סדר היום של ממשלת נתניהו מלמד אותנו מה באמת חשוב לה. מיד אחרי שוועדת החוקה סיימה לדון בהפיכה המשטרית, היא התחילה לדון היום (ראשון) בחקיקת חוק עוקף בג"ץ בנושא החמץ בבתי החולים. לא הבטחון האישי ולא יוקר המחיה מעניינים אותה. רק חיסול הדמוקרטיה וחמץ בבתי חולים.
תזכורת היסטורית: הפורום החילוני (גילוי נאות – אני יו"ר הארגון) הגיש עתירה בדרישה לבטל את האיסור להכניס לבתי חולים מזון מבחוץ – כשר או חמץ – במהלך כל חג הפסח, ולהפסיק את הבדיקות המשפילות של המאבטחים שהוסבו למחפשי חמץ. זו הייתה עתירה פשוטה ומובנת מאליה, ולכן לא נדרשנו לבית משפט אקטיביסטי במיוחד כדי שיקבל אותה. זכינו בעתירה לפני שנתיים, ויש מי שלא יכול היה לעכל זאת – לא עידית סילמן שהשתמשה בנושא כתירוץ כדי להפיל את הממשלה הקודמת, ולא ח"כ משה גפני שמוביל כעת חקיקה עוקפת בג"ץ.
מה זה מלמד אותנו? ראשית, שעבור הח"כים החרדים, הציבור החילוני פשוט לא קיים. כשזה מתנגש עם צורכי הדת שלהם, הם ירמסו את כולנו: גם את החולים שלא יכולים לצאת ממיטתם ואפילו החוויה המנחמת של אוכל מהבית נמנעת מהם, וגם את הצוותים הרפואיים הקרועים מעבודתם. מבחינתם יש רק ציבור אחד במדינת ישראל שיש לו צרכים וזכויות, ומגיע להתחשב בו – הציבור הדתי. ויש להזכיר: המטבח וחדרי האוכל בבתי חולים יהיו כשרים בכל מצב. אבל זה לא מספיק להם. הם רוצים שכל בתי החולים, כמו כל הבסיסים בצה"ל, יהיו נטולי חמץ.
שנית, זה מלמד אותנו שהממשלה הזו, לא פחות מכך שהיא מעלה אותנו על הדרך לדיקטטורה, היא מובילה אותנו גם לכיוון של מדינת הלכה. מדובר בתהליך בעל שלוש זרועות: עלייה דרמטית בתקציבים לציבור החרדי, הקצנת ההדתה במערכת החינוך הממלכתית (ע"ע אבי מעוז), וחקיקה דתית אינטנסיבית. למעשה, רוב העניין שיש למפלגות החרדיות במהפכה המשטרית (חוץ מלהציל את עורו של העבריין הסדרתי אריה דרעי), הוא לנטרל את מערכת המשפט כדי שזו לא תמנע מהם להפוך את ישראל למדינה דתית. וחשוב להזכיר – כבר היום ישראל ניצבת במקום גבוה, אם לא ראשון בעולם המערבי, בכל הקשור לחקיקה דתית, לחינוך דתי ולתקצוב הדת.

הפוקוס העכשווי של הציבור החילוני הוא ההתנגדות להפיכה המשטרית. זה הגיוני כי ההפיכה הזו משנה את צביון המדינה ומאיימת על אורח חיינו, אבל אסור לנו לשכוח שעבור המפלגות החרדיות ההפיכה הזו היא רק אמצעי בדרך להפיכה נוספת - דתית, שגם היא תשנה את צביון המדינה ותפגע באורח חיינו. לכן אנחנו חייבים להילחם בהפיכה הדתית בדיוק באותה עוצמה שבה אנחנו נלחמים בהפיכה המשטרית.
רם פרומן הפורום החילוניד"ר רם פרומןיונתן בלום
הראשונים שהבינו זאת הם הרופאים עצמם שכבר הספיקו לצאת במכתב גלוי ובו דרישה מהממשלה שלא להתקדם בחקיקה השערורייתית הזו, אלא להשאיר את המצב על כנו – בלי הגבלות על מזון אישי ובלי חיפושים משפילים. אני מעריך שגם הציבור כולו, שכבר הספיק להעביר שני פסחים שפויים, לא יסכים לחזור לימי הדיכוי שהחקיקה החצופה הזו מעוניינת להשיב. אם החקיקה הזו תעבור, סביר שנראה את המרי האזרחי החילוני כבר בפסח הקרוב.
אנחנו עדים לאחרונה לבקעים שמתחילים לצוץ מעל פני השטח בתוך הקואליציה, ובעיקר ללחץ הגדל והולך מהמחאה האזרחית. אסור שזה יקרה רק בכל הקשור להפיכה המשטרית. אנחנו חייבים להתחיל להילחם כבר עכשיו גם בהפיכה הדתית, ונושא החמץ בבתי החולים הוא מקום מצוין להתחיל במרי הזה. אם הם יכניעו אותנו בחזית הזו, רק יגבר תאבונם להכריע אותנו בעוד ועוד זירות. לא ניתן להם את העונג הזה.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il