חמישה פלסטינים נהרגו אחר הצהריים (יום רביעי) במהלך ניסיון לפוצץ מטען חבלה על גדר המערכת, במהלך הפגנות נגד צה"ל בצפון רצועת עזה. המתפרעים התכוונו להשליך את המטען, וככל הנראה נפצעו בעקבות טעות.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ המטען שהשליכו מפרי הסדר
תיעוד מפיצוץ המטען שהשליכו מפרי הסדר
תיעוד מפיצוץ המטען
(צילום: דובר צה"ל)
בהפגנה השתתפו כמאה עזתים, בזמן שכוחות צה"ל פעלו ממול כדי לוודא שאין חצייה של הגדר. לטענת הפלסטינים, הכוחות גם ירו לעברם ו-19 נפצעו.
דובר צה"ל עדכן כי במהלך הפרות הסדר זוהו מספר מקרים של הפעלת מטענים והשלכת רימונים, וכוחות צה"ל שנערכו בשטח פעלו מולם. עוד נמסר כי אין נפגעים לכוחותינו בתקרית.
4 צפייה בגלריה
עימותים בגבול רצועת עזה
עימותים בגבול רצועת עזה
העימותים בגבול עזה
התקרית התרחשה ליד מעבר קרני הישן, בהמשך לחידוש הפרות הסדר על גדר בימים האחרונים. גם אתמול התקיימה הפגנה באותו אזור, שבמהלכה השליכו המפגינים מטען חבלה מייצור ביתי.
מתנועת "הצעירים המורדים" שאחראית לחזרת המהומות נמסר כי "מספר לוחמים מיחידת ההנדסה התקדמו לשער מלכה כדי לפוצץ מטען חבלה כבד, והכיבוש פתח באש במקום שבו היו אמורים לשתול את המטען. הם לא הצליחו לסגת - והמטען התפוצץ".
בהתפרעויות בימים האחרונים נפצעו כמה פלסטינים, בין השאר מירי של צה"ל, שמשתמש באש חיה וגם באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע מהמתפרעים להתקרב לגדר.
הרקע לחידוש המהומות בתקופה האחרונה הוא החלטה של "הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה ושבירת המצור", הפועלת מטעם חמאס, לחזור להפגנות המחאה בגדר המערכת. כדי לעודד צעירים להשתתף בהפרות הסדר, שבהן לא אחת הם נפצעים פציעות חמורות, קושרת הרשות בין פיתוח חמשת מחנות הפליטים במזרח רצועת עזה לבין המהומות - דרך מסרים כמו "חזרה לאדמות שנגזלו". בין השאר, הרשות גם דאגה לסלול כבישים למחנות וליישר את אדמותיהם. המסר שעובר בדרך עקיפה: נפתח ונבנה, ובתמורה צאו להפגין.