יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, שנחשב לאחד ממובילי המהפכה המשפטית, הגיע הבוקר (ראשון) מלווה באבטחה כבדה לכנס באוניברסיטת תל אביב - אלא שכניסתו לשם נתקלה בקשיים. מאות סטודנטים ופעילי מחאה הקיפו את הבניין שבו הוא השתתף בפאנל בנושא המהפכה, וניסו למנוע את כניסתו למקום. בתיעודים שהגיע מהמקום נראה כי שוטרים אף נאלצו להדוף חלק מהמפגינים שצעקו לעברו של רוטמן. צפו במהומות עם הגעתו של רוטמן בנגן הווידאו בפתח הכתבה.

גם בתוך הבניין, עד דלת האולם שבו מתקיים הכנס וגם בתוכו, חיכו לו מפגינים עם דגלי ישראל שקראו "דמוקרטיה". אחרים הדביקו על הרכב שבו הגיע מדבקות ושלטים עם מסרים שמזוהים עם המחאה - הציבו מחסומים כדי להקשות על יציאתו מהאוניברסיטה - וקראו: "לבצר את רוטמן" ו"רוטמן הוא פשיסט". לבסוף, כוח יס"מ הגיע לתגבר את כוחות המשטרה במקום, ורוטמן יצא ממתחם האוניברסיטה ברכב ביטחון. הנהג של יו"ר ועדת החוקה תועד מסיר לאחר מכן את כל המדבקות שהוצמדו לרכב.
בתוך האולם, דבריו של רוטמן זכו להפרעות בלתי פוסקות. הוא אמר למוחים: "הטיעון שלכם חלש. אין לכם יכולת להתמודד אינטלקטואלית אז צועקים? מה לעשות, מוגבלים". יו"ר ועדת החוקה אף האשים את המפגינים בפגיעה בכלכלה: "לא המהפכה המשפטית פוגעת בכלכלה, אלא האנשים שפה בחוץ וצועקים 'זאב זאב'".
מהציונות הדתית נמסר בתגובה למחאה נגד רוטמן: "אסור לתת לאלימות וסתימת הפיות נגד ח"כ רוטמן לעבור לסדר היום. מאז אלטלנה יש גורמים בשמאל שמבקשים לחסל את היריבים הפוליטיים ולעשות דה-לגיטימציה למחנה הלאומי. אנו קוראים ליאיר לפיד ולבני גנץ לעצור את ההסתה והטירוף. אז כמו היום - לא למלחמת אחים".
6 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באוניברסיטת תל אביב
שמחה רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באוניברסיטת תל אביב
רוטמן, בצד שמאל של התמונה, מלווה באבטחה כבדה
( צילום: גיל שחם)
6 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באוניברסיטת תל אביב
שמחה רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באוניברסיטת תל אביב
קבלת הפנים לרוטמן. מיצג שפחות ומפגינים עם דגלי ישראל
(צילום: רוני להב)
6 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
עימותים גם בתוך האולם. רוטמן מול המפגינים
(צילום: מוטי קמחי)
רוטמן נחשב למי שמוביל קו ניצי באשר לקידום המהפכה המשפטית יחד עם שר המשפטים יריב לוין. בעוד לוין ממעט להתבטא בנושא לאחרונה, רוטמן אמר בעבר הלא-רחוק בריאיון באולפן ynet כי צריך לקדם אותה בכל מקרה, גם אם ההידברות בבית הנשיא תיכשל. "אם הרפורמה לא תקרה בהסכמה, היא תקרה שלא בהסכמה", הבהיר. השיחות בבית הנשיא יתחדשו ביום שלישי השבוע, באותה מתכונת שבה התקיימו השיחות לאחרונה - נציגי הקואליציה והאופוזיציה יגיעו בנפרד.
מוקדם יותר הבוקר פורסם כי דווקא אחרי שראש הממשלה פעל להנמכת גובה הלהבות והורדת מפלס הלחץ, השבוע הקרוב עלול להבעיר את הכול מחדש. על הפרק: הוועדה למינוי שופטים, שהכנסת צפויה לבחור את נציגיה עד 15 ביוני. במקביל, רגע ההכרעה על השיחות בבית הנשיא מתקרב - אך נכון לעת עתה ניכר כי פתרון לא נראה באופק.
"ההתקדמות או עצירת המהפכה המשפטית תלויות בשבועות הקרובים באדם אחד בלבד - בנימין נתניהו", כך מעריכים גורמים משפטיים ופוליטיים. לדבריהם, נתניהו רוצה למצות את השיחות בין הקואליציה לאופוזיציה בעיקר מתוך כבוד לנשיא המדינה יצחק הרצוג, אלא שההערכות הן שבסוגיית הליבה - הרכב הוועדה לבחירת שופטים - לא יושגו הסכמות.
6 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
מפגינים בתוך הכנס בו משתתף רוטמן
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מפגינים הדביקו מדבקות על הרכב שבו הגיע שמחה רוטמן לאוניברסיטת תל אביבמפגינים הדביקו מדבקות על הרכב שבו הגיע שמחה רוטמן לאוניברסיטת תל אביב
מפגינים הדביקו מדבקות על הרכב שבו הגיע שמחה רוטמן לאוניברסיטת תל אביבמפגינים הדביקו מדבקות על הרכב שבו הגיע שמחה רוטמן לאוניברסיטת תל אביב
המדבקות שהוצמדו לרכבו
6 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
לוין ורוטמן במליאה. מובילים את הקו הניצי בנוגע למהפכה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"למרות הרוח הגבית שהעניקה לו העברת התקציב ושיכוך עוצמת הפגנות המחאה, הוא מבין שהוא חי על פצצה מושהית מבחינת דעת הקהל העולמית, בעיקר בקרב צמרת המפלגה הדמוקרטית בארה"ב והנשיא ביידן", טענו הגורמים והוסיפו: "ישנו גם החשש הכלכלי מתוצאות המהפכה. לכן הוא כעת מרוויח זמן בדמות השיחות המתמשכות בבית הנשיא".
בינתיים, שר המשפטים לוין מעוניין לפתוח במשא ומתן עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כדי להגיע להסכמות סביב בחירת שני שופטי עליון, במקום הנשיאה עצמה ושופטת העליון ענת ברון - הפורשות בסוף חודש אוקטובר. בהיעדר הסכמות בבית הנשיא, החוק מאלץ את לוין להקים את הוועדה על פי הרכבה הישן: על מנת לבחור שופט עליון נדרש רוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. כלומר, לשלושת שופטי העליון החברים בוועדה יש גוש חוסם המטיל וטו על בחירת כל שופט עליון.
בקואליציה משוכנעים שלוין לא מוכן לוותר על בחירת שני שופטים "שמרנים" לעליון. יתרה מכך, בשלב זה, מספר חודשים בלבד לפני פרישתה, הנשיאה חיות לא תוותר על בחירת שופט ליברלי אחד ואף עשויה להטיל וטו על בחירת שופט שמרני שעליו ימליץ לוין אם יהיה "קיצוני מדי", על פי השקפתה. בשלב זה, ההערכה שלאחר שתושלם הקמת הוועדה עד אמצע חודש יוני, באמצעות בחירת נציג הממשלה ושני ח"כים, שר המשפטים לוין לא ימהר לכנס אותה.
השתתפו בהכנת הכתבה: הדר גיל-עד ומורן אזולאי