עשרות חרדים קיצוניים מהפלג הירושלמי חסמו אחר הצהריים (יום ראשון) את כביש 4, סמוך למחלף קוקה-קולה שבאזור בני ברק, למשך יותר משלוש שעות - במחאה נגד שוויון בנטל בגיוס לצה"ל. חלקם החזיקו שלטים שבהם נכתב בין היתר "אומרים לבג"ץ - כלא ולא לצבא" ו"נמות ולא נתגייס".
המפגינים רקדו בכביש, ובשלב מסוים חלקם התיישבו עליו - כדי להקשות על ניסיונות השוטרים לפנותם. שוטרת מג"ב אף תועדה בועטת באחד מהם שלוש פעמים. לטענת המשטרה, חלק מהמפגינים קראו "נאצים" לעבר השוטרים. עם זאת, המשטרה לא השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות.


5 צפייה בגלריה
חסימה בכביש 4
חסימה בכביש 4
החסימה בכביש 4
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
חסימה בכביש 4
חסימה בכביש 4
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
חסימה בכביש 4
חסימה בכביש 4
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
חסימה בכביש 4
חסימה בכביש 4
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
שוטרת תוקפת חרדי בחסימה בכביש 4
שוטרת תוקפת חרדי בחסימה בכביש 4
שוטרת בועטת במפגין
ההפגנה החלה בחסימת כביש 4 סמוך לשעה 16:00, ולאחר מכן נחסם גם צומת ז'בוטינסקי. סביב השעה 18:30 נחסמה גם הרכבת הקלה בפתח תקווה לשני הכיוונים, ושבה לפעול זמן קצר לאחר מכן. בעקבות המחאה, בכל אופן, המשטרה פינתה את התנועה בכביש 4 צפון לכביש 471. בכביש 4 דרום פונתה התנועה לכיוון אם המושבות. רק בסביבות השעה 19:15 הסתיימה ההפגנה והכבישים נפתחו.
המשטרה מסרה כי השוטרים במקום טיפלו בהפגנה, והוסיפה כי "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק. יחד עם זאת, המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".
בנוגע לתיעוד הבעיטה במפגין מסרה המשטרה: "במסגרת הפגנה בלתי חוקית, מאות מפגינים החלו להפר את הסדר ולחסום את כביש 4, תוך עימותים עם השוטרים. הם נשכבו על הכביש מתחת לכלי רכב וקראו קריאות 'נאצים' לעבר השוטרים. במהלך פינוי חלק מהמפגינים הפעילו השוטרים שימוש בכוח על מנת להפסיק את העבירה והפגיעה בחופש התנועה. באשר לטענות על שימוש בכוח בלתי סביר, כל מקרה ייבדק לגופו על-ידי הגורמים המוסמכים לכך".
שר הביטחון יואב גלנט, נזכיר, איים ביום רביעי בשבוע שעבר כי ללא הסכמת כל מפלגות ממשלת החירום הוא לא יגיש את החוק שאמור להסדיר גיוס חרדים לצה"ל - כשברקע הצורך המיידי של הצבא באלפי חיילים נוספים בשל המלחמה. "המלחמה הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה, כל חלקי העם", הצהיר גלנט. במערכת הפוליטית אמרו כי משמעות הצהרתו של גלנט היא, למעשה, "זכות וטו" ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ - ושללא פתרון מהיר, הדבר עשוי להסתיים בפירוק ממשלתו של בנימין נתניהו.
ב-30 ביוני בשנה שעברה פקע תוקפו של פרק ג1 לחוק שירות הביטחון (חוק הגיוס), שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות בשלב מסוים מהשירות הצבאי. כמה ימים לפני כן התקבלה החלטה ממשלה שלא לאכוף את גיוסם, באמצעות חקיקת הוראת שעה שתוקפה פג ב-31 במרץ - כלומר בסוף החודש הנוכחי. אם עד אז לא יקודם בכנסת חוק שמסדיר את הנושא, על צה"ל יהיה לגייס חרדים כבר ב-1 באפרי ל, כשברקע שורת עתירות שהוגשו לבג"ץ.
פורסם לראשונה: 16:24, 03.03.24