוד מילואים לתעסוקה מבצעית פעם בשלוש שנים, אולם מתברר כי צה"ל עבר את המכסה. בשנה שעברה גייס צה"ל כ-50 גדודי מילואים לתעסוקה מבצעית. מלבד גדודים שנקראו לאימון, הרוב נשלחו לשטחים, חלק נשלחו לגזרות אחרות כדי לשחרר יחידות סדירות לאוגדת איו"ש. בשנת 2023 המספר יגיע ל-66 גדודים וכולם יגויסו בהחרגה - חלק שנה אחרי שנה, והרוב עם הפסקה של שנה ולא של שנתיים כפי שנקבע.
כדי להבין את היקף הכוחות שמושקעים באתגר סיכול הטרור בתוך איו"ש והחוצה כלפי ישראל, יש לקבל את הנתון הבא ‑ ערב תחילת הגל בחודש מרץ 2022 הסתפקו באוגדת איו"ש ב-13 גדודים כדי לאפשר ביטחון, ואילו היום ישנם 25 גדודים בגזרה ובנוסף יחידות מיוחדות שמרותקות לפעילות אינטנסיבית.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
בן גביר רוצה להוציא את מג"ב איו"ש מצה"ל, בצבא מקווים שנתניהו יבלום זאת
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
סוגיה נוספת וחשובה שהציבור ומקבלי ההחלטות צריכים להכיר היא שבמידה ומג"ב איו"ש ייצא מצה"ל, כפי שמתכנן השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, העומס על חיילי המילואים יגבר עוד יותר. כיום פועלות 16 פלוגות מג"ב תחת הצבא והוצאתן תחייב גיוס עשרות גדודי מילואים לתעסוקה מבצעית. בצבא מקווים שראש הממשלה המיועד נתניהו ושר הביטחון החדש יתערבו ויבלמו את המהלך.
כפי שדווח ב"ידיעות אחרונות" לפני שבוע, יש צורך לשנות את חוק המילואים שמראש היה בעייתי והגביל את הצבא שנאלץ לבקש החרגות, אבל זה לא מספיק; מעטים הם הנושאים בנטל והם אינם מתוגמלים כראוי. הם עוזבים משפחה, עבודה או לימודים, וההתחשבות בהם אינה מספקת ‑ לא מצד המעסיקים ולא מצד המדינה שאינה מתגמלת אותם כראוי.
בקרוב הם יקבלו את ההתראות לקראת שירות המילואים הארוך הנוסף גם השנה, ולא בטוח שכולם יוכלו להתייצב שנה אחרי שנה לתעסוקה מבצעית שנמשכת בין 24-21 ימים. המפקדים שלהם, המ"פים והמג"דים, אף יאלצו להתגייס לכמות כפולה של ימים כדי להכין את המסגרות. העומס עליהם יהיה גדול עוד יותר. ההערכות בצה"ל הן שגל הטרור לא צפוי להסתיים בקרוב ובסבירות גבוהה בחודשים הקרובים פנינו להסלמה או להידרדרות, יתכן שאף לפני תקופת הרמאדן.
3 צפייה בגלריה
חיילי מילואים במלחמת לבנון השנייה
חיילי מילואים במלחמת לבנון השנייה
הצבא יבקש הטבות נוספות למילואימניקים, שבינתיים לא מקבלים את הקיימות
(צילום: מיכאל קרמר)
קצין בכיר במטכ"ל אומר כי אינו איש בשורות בהקשר של המילואימניקים וייתכן שהעומס יימשך גם בשנת 2024. גם כדי לאפשר ליחידות הסדירות להתאמן למלחמה ולהעלות את רמת הכשירות. הנושא הזה כמובן מחייב דיון ותחקיר לעומק - מדוע לאורך השנים צה"ל קיצר את פרק זמן השירות הסדיר ואת גודלו, וכמובן מדוע סגר יחידות מילואים רבות ‑ כשהנטל נופל על היחידות המעטות שנותרו.
אחת הדרכים להתמודד עם צמצום היקף הכוחות בקו התפר היא הכנסת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ושליטה מרחוק שיקטינו את הצורך בלוחמים. בצבא ילחצו על הדרג המדיני החדש לבנות תוכנית הטבות ייחודית נוספת למילואימניקים ומצפים לקשב מצד ראש הממשלה המיועד נתניהו ושר הביטחון שיחליף את בני גנץ. באחרונה התברר, למשל, מדוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת כי אחת הסיבות לאי-מימוש הטבת הנחה בארנונה נובעת מאי-העברת רשימת אנשי המילואים הפעילים ממשרד הביטחון אל הרשויות המקומיות באופן סדיר. סיבה נוספת היא בכך שלא כל הרשויות מעניקות את ההטבה באופן אוטומטי, ומהמשרת במילואים נדרש לפנות לרשות באופן יזום. בעיה נוספת שלא נפתרה היא אי-מתן ההקלות הנדרשות לסטודנטים המשרתים במילואים בעת בה הם לומדים באוניברסיטאות ובמכללות.