לאחר שבחודש שעבר ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה לנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים בתום פארסה גדולה, הבוקר (רביעי) התקיימה במליאת הכנסת ההצבעה החשאית לבחירת הנציג הנוסף לוועדה - והמועמד מטעם הקואליציה ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) נבחר לאחר שזכה לתמיכתם של 86 חברי כנסת.
לאחר קבלת התוצאות, ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין, קרא להם לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - והבהיר: "במידה שהוועדה לא תכונס בתוך 14 ימים - אעתור לבג"ץ". לפיד כתב כי לשר המשפטים אין מקום להפעיל שיקול דעת בחובה לכינוס הוועדה, ולטענתו "אי כינוסה מהווה התעלמות מהאינטרס הציבורי ומקורה בשיקולים שאין בסמכות שר המשפטים לשקול". לדבריו, על הממשלה מוטלת גם החובה לבחור את השרה הנוספת שתכהן מטעמה בוועדה כבר השבוע, ולאחר מכן להורות על כינוסה בהקדם האפשרי.
8 צפייה בגלריה
הצבעה במליאת הכנסת
הצבעה במליאת הכנסת
"אם הוועדה לא תכונס - נעתור לבג"ץ". לפיד מצביע במליאה היום
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו מצביע בבחירות לוועדה לבחירת שופטים, הבוקר
(צילום: שלו שלום)
לפיד שלח את המכתב באמצעות משרד עורכי הדין גזית-בקל, שמייצג את מפלגת יש עתיד. עוד הזכיר לפיד במכתב כי עשרות תקני שיפוט נותרו בלתי מאוישים זו תקופה ארוכה, מה שמעצים את העומס המוטל על שופטי ישראל ועל מערכת המשפט. לפיד גם הזכיר שהוועדה לא כונסה כבר יותר משנה, מ-11 באפריל אשתקד, ושהימנעות מהפעלת הסמכות לכנס אותה מפרה את חובת הנאמנות המוטלת על הממשלה ועל שר המשפטים.
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא הצהרה מיוחדת עם קבלת התוצאות, שבה קרא לחברי הקואליציה "המתונים" לקחת אחריות ולחזור להידברות. "השמיעו את קולכם - שימו את המדינה לפני המפלגה", קרא גנץ. לדבריו, "אני מברך על השלמת בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, כעת הגיע הזמן לכנס את הוועדה - ולבחור שופטים. הכוונה למנוע את כינוס הוועדה במשך שנה עד לחורף, משמעותה לקיחת עשרות אלפי ישראלים כבני ערובה לגחמות הפוליטיות של נתניהו ולוין. רבבות שמחכים למשפט ופסקי דין ימשיך לחכות - כי אצל נתניהו ולוין הפוליטיקה מעל האזרחים". הוא הוסיף: "נתניהו מייצר פיגוע אסטרטגי ביחסים עם ארצות הברית. זה משחק באש על חשבון ביטחון אזרחי ישראל".
8 צפייה בגלריה
הצבעה במליאת הכנסת
הצבעה במליאת הכנסת
נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. ח"כ קרויזר
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת, הבוקר
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
הצבעה במליאת הכנסת
הצבעה במליאת הכנסת
דרעי במליאה
(צילום: שלו שלום)
הבחירות היום לנציג הוועדה לבחירת שופטים שהתקיימו בפעם השנייה, נזכיר, אחרי התרגיל שעשתה הקואליציה לפני כחודש - כשמשכה את המועמדים מטעמה (למעט ח"כ טלי גוטליב שסירבה להסיר את מועמדותה), והצביעה נגד כל המועמדים לכל נושאי המשרות. אלא שלאחר ספירה חוזרת ונשנית של הקולות התברר שכמה עריקים בליכוד פעלו בניגוד למשמעת הקואליציונית, הצביעו בעד מועמדת האופוזיציה - והובילו לבחירתה של ח"כ אלהרר. כך נוצר מצב שלאופוזיציה יש נציגות בוועדה לבחירת שופטים ולקואליציה אין, ועל כן נדרשה הכנסת לקיים בחירות חוזרות בתוך 30 יום.
מהקואליציה הגישו את מועמדותם להצבעה היום חברי הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שכאמור נבחר בסופו של דבר, ומשה סולומון מהציונות הדתית שהסיר את מועמדותו זמן קצר לפני תחילת ההצבעה. זאת מכיוון שעל פי ההסכמים הקואליציוניים, קרויזר היה זה שצריך לקבל את התמיכה.
8 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
נציגת האופוזיציה. ח"כ קארין אלהרר
(צילום: שלו שלום)
גם באופוזיציה הגישו מועמדים מטעמם במטרה למנוע דחייה נוספת של כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ובכך חייבו את הקואליציה להצביע למועמד מטעמה - אחרת הייתה מסתכנת בכך שייבחר מועמד נוסף מהאופוזיציה. לכן הגישה יש עתיד את מועמדותם של חברי הכנסת רון כץ ועידן רול. 12 חברי כנסת הצביעו בעד כץ ואחד הצביע בעד רול בהצבעה היום. 19 ח"כים ניגשו לקלפי להכניס פתק אך לא הצביעו בעד אף אחד, וקול אחד נפסל. ח"כ מיקי לוי מיש עתיד כלל לא הגיע להצבעה כי הוא בשבעה על אמו - ולכן בסך הכול היו 119 קולות שנספרו. בקרויזר בחרו כאמור 86 חברי כנסת, כך שלמעשה גם ח"כים מהאופוזיציה הצביעו בעדו.
אחרי שחברי הכנסת הצביעו, הקלפי הועבר אל לשכתו של מזכיר הכנסת, עו"ד דן מרזוק, שם החל תהליך ספירת הקולות על ידי ועדת הקלפי, המורכבת משני חברי כנסת מהקואליציה ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. ספירת הקולות פוקחה על ידי מזכיר הכנסת והלשכה המשפטית של הכנסת.
יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בירך את חבר סיעתו קרויזר על בחירתו לוועדה. "מברך את חברי יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר על בחירתו לחבר בוועדה למינוי שופטים, כנציג הקואליציה", מסר בן גביר. "אני מקווה שהוועדה בהרכבה הנוכחי לא תכונס, ושחבריי בליכוד ובציונות הדתית יעמדו על הדרישה לשנות את הרכב הועדה למינוי שופטים. בכל מקרה, אין לי כל ספק שח"כ קרויזר יפעל בוועדה לבחירת שופטים עם אג'נדה ציונית, יהודית, ערכית ואוהבי עם ישראל, ואני מאחל לו הרבה הצלחה".

הבוקר כתב ח"כ סולומון מהציונות הדתית, שכאמור הסיר את מועמדותו ברגע האחרון: "הגשתי את מועמדותי לשמש כנציג בוועדה לבחירת שופטים מתוך רצון לתקן עוול ולהביא לגיוון חברתי אמיתי במערכת המשפט. אני מחויב באופן מלא להסכמים הקואליציונים שנחתמו בין המפלגות השונות בקואליציה, ועל כן שוחחתי בשעות האחרונות עם ידידי ח"כ יצחק קרויזר והבעתי בפניו את מטרותיי לקידום אוכלוסיות בתת יצוג במערכת המשפט ובכללם בני הקהילה האתיופית. ח"כ קרויזר הסכים עמי ואמר כי יפעל לקדם בפעילותו בועדה את כלל האוכלוסיות התורמות למדינת ישראל. על כן הודעתי בדקות האחרונות למזכירות הכנסת שאני מושך את מועמדותי".
לפני ההצבעה בכנסת, ח"כ קרויזר נשאל הבוקר בריאיון לכאן ב' על מינוי שופטים ערבים, והוא השיב: "תפיסת עולמי היא שכל שופט שתפיסת עולמו היא ציונית, עם תפיסת עולם יהודית וציונית - מוזמן להיות שופט במערכת בתי המשפט הישראלית. יש לא מעט מוסלמים, דרוזים, נוצרים וצ'רקסים שתפיסת עולמם ציונית, נמצאים בארץ ומחוברים למפעל הציוני, שמשרתים במערכת הביטחון ותורמים למדינה".
8 צפייה בגלריה
משה סולומון
משה סולומון
ח"כ סולומון. הסיר את מועמדותו
הוא הוסיף: "אם יהיה לנו אירוע שמועמד לשיפוט לא מחובר לתפיסת העולם הציונית, לא מכבד את ההמנון ולא את הדגל ולא את סמלי מוסדות המדינה - למה לתת לו את היכולת לשפוט במדינת ישראל? אין שום סיבה בעולם לתת לשפוט למישהו שלא מחובר לעולם הציוני, ואולי אפילו פועל נגד תפיסת העולם של התיישבות היהודית בארץ ישראל כמדינת הבית של העם היהודי. אנחנו נפעל לייצוג הולם של כל המגזרים בחברה הישראלית על פי תפיסת עולם יהודית וציונית, ולכן אני חושב שזו קטגוריה מאוד רחבה. כשנגיע לגשר, נדון כל מועמד לגופו ואנחנו נשב ונבחן בכלים שיש לנו, כשגולת הכותרת היא תפיסת עולם יהודית וציונית".
מהמחנה הממלכתי נמסר לפני ההצבעה: "סיעת המחנה הממלכתי מצפה כי היום יסתיים הליך בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים על ידי בחירת נציג קואליציה לצד נציגת האופוזיציה שנבחרה לפני חודש. בהתאם לכך - חברי הסיעה לא יפעלו נגד בחירת נציג הקואליציה וזאת על מנת לאפשר לו להיבחר. בתוך כך במחנה הממלכתי קוראים לממשלה לכנס את הוועדה בהקדם ולמלא את הפער של קרוב ל-100 שופטים שחסרים במערכת, שפוגע קשות בשירות המשפטי שמקבלים עשרות אלפי ישראלים בבתי המשפט".
8 צפייה בגלריה
יריב לוין במליאת הכנסת
יריב לוין במליאת הכנסת
לא צפוי לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
היום נבחרו במליאה גם הנציגים למשרות שיפוטיות נוספות לבחירת דיינים ולבחירת קאדים. ח"כ אליהו ברוכי מיהדות התורה נבחר לוועדה לבחירת דיינים לאחר ש- 81 ח"כים הצביעו בעדו ושלושה נגדו. לוועדה לבחירת קאדים נבחרו ח"כ ינון אזולאי מש"ס לאחר שקיבל 80 קולות בעדו וארבעה קולות נגדו, ח"כ אחמד טיבי מתע"ל לאחר ש-87 ח"כים הצביעו בעדו ו-15 נגדו, וח"כ מנסור עבאס שקיבל 82 קולות בעד ו-13 נגד.
באופוזיציה כאמור קוראים כאמור לשר המשפטים יריב לוין לכנס כמה שיותר מהר את הוועדה לבחירת שופטים ולשוב לשיחות ההידברות בבית הנשיא. לוין, לעומת זאת, לא רואה לנכון לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי ועדיין לא מינה אליה שרה מהממשלה כנדרש - בתקווה שיצליח לשנות בחוק את הרכבה הוועדה כאחד הצעדים הראשונים של הקואליציה בכנס החורף. אחת האפשרויות שנשקלות היא ועדה המורכבת מחצי חברי אופוזיציה וחצי חברי קואליציה (בלי וטו לשופטים), כך שכדי למנות שופטים תידרש הסכמה בין הצדדים. בינתיים, נראה שהמצב יישאר בעינו והוועדה לא תכונס.
פורסם לראשונה: 11:27, 12.07.23