התביעה פתחה בצהריים (יום שלישי) בחקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, אחרי שביקשה קודם לכן להכריז עליו כעד עוין. השופטים אמנם לא הכריזו על פילבר כעד עוין, אך אישרו לתביעה לחקור אותו חקירה נגדית - כשבפועל המשמעויות זהות: בחקירה שכזו ניתן לשאול שאלות שיובילו לסתירות בדברי העד או להכריח אותו לענות על שאלות מהן הוא מנסה להתחמק, וזאת בניגוד לחקירה ראשית שבה נדרש החוקר, במקרה הזה -התובע, לשאול שאלות פתוחות בלבד. נבהיר כי מוקדם לדעת כיצד ההכרזה תשפיע, אם בכלל, על הסכם עד המדינה עם פילבר.
בפתח החקירה הנגדית אמר פילבר כי "אמרתי בחקירות וגם קודם לכן - אני מכיר בעובדה שצורת ההתנהלות שלי עם הנהלת בזק הייתה חריגה וגם לא תקינה". התובעת תירוש הציגה לפילבר דברים מחקירתו והוא מצידו הודה: "מה שהקראת זה סיכום שלי. בחקירה עצמה הייתי נסער. היה יחס אחר לבזק. בסוגיות מסוימות היה להם כוח עודף כי הם הבינו איפה משחקים הקלפים".
5 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
"צורת ההתנהלות שלי עם בזק - חריגה ולא תקינה"
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
ביקשה להכריז על פילבר עד עוין בשל "פער בגרסאות". התובעת תירוש
(צילום: יואב דודקביץ)
תירוש הזכירה עימות בין פילבר לאלי קמיר, יועץ לבזק, בחקירתו במשטרה. "קמיר אמר לך 'מעולם לא היית אסקופה נדרסת, מעולם לא היית סמרטוט'. פילבר ענה בחקירה: 'אבל איתכם (עם בזק) כן'. תיאמת לי פגישות בבית שלך, לא הייתי סמרטוט על כל ח"כ ידעתי לצעוק לריב עם כל העולם ואשתו. רק אלי קמיר הופך אותי לבובה". היא המשיכה: "קמיר אמר: 'מומו מי שהופך אותך לבובה זה אתה בדיעבד'. פילבר ענה לו: 'אני מאמין במה שאני עושה, אבל האדם היחיד שיכול היה להגיד לי מה לעשות זה אתה'". פילבר אישר בבית המשפט: "זה נכון. העימות היה השיא של סערת הרגשות שלי במשטרה. שדיברתי אליו הוא היה קמיר כנציג בזק, לא רק הפרסונה".
מוקדם יותר האשימה ראש צוות התביעה תירוש כי קיים פער בגרסתו על ניגוד עניינים של נתניהו בעניינה של בזק בין חקירתו לעדותו במשפט. ההחלטה התקבלה בצוות בשל הצטברות אירועים מתחילת עדותו של פילבר בשבוע שעבר. הפרקליטות ביקשה להגיש חלק מדבריו במשטרה בימים האחרונים שלא תאמו, מה שהוביל לבקשה בנושא ניגוד העניינים של ראש הממשלה לשעבר.
בהמשך לבקשת תירוש טען פילבר: "אני באתי לפה להעיד אמת, אני לא רואה עצמי כעד עוין. אני לא מתכוון לסתור את דבריי במשטרה. היה לי יום קשה מאוד אתמול ואני מקפיד להיות נאמן לדברים. ניסיתי לדייק נקודה שחשבתי שהוצגה בצורה כוללנית ויצאה מפרופורציה. ככל שזה אפשרי, אמשוך את תשובתי האחרונה. אני מאשר את מה שאמרתי במשטרה ואמשיך לתת את גרסתי. זה קשה לי נפשית וזה נושא מורכב". השופט משה בר-עם ציין כי הוא מוטרד מכך שהעד משך את תשובותו: "יכול להיות שיש משהו שאנחנו לא יודעים עליו?", תהה.

פגישת פילבר בביתו של אלוביץ': "יכול להיות שזו הייתה חציית קו אדום"

בבדיקה שערכה עו"ד דינה זילבר בנוגע לניגודי העניינים של נתניהו כשר תקשורת, פילבר לא סיפר על הקשר המיוחד שלו, כרגולטור, עם מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, המפוקחת על ידו. בבית המשפט פילבר הודה כי מדובר היה בקשר יוצא דופן שלעתים חורג מיחסי רגולטור-מפוקח המקובלים. נציגת התביעה הקשתה עליו: "למה הסתרת את הקשר הזה מזילבר?", פילבר ענה: "לא ראיתי בקשר הזה משהו דרמטי ומשמעותי". נציגת התביעה, בתגובה, ציטטה מחקירתו במשטרה, בה אמר שההתנהלות מול בזק "ודאי הייתה מקרינה על חוות הדעת". פילבר הגיב בקול רועד: "לא זוכר להגיד כרגע למה לא סיפרתי לדינה זילבר".
5 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
נפגשו עם פילבר בביתם. "פגישה חריגה, שלא תצא תמונה"
(צילום: עמית שאבי)
במהלך עדותו היום עלתה רפורמת השוק הסיטונאי, רפורמה שבעצם מעודדת תחרות ואמורה לפגוע בבזק כלכלית. פילבר הסביר כי קידם מתכונת חברות בשוק הסיטונאי יוכלו להתחבר למערכות של בזק ולהעביר שיחה דרכם. "יש הבדל אחד", ציין, "היו על קו הטלפון עוד טכנולוגיות שדי נעלמו עם הזמן כמו 'פקס טו מייל'". תירוש שאלה את עד המדינה: "עד כמה נושא הטלפונים היה חשוב למר אלוביץ'", והוא השיב: "היה חשוב לאלוביץ' ולמשרד התקשורת מאוד".
תירוש הזכירה פגישה בין שאול אלוביץ' ופילבר בביתו של הנאשם בתיק 4000. "סגרתי איתו בלחיצת יד את מתווה הסיבים. באתי במטרה לקבל את הסכמת בזק שהם מוכנים להיכנס", העיד. "בזמן אמת תסכים איתי שאתה חשדת שלהיפגש בבית של שאול אלוביץ היתה חציית קו אדום?", ציינה התובעת. עד המדינה מסר: "יכול להיות שהתבטאתי באופן הזה". הוא הבהיר כי "ברקע של הדברים - כל מה שקידמתי היה באומנה שלמה שזה הדבר הכי נכון למדינת ישראל. זו היתה פגישה חריגה, אבל קיבלתי פה התחייבות מאוד משמעותית לטובת שוק התקשורת".
הוא הסביר מדוע לא רצה לדחות את הפגישה בביתו של אלוביץ': "זה היה בחול המועד. המשרדים היו סגורים, אצלי בבית זה לא היה בא בחשבון - וגם בבית קפה, שלא תצא תמונה. גם איריס (אלוביץ', הנאשמת גם היא בתיק) הייתה שם".

"נותרו סוגיות בנוגע לבזק שהייתי חייב להשלים אותן"

התובעת התייחסה למינויו של השר לשעבר צחי הנגבי, לשר במשרד ראש הממשלה האחראי על ענייני בזק. במסגרת הסדר ניגוד העניינים שנחתם עם ראש הממשלה לשעבר אסור היה על נתניהו להתערב בנושא. "עד כמה בתקופת השר הנגבי הרגשת מחוייב להנחיית נתניהו?", תהתה תירוש.
5 צפייה בגלריה
הנגבי מונה לשר האחראי, אך "נותרו סוגיות להשלים" בהסכמת נתניהו
הנגבי מונה לשר האחראי, אך "נותרו סוגיות להשלים" בהסכמת נתניהו
הנגבי מונה לשר האחראי, אך "נותרו סוגיות להשלים" בהסכמת נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
פילבר השיב: "היו שתי סוגיות ש'גררנו אותן', הטלפוניה וההפרדה המבנית בבזק. אמרתי שאני חייב להשלים אותם בהסכמה. בכל שאר הדברים הייתי עצמאי וגם שקוף עם הנגבי".
התביעה ביררה עם פילבר עד מתי הרגיש מחויב להנחיית נתניהו להגיע להסכמות עם בזק. הוא השיב: "בתחילת 2017, כשהבנתי שהפסדתי את הקרב והמתווה שלי לא יצא לפועל, הרגשתי משוחרר מהעניין הזה". התביעה הציגה סתירה בדבריו: "בחקירה במשטרה ענית - 'הפעם הראשונה שהמחויבות שלי לראש הממשלה נגמרה הייתה כשהודיעו לי שאיוב קרא נבחר (מונה לשר במאי 2017) כי הוא לא נאמן לנתניהו כמו צחי (הנגבי)".

המעטפה שהתבקש להעביר לאלוביץ' - על סיקור נתניהו בוואלה

בפתח העדות דיבר פילבר על המעטפה הסגורה שקיבל מיונתן שכטר, יועצו המדיני של ראש הממשלה, שבה היה ניתוח של מאמרי דעה באתר וואלה והאם הם חיוביים או שליליים כלפי נתניהו. לדברי פילבר, הוא קיבל את המעטפה משכטר כשנפגשו במודיעין, והתבקש למסור את המסמכים הללו לשאול אלוביץ'. "זה שכב אצלי בבית כמה ימים, והעברתי לאלי קמיר (נציג בזק; ג"מ) שגר לידי. לא ווידאתי שהוא העביר לאלוביץ', זה לא עניין אותי".
סנגורו של נתניהו, עורך הדין בעז בן צור, סבר כי העברת המעטפה דרך פילבר דווקא מחזקת את ההגנה - שכן היא מצביעה על כך שבין נתניהו לאלוביץ' לא היה ערוץ תקשורת ישיר. לאחר מכן התובעת יהודית תירוש שאלה את פילבר על כך שאמר בחקירה כי "העברתי את המסר לשאול כי הרגשתי חובה לראש הממשלה, מצד שני העדפתי להתרחק מזה ברגע שנתתי לקמיר. העדפתי לא לדעת ולא לשמוע". פילבר השיב: "כל סוגיית וואלה תקשורת לא נגעה אלי ולא התעסקתי בזה. לא ידעתי שום דבר, לא ראיתי בזה חשיבות מיוחדת. נקלעתי לסיטואציות שהיה לי מגע עם אנשי וואלה, עשיתי את החובה ההכרחית וניתקתי מגע".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
פילבר העיד: נתניהו העביר דרך יועץ מעטפה לאלוביץ' על אופן סיקורו בוואלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כשנשאל מדוע המסמך לא הועבר דרך הדוברות, השיב פילבר: "העלתי סבירה שזה בגלל שאני רגולטור בחקירה. לא יודע אבל". בהמשך אמר שלא שאל את נתניהו מדוע יועצו העביר לו את המעטפה. לדבריו, "עשיתי את זה בשני כובעים - גם כמנכ"ל וגם כמקורב לראש הממשלה, שהוא מבקש ממני לעשות איזה שירות אני עושה. עשיתי את זה יותר כדי לבצע משימה".
בהמשך ציין פילבר כי "התנהלותי הייתה שונה מברגר (אבי ברגר המנכל הקודם - ג.מ) וממפוקחים אחרים". לדבריו, "האינטראקציה ביני לבין המנכ"לית של בזק סטלה הנדלר הייתה שונה. שהבנתי שיש סוגיות שאני יודע שהן נפיצות או יגרמו לעימותים או פיצוצים כאלו ואחרים הייתי מעביר טיוטת מסמך שהוכנה לקראת החלטה". פילבר לא עדכן את גורמי המקצוע בהעברת המסמכים הפנימיים.
הוא הבהיר כי קיים פגישות שוטפות מול כל המנכ"לים, אבל "עם בזק זה תמיד היה בניירות". הוא טען: "לא החבאתי מידע מהמנכ"לים, הייתי שקוף. אצל סטלה עדכנתי כמו מנכ"לים אחרים, אבל העברתי מסמך שהוכן כלפי אגף כזה או אחר. גם הייתי יותר קשוב".
פורסם לראשונה: 13:19, 29.03.22