בית המשפט המחוזי בנצרת יכריע הבוקר (יום ד') אם לשחרר את רומן זדורוב למעצר בית אחרי כ-15 שנים שבהן היה במאסר. "הילדים כבר על קוצים מאז הדיון הקודם, שבו נאמר שאפשר לשחרר אותו. הם כל הזמן שואלים מתי הוא יבוא. אני לא מפתחת ציפיות לגבי הדיון היום, ודי ברור לי שזה לא יקרה היום. לפרקליטות יש זכות לערער, והם לא יפספסו את ההזדמנות הזו, אז כנראה זה יתעכב בעוד כמה ימים", אמרה רעייתו אולגה זדורוב ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
רומן זדורוב
רומן זדורוב
ישוחרר הביתה? זדורוב
(צילום: גיל יוחנן)
זדורוב נעצר לאחר רצח תאיר ראדה ז"ל ב-2006 והורשע במשפט. בחודש מאי האחרון הורה בית המשפט העליון על קיום משפט חוזר, שיחל בעוד כחודשיים.
בדיון הבוקר יוצגו בבית המשפט המפקחים, מי שאמורים לשהות עם זדורוב במהלך 24 שעות ביממה, לוודא שהוא ממלא אחר תנאי השחרור – מעצר בית מלא באיזוק אלקטרוני. המפקחים יהיו אולגה, אמא שלה וקרוב משפחה נוסף. לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל. בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט.
4 צפייה בגלריה
דיון בקשה לשחרר את רומן זדורוב עד תום ההליכים
דיון בקשה לשחרר את רומן זדורוב עד תום ההליכים
(צילום: גיל נחושתן)
זדורוב ישהה בבית אמה של אולגה בקצרין. בני המשפחה נערכים גם מנטלית לאפשרות חזרתו של זדורוב הביתה, אחרי 15 שנה בכלא. "אני יכולה לתאר את זה, לחשוב על זה, אבל אני לא יודעת איך זה יהיה באמת. יהיה קשה, אבל ננסה, נהיה סבלנים האחד כלפי השני. נשתדל להיות רגועים ולהתרגל מחדש. הילדים מאוד מתרגשים. כל יום שואלים כמה זמן נשאר, כמה ימים נשארו, וגם שואלים הרבה על אבא", הוסיפה זדורוב.
היא סיפרה כי בני המשפחה לא נעזרים בפסיכולוגים למרות השינוי העצום בחייהם. "אין מי שמלווה את הילדים, אנחנו ננסה בכוחות עצמנו להסתדר. אנחנו מתכוננים נפשית ומכל הכיוונים. נתמודד עם הבעיות כשיהיו. אני עם כל הרצון והתקווה שהוא יחזור במהרה. הם כבר קיבלו החלטה, ואני רק מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר".
לבני הזוג זדורוב שני ילדים. הבכור, ליאון בן ה-15, נולד חודש לפני שאביו נעצר, וגדל במציאות של אב נעדר. בנם הצעיר הוא כבן 4. "ליאון לא יכול באמת לתאר לעצמו מה זה כשאבא חוזר, ומה זה לגור עם אבא ולפנות אליו במידת הצורך, לא רק בטלפון. מה זה שאבא יהיה כל הזמן לידו, וזה לא רק בתמיכה ועידוד, גם בהערות וחינוך. זה כולל הכל, והילד לא כל כך מבין שזה מה שהולך להיות, כי הוא לא יודע מה זה לגור עם אבא", אמרה אולגה והוסיפה על הציפיות לקראת הגעת אב המשפחה לבית: "אני מקווה שיהיה בסדר, נגיע לפשרות. זה לא שהוא לא השתתף בחינוך קודם אבל זה היה טלפונית. הוא היה מדבר עם הילד בטלפון וגם נתן לו על הראש כשצריך - על בית הספר וכל מיני דברים. ניסה לפחות בטלפון להיות שותף. עכשיו ליאון לא יוכל להביא לי את הטלפון ולהגיד 'אמא, קחי את הטלפון, אני עסוק עכשיו ולא יכול לדבר עם אבא'. לא תהיה לו אפשרות כזו, עכשיו כשאבא נמצא הוא לא יוכל להתחמק".
4 צפייה בגלריה
אולגה זדורוב
אולגה זדורוב
אולגה זדורוב. "זה כנראה יתעכב"
(צילום: אפי שריר)
במרבית המקרים נאשמים ברצח נשארים במעצר עד תום המשפט. ההחלטה על חלופת מעצר, עוררה ביקורת מצד הפרקליטות ששוקלת לערער, במיוחד בגלל שלא נערך לו תסקיר מבחן – שבוחן את מידת המסוכנות שלו. גם אם חלקים בציבור משוכנעים בחפותו של זדורוב, בשורה התחתונה גם אם הוכרז משפט חוזר, הוא עדיין נאשם ברצח מחריד של ילדה. השאלה היא האם אין סכנה לשחרר אדם כזה עד לסוף משפטו.
הפרקליטות סירבה לומר לפני הדיון אם בכוונתה לערער על ההחלטה לשחרר את זדורוב, ולבקש לשם כך לעכב את ביצוע השחרור. בהליך המרכזי של המשפט החוזר, שיתחיל באוקטובר, ביקשה אתמול הפרקליטות ארכה נוספת להגשת כתב האישום המתוקן, אותו היא הייתה אמורה להגיש היום.