פרופ' עילם גרוס ממכון ויצמן, מבכירי הפיזיקאים בישראל, טען בשבת כי לראשונה בחייו נמנעה ממנו כניסה למעבדות הפיזיקה הלאומיות של ארצות הברית, "פרמילאב" שליד שיקגו, וזאת לטענתו בשל המהפכה המשפטית בישראל. "בחיים זה לא קרה לי", אמר אתמול גרוס בשיחה עם ynet. לדברי גרוס, ששימש כעמית מחקר במרכז האירופי לחקר החלקיקים CERN בשווייץ והוביל את הניסוי שבו התגלה "החלקיק האלוהי" בוזון היגס, ישראל צורפה למעשה "לרשימה שבה נמצאות גם איראן, סוריה, רוסיה וסין".
אבל היום (ראשון) חזר בו גרוס מהטענות, ובפוסט נוסף שכתב אמר כי "מסתבר שיש רשימה של ה-DOE (משרד האנרגיה) של מדינות 'רגישות' שישראל נמצאת בה עם עוד מדינות כאיראן, סוריה, סין, רוסיה, ושהיינו שמחים לא להימצא בה. הרשימה קיימת כבר משנות ה-90. לפני כשנה החמיר ה-DOE את התקנות של שיתוף פעולה מדעי עם מדענים ממדינות שברשימה. כל שיתוף פעולה, לרבות ביקור במעבדותיו, דורש אישור מיוחד". בנוסף ציין גרוס כי קיבל בסופו של דבר את אישור הכניסה למעבדה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עילם גרוס. החיים אחרי החלקיק האלוהי
פרופ' עילם גרוס. החיים אחרי החלקיק האלוהי
פרופ' עילם גרוס
(צילום: מכון ויצמן למדע)
גרוס הוזמן לכנס שנערך באוניברסיטת שיקגו (יומיים) ובמעבדת פרמילאב (יום נוסף). הוא פנה למנהלי המעבדה ושאל מדוע אינו מופיע ברשימת המשתתפים באותו יום במעבדה, למרות שנרשם. בעודו במטוס בדרך לשיקגו קיבל גרוס מייל תשובה מבכיר במעבדת פרמילאב, שכתב לו שבגלל שישראל היא "מדינה רגישה", המודיעין המסכל בארצות הברית עדיין בוחן את הנושא ואין לו עדיין היתר להיכנס למעבדה.
במייל התשובה כתב אותו בכיר: "היי עילם, הסיבה שאתה עדיין לא מופיע ברשימת המשתתפים היא בגלל ההגבלות החדשות על ביקור בפרמילאב. שמות אינם מופיעים ברשימת המשתתפים עד שקיבלו אישור מלא לבקר באתר פרמילאב. אני מצטער לומר שהגישה לאתר פרמילאב שלך עדיין לא אושרה. ביליתי את הימים האחרונים במרדף אחרי אנשים ובזירוז הדברים, אבל נראה שכרגע זה תקוע עם מודיעין נגדי, בגלל תפיסת ה-DOE את ישראל כמדינה 'רגישה'. נאמר לי שיתנו לי עדכון ביום ראשון, אותו אעביר לכם מיד. בשלב זה, אלא אם כן הם יכולים לתת לי הבטחות שאישורך יתקבל עד 9 בבוקר ביום שלישי, הייתי מציע לא לעלות על האוטובוס לפרמילאב".
בעקבות הדברים כתב אתמול גרוס פוסט נוקב בחשבון הפייסבוק שלו, שבו האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגיעה במעמדה של ישראל בעולם. "סוף סוף נתניהו הצליח. סוף כל סוף החבלה במעמדה של ישראל בעולם צלחה ושונמכנו למעמד של מדינת עולם שלישי. מה הוא חשב שיקרה כשהוא שם בריון וממנה אותו לאחראי על האטום במדינת ישראל? תפקיד שנשא פעם פרופ' לפיזיקה, גאון שלא התלונן על קיפוח.
2 צפייה בגלריה
עילם גרוס
עילם גרוס
פרופ' גרוס: "זה איתות אמריקני"
"מעל 30 שנה שאני מבקר חופשי במעבדות הפיזיקה הלאומיות בארצות הברית, יש לי שם קולגות וחברים. לראשונה בחיי מעוכבת כניסתי (אני מניח ומקווה שזה יסתדר כי אני כבר על המטוס). אבל רציתי לומר תודה מיוחדת לנתניהו וחבר מרעיו ותומכיו שמצליחים להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי. יש פה עוד מישהו שחושב שתוכנית הוויזות תצא לפועל? מה עוד צריך לקרות כדי שתבינו שהמדינה שלנו נמצאת בעיצומו של תהליך בידוד בינלאומי?
"ואל תגידו שלא אכפת לכם. אם זה כבר הגיע למדע, מחר לא ימכרו לנו נשק. אז תודה לנתניהו ולממשלתו ולשר הגאון הממונה על האטום. תודה ששנמכתם את ישראל למעמד של מדינה רגישה, מדינת עולם שלישי. אני רותח". גרוס צירף לפוסט תמונה של השר החדש לאנרגיה אטומית דודי אמסלם ושל פרופ' יובל נאמן - בעבר שר המדע שהיה יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית.
בשיחה עם ynet אתמול אמר גרוס, כי "ברור לי שאנו ברשימה 'מכובדת' של מדינות רגישות כמו איראן, סוריה, רוסיה וסין. ובגלל זה שמו זכוכית מגדלת. מדוע איני יוצא נקי מיידית מהזכוכית מגדלת חייב להיות קשור למדיניות הממשלה. זה איתות אמריקני".
היום, כאמור, חזר בו גרוס מטענותיו על הקישור בין השינוי בעמדת המעבדה האמריקנית לקידום המהפכה המשפטית בישראל. עם זאת הבהיר: "זה לא משנה את הביקורת שלי על התנהלות הממשלה ועל המינוי העגום של השר לענייני האטום שעכשיו בוודאי נכנסתי אצלו לרשימת אלו שצריך לבוא איתם חשבון".
אחרי פרסום הפוסט הנוסף, הוא ערך אותו והוסיף תגובה שקיבל מפרופ' מהאוניברסיטה העברית: "זו פעם ראשונה שאני רואה כזה מייל. ושלחתי הרבה סטודנטים למעבדות לאומיות. היוצאות מן הכלל הן מעבדות רגישות במיוחד כמו לוס אלמוס, ליברמור, וחלק ממתקני נאסא. במעבדות כמו פרמילאב תמיד עבר חלק". על כך הוסיף פרופ' גרוס: "אז כנראה שכן יש פה חדשות".
פורסם לראשונה: 17:46, 27.05.23