ראש הממשלה מיישר קו עם שר הביטחון בסוגיית "היום שאחרי"? במהלך דיון אמש (חמישי) בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מוכן לקיים דיון על שליטת מקומיים בעזה. מציע לקיים על זה דיון אמיתי". בדיון עודכנו השרים על הלחץ האמריקני בנוגע לרפיח, והאפשרות להטלת אמברגו נשק.
הדיון בקבינט, שהחל ב-22:00 והסתיים ב-3:00 לפנות בוקר, הסתיים ללא קבלת החלטות וללא הצבעה. הוא התמקד בסוגיה שהובילה לעימות חריף בין נתניהו לשר הביטחון גלנט, בעקבות הצהרתו של גלנט שלשום בנושא. שרים רבים חלקו על עמדת גלנט, ובהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שביקש להביא להצבעה הצעה שהרשות הפלסטינית לא תשלוט בעזה.
הביקורת חריפה של גלנט על נתניהו: מגמה מסוכנת מקדמת ממשל צבאי ברצועה
(צילום: לע"מ)

גלנט נימק את התנגדותו לממשל צבאי ואמר: "נצטרך סד"כ עצום, נשלם בחיי אדם רבים ובסוף נעזוב את השטח ונשאיר אותו לפלסטינים. משמעות ממשל צבאי היא אובדן חיי אדם והזנחת גזרות אחרות".
חבר קבינט המלחמה בני גנץ, שאמר לאחר דברי גלנט במסיבת העיתונאים כי מדובר ב"דברי אמת", אמר בקבינט: "לשליטה אזרחית בעזה יש משמעויות ביטחוניות כלכליות ומדיניות מרחיקות לכת. אם לא נקדם משהו במקביל ללחימה אחרת - זה לא יהיה".
השר בן גביר אמר בדיון: "אני לא מבין איך שר הביטחון מרשה לעצמו לדבר ככה כשהוא יודע שרוב הקבינט נגדו בתוכנית היום שאחרי". גלנט יצא מהחדר, ובן גביר המשיך: "והוא עוד יוצא כשאני מדבר. הוא עושה מה שהוא רוצה. משל למה הדבר דומה? הייתי נגד עסקה, כולכם יודעים, אבל מה היה קורה אם הייתי אומר לשב"ס לא לשחרר כי ככה אני חושב. הוא מצפצף על הרוב כאן. צריך לפטר אותו".
השר יריב לוין: "השר בן גביר צודק, זה לא מכובד שהוא יוצא".
השרה מירי רגב אמרה לגלנט כשזה היה נוכח: "אמרת שהצעת את התוכנית, אבל הרוב כאן לא חושב כמוך". גלנט: "הצגתי רק את דעתי". בן גביר: "לא קיבלת הסכמה. הרוב לא הסכים". גלנט: "מה האלטרנטיבה שלכם?". בן גביר: "דווקא יש אלטרנטיבה אבל אתה נשמע כמו שמעון פרס שכל הזמן צעק שאין אלטרנטיבה".
גלנט השיב להתקפות עליו: עליי זרקו סלעים ומקררים ברפיח, במקומות שחיילי צה״ל יספגו נ"ט וירי לא פוסק. אף אחד לא רוצה להיות שם, תאמינו לי. אני הראשון שמתנגד למדינה פלסטינית, אני בעד שליטה ישראלית מהנהר עד הים. עזה היא לא החרמון ולא ירושלים. יש שם 2 מיליון פלסטינים ואין שם שום אינטרס ישראלי".
התשובה של נתניהו לגלנט: "לא מוכן להחליף את חמאסטאן בפתחסטאן"

רגב: "אתה לא מגיע לדיונים. חבל ששומעים את זה בתקשורת". גלנט: "אמרתי את זה בפורום הזה חמש פעמים ועוד עשרות פעמים בקבינט המלחמה, אבל כנראה שאת לא מקשיבה - כדי שישראל תשלוט בעזה אנחנו נצטרך סד"כ עצום ונשלם בחיים של אנשים רבים ובסוף נעזוב את השטח. זה יהיה המאמץ העיקרי של המדינה בחמש שנים הקרובות על חשבון זירות אחרות". רגב: "תשכנע את הפורום הזה. מה אתה הולך לתקשורת?". גלנט: "חובתי הציבורית היא להסביר את המצב אם הולכים לכיוון מסוכן לביטחון ישראל".
אף אחד לא יבוא עד שנשמיד את חמאס", אמר השר בצלאל סמוטריץ'. לאחר חשיפת הציטוטים מהקבינט ב-ynet, אמר סמוטריץ': חבל שהפיקוד הבכיר לא דאג לפני 7 באוקטובר לבדוק מה המחיר שנאלצנו לשלם בחיי אדם רבים ובמאות מיליארדים בשל הקונספציה שחמאס מורתע וניתן לשמור על ביטחון בלי נוכחות בשטח. אולי זה היה גורם להם לשנות את ההתנגדות העיקשת להיכנס לעזה כדי להשמיד את חמאס. כעת רק שליטה צבאית מלאה בעזה תבטיח את הניצחון והביטחון של תושבי הדרום והמדינה".
בדיון אמש עלתה לדיון גם סוגיית חסימת משאיות הסיוע. במהלך הלילה הותקף ונפצע נהג משאית - שכלל לא הובילה סיוע - ונפצעו גם שני קצינים ולוחם בעימותים עם עשרות שהשחיתו את המשאית.
‏נתניהו: "שמח שמשטרת ישראל מתעסקת בסיוע ההומניטרי. אסור שיפגעו במשאיות". ‏בן גביר: "שיגעתם את המשטרה. הם מתעסקים בעיקר בזה". ‏נתניהו: "30 אלף שוטרים מתעסקים בזה??". בן גביר: "הגיע הזמן להפחית. בואו נעשה הצבעה". השר ‏ישראל כ"ץ: "אפילו סמוטריץ' היה בעד". בן גביר: "לא קוראים לי סמוטריץ".
במסמך שגובש על ידי מערכת הביטחון והגיע לידי ynet, נותחו המשמעויות התקציביות של הקמת ממשל צבאי ברצועה. לפי המסמך, עלות התפעול מוערכת בכ-20 מיליארד שקלים בשנה. הקמת מסדרון או נקז נוסף מוערכת בעלות של כ-150 מיליון שקלים, לא כולל את עלות התפעול השוטף. נוסף על המספרים האלה, תהיה עלות נוספת של שיקום הרצועה (תשתיות, בתי חולים, בתי ספר, כבישים, הקמה של תשתיות הממשל הצבאי וכו').
הגיבוי של גנץ לגלנט: "דברי אמת"

כמו כן, כדי לתפעל את חמש הנפות שידרשו לממשל, יש לאייש 400 תקנים. מבחינת כוח צבאי, ידרשו ארבע אוגדות התקפיות ואוגדת הגנה. הסטת כוח האדם לרצועה תדרוש הקטנת גדודים בפיקוד צפון ובפיקוד מרכז, וכן הגדלה דרמטית של היקף המילואים לתעסוקה מבצעית.
במסיבת העיתונאים הדרמטית שקיים שלשום, אמר גלנט כי הוא סבור שההתנהלות הנוכחית הובילה למצב שבו ישראל שולטת כרגע ברצועה, אך מדובר במצב מסוכן. "מתפתחת מגמה המקדמת ממשל צבאי ואזרחי בעזה. זה מסוכן לנו, אסור לישראל לשלוט אזרחית ברצועת עזה. מאז אוקטובר אני מעלה את הנושא בקבינט ללא תשובה. סופו של המעשה הצבאי במעשה המדיני", התריע.
לעומתו, נתניהו אמר כי "עד שלא יהיה ברור שחמאס לא שולט צבאית בעזה, שום גורם לא יהיה מוכן לקבל על עצמו את הניהול האזרחי עליה מחשש לשלומו. עד אז הדיבורים על 'היום שאחרי' הם ריקים מתוכן". לאחר מכן אמר בהצהרה מצולמת: "אני לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן".