יולי יבין, תלמידת כיתה י"ב מהרצליה, מובילה מאבק נגד שימוש בספר הלימוד "להיות אזרחים בישראל", שנלמד בשיעורי אזרחות בבתי ספר. לדבריה, הספר הופק בייעוץ פורום קהלת ומשקף את עמדתו בנוגע למהפכה המשפטית. בריאיון ל-ynet radio סיפרה יבין כי הספר יצא לאור לראשונה ב-2001 ועבר שכתוב על ידי הפורום ב-2016, מה שהוביל "לגינוי האופן שבו הוא מציג את המציאות מצד מורות ומורים לאזרחות".

את פורום קהלת הקים פרופ' משה קופל ב-2012 והוא עומד בראשו עד היום לצד המנכ"ל עו"ד מאיר רובין. הפורום מחזיק בתפיסת עולם שמרנית, ימנית וניאו-ליברלית שמטרתו המוצהרת היא לפעול "לעיגון מעמד הקבע של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית, קידום חירות הפרט ועידוד יישום עקרונות השוק החופשי בישראל". הפורום נחשב לגורם דומיננטי בקידום המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה.
הספרים האלה הם כבר במערכת החינוך?
"הראשונים ששמו לב לבעיה בתוכן הספר הם הפורום האקדמי לאזרחות. הם הובילו את המאבק בפרסום של הספר ב-2016 ופרסמו מסמך שריכז את כל הנקודות הבעייתיות שבו, שמשקפות את רוח קהלת ואת האג'נדה שלהם".
מה כתוב בספר שלא סביר שיהיה בספר לימוד?
"כשקוראים את הספר, לא תמיד שמים לב לנקודות הבעייתיות. הוא משאיר את הקוראים עם תחושה שהם נחשפו רק להשקפת העולם של קהלת. לאורכו ישנם פסיקים או מילים ששינו והחסירו, ציטוטים לא מדויקים שמשנים לגמרי את המשמעות של ההגדרות שמופיעות בו.
"אחת הדוגמאות קשורות למה שקורה עם המהפכה המשטרית. הספר מחנך באופן שיטתי לא לקבל את עמדת בית המשפט ולהעדיף את עמדות הפוליטיקאים. באחד הציטוטים כתוב: 'אין הצדקה להעדיף את שיקול הדעת של בית המשפט שקבע כי נפסל חוק על פני שיקול הדעת של נבחרי הציבור ובחינתם הערכית הייתה שונה מזו של בית המשפט. לכן דווקא כפיית פרשנות מסוימת של זכויות האדם על נבחרי הציבור היא זו שפוגעת בדמוקרטיה במובנה הבסיסי כשלטון העם'".
2 צפייה בגלריה
פורום קהלת
פורום קהלת
מקדם את תפיסת עולמו במערכת החינוך. פורום קהלת
(צילום: יח"צ)
לדברי יבין "כשפרסמו את המסמך ב-2016 זו הייתה בעיה, אבל היום כשאנחנו רואים את מה שקורה בפועל במדינה, אי אפשר להתעלם מהקשר בין מה שמחנכים ומלמדים במשרד החינוך לבין מה שקורה באמת בשטח".
יבין מובילה את המיזם דרך הפורום החילוני ומטרתו להפסיק השימוש בספר. המיזם קורא למורים, הורים ולתלמידים להשתתף באיסוף הספרים ולהחזירם למשרדי קהלת. "המחאה התחילה בהודעה של אקדמאים מכובדים וכותבי הספר שהסירו ממנו את חתימתם לאחר שהוא שוכתב ב-2016, הם לא הסכימו עם הדברים שנכתבו בו", הדגישה יבין.
2 צפייה בגלריה
אביעד בקשי
אביעד בקשי
היועץ המדעי של הספר. אביעד בקשי
יבין אמרה כי "הרעיון הוא להעביר מסר שתלמידים והורים לא מוכנים יותר לאפשר לפורום להשפיע על תכני הלימוד בשיעורי אזרחות ולהציג את הדברים באופן מעוות. המטרה הייתה בתור התחלה להעלות מודעות. הרבה אנשים רוצים להשתתף המיזם, אבל בפועל גילינו שהרבה בתי ספר מלמדים את הספר דיגיטלית והאיסוף עצמו הפך יותר בעייתי.
"הבעיה העיקרית היא שלא כתוב באופן ברור על הספר שמי שכתב הוא הוא פורום קהלת. כשבוחנים את הספר, מגלים שיש קשר בין היועץ המדעי שלו, אביעד בקשי, שהוא ראש המחלקה המשפטית של הפורום ומי שמייצג בימים אלו את הקואליציה בבית הנשיא". לדבריה, "אפשר להגיד שאין נציג מובהק ממנו להפיכה המשטרית והוא זה שכתב את הספר ולא בצורה שמבהירה שזו עמדה פוליטית אישית שלו".