1 צפייה בגלריה
מחזור של מוקים שליחים שכבר יצאו לחו"ל
מחזור של מוקים שליחים שכבר יצאו לחו"ל
מורים שליחים שכבר יצאו לחו"ל. גם המאבק על תנאי העבודה תרם
(צילום: נועם פיינר)
על רקע המשבר במערכת החינוך ומאבק המורים לשיפור תנאי עבודתם, יותר ויותר מורות ומורים מבקשים לעבור לעבוד בחו"ל, לפחות לתקופה זמנית.
כך, השנה נרשם שיא חדש במספר המורים שהגישו מועמדות למשרות הוראה בחו"ל כשליחים מטעם המחלקה לחינוך בהסתדרות הציונית העולמית - יותר מ-2,000 פניות. זאת לעומת פחות מ-500 פניות לפני כעשור. מתוך אותם 2,000 פונים כבר נבחרו 102 שליחות ושליחים שיצטרפו לכ-200 המורים שכבר נמצאים בשליחות בקהילות יהודיות ביותר מ-90 ערים ברחבי העולם. השליחים החדשים יחלו בשבוע הבא תהליך הכשרה לקראת שיבוצם בחו"ל.
"בקהילות היהודיות בעולם יש ביקוש עצום למורה הישראלי", סיפר סגן יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לחינוך, גאל גרינוולד. "בעוד שבישראל המורה יכול להיות משמעותי רק לכיתה שלו ולמקצוע שאותו הוא מלמד, בקהילות מסוימות בחו"ל הוא יכול להיות אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בקהילה היהודית".

"יש מחסור במורים במקומות רבים בעולם וגם בקהילות היהודיות, שצמאות למורים ישראלים", הוסיף גרינוולד. "מקצוע המורה מוערך בחו"ל והשליחים מקבלים מעמד טוב בקהילות היהודיות מתוך הבנה שתרומתם גדולה. המטרה שלנו היא לקחת מורים מישראל, להוציא אותם לשליחות של שלוש-ארבע שנים, דבר שמעניק להם הזדמנות מקצועית ללמוד ולהעשיר את הידע שלהם, וגם להתרענן, כל זאת במקביל לתרומתם האדירה בקירוב בין העם היהודי למדינת ישראל וליהדות עצמה על כל זרמיה".
במסגרת הסכם עם משרד החינוך, ששותף לפרויקט, המורים שיוצאים לחו"ל לא מאבדים את מקום עבודתם ובתום השליחות חוזרים להוראה בישראל. "המורים שחוזרים לישראל שבים לבתי הספר כשהם מלאים בידע, ראיית העולם שלהם מתרחבת והם משדרגים את עצמם מבחינה מקצועית", סיפר גרינוולד והוסיף: "הם גם עוברים חוויה כלשהי ששוברת שגרה וגורמת להם לחזור עם הרבה מוטיבציה לספסלי מוסדות החינוך בישראל".
"השליחים לא מחפשים לעצמם חיים קלים ונוחים יותר", הוא המשיך והסביר. "ההפך. מדובר בשליחות של כל המשפחה 24/7. אנחנו מבצעים מיון קפדני שבאמצעותו אנו יודעים אם השליחים מתאימים לביצוע המשימות המוטלות עליהם. מדובר בחינוך ילדים וסיוע בהתפתחות העתידית שלהם, אך השליח הוא גם נציג של המדינה שאמון על בניית גשר בין ישראל לעם היהודי בתפוצות, כולל הזרמים השונים של היהדות ורמות דתיות שונות, ורק אנשים חדורי שליחות ובעלי ערכים מתאימים לביצוע המשימה החשובה הזאת".
"מדינת ישראל היא מדינה חזקה ואיתנה שתפקידה להושיט יד ליהדות התפוצות", סיכם גרינוולד. "עד כה הם עזרו לנו להקים את המדינה וכעת גם לנו יש את ההזדמנות. היעד הוא שליח לכל בתי הספר בתפוצות כי אין שני להשפעה של שליח. המפגש הישיר של ישראל בתוך בית ספר במרכז העצבים של הקהילה היהודית הוא הדרך הטובה ביותר של המדינה להבטיח את הקשר עם הקהילות היהודיות בתפוצות".