3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וולדימיר פוטין
ג'ו ביידן וולדימיר פוטין
"ארה"ב מתכננת 'לנטרל' את רוסיה". ביידן ופוטין
(צילום: AP, AFP)
בכתב העת הצבאי הרוסי Voennaya Mysl נטען כי רוסיה שוקלת להשתמש בנשק הגרעיני שברשותה נגד ארה"ב, במטרה להגן על עצמה מפני "תוקפנות אמריקנית אפשרית". במאמר, שצוטט הלילה (חמישי) על ידי סוכנות הידיעות הרוסית RIA, נטען כי וושינגטון חוששת לאבד את שליטתה בעולם, ולכן מתכננת "ככל הנראה" תוכניות שיפגעו במוסקבה ו"ינטרלו אותה".
בתגובה לאמריקנים, כך נכתב, "מומחים רוסים פיתחו תוכנית הרתעה - הכוללת נשק גרעיני ולא גרעיני - תוך התחשבות בטכנולוגיות הצבאיות העדכניות ביותר". רוסיה, כך צוין, צריכה להוכיח כי ארה"ב לא מסוגלת "לשתק את מערכת הטילים הגרעיניים של מוסקבה" - וכי אין באפשרותה להדוף "מתקפת תגמול".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"הם אלו שהתחילו את המלמה - אנחנו משתמשים בכוח כדי לסיים אותה". פוטין בנאומו
(צילום: AP)
לפני כשבוע, בנאום "מצב האומה" השנתי שלו - שלושה ימים לפני שצוין מועד השנה לפלישה של צבאו לאוקראינה - חזר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על טענותיו כי המערב והממשלה הפרו-מערבית בקייב הן אלו שאחראיות לפרוץ המלחמה - שאותה הוא מתעקש עדיין לכנות רק "מבצע צבאי מיוחד".
לדבריו, המערב "כבש" בפועל את אוקראינה וניסה להפוך אותה ל"אנטי-רוסית", במטרה להשיג לעצמו "כוח בלתי מוגבל". "הם אלו שהתחילו את המלחמה, ואנחנו משתמשים בכוח כדי לסיים אותה", אמר. ברקע לטענה הזו ניצבת ההתרחבות של ברית נאט"ו לאורך השנים למדינות במזרח אירופה, כאלו שהיו בעבר חלק מברית המועצות.
3 צפייה בגלריה
בכירי המשטר ב רוסיה צופים בנאומו של ולדימיר פוטין לקראת ציון שנה ל מלחמה מול אוקראינה
בכירי המשטר ב רוסיה צופים בנאומו של ולדימיר פוטין לקראת ציון שנה ל מלחמה מול אוקראינה
בכירי המשטר מוחאים כפיים לפוטין. נאום "מצב האומה", לפני כשבוע
(צילום: AP)
בתוך כך, פוטין הכריז כי מוסקבה תשעה את השתתפותה באמנת New START עם וושינגטון, אמנת בקרת הנשק הגרעיני האחרונה בין רוסיה לארה"ב שעדיין נמצאת בתוקף. הוא הדגיש כי רוסיה לא מבטלת עדיין את ההסכם באופן סופי. ההסכם שנחתם ב-2010 הוארך עם כניסת הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד בחמש שנים, ואמור להיות בתוקף עד 2026. הוא מגביל את מספר ראשי הקרב הגרעיניים המבצעיים של שתי המעצמות ל-1,550 כל אחת.
משמעות השעיית ההסכם היא שרוסיה תגביל או תמנע לחלוטין את יכולתה של ארה"ב לערוך בדיקות על מנת לפקח שמוסקבה עומדת בתנאיו. פוטין הסביר את המהלך בכך שבדיקות פיקוח שכאלו מצד ארה"ב, בשעה שהיא ובעלות בריתה בנאט"ו קוראות מפורשות לתבוסתה האסטרטגית של ארצו, הן בגדר "תיאטרון האבסורד". הוא גם אמר שרוסיה צריכה להיות מוכנה לאפשרות של חזרה לניסויים גרעיניים: "אם ארה"ב תבצע ניסויים גרעיניים, כך גם אנחנו", הצהיר.