חיילי המילואים ביחידת הסיוע המנהלתי של חטיבה 401, שהיו בעזה ופעלו תחת ירי בפינוי פצועים מעומק שדה הקרב, גילו כי הם לא מסווגים כלוחמים. לכן, הם גם לא יקבלו את התגמולים שמגיעים ללוחמים אלא רק כתומכי לחימה.
1 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
מדובר בחיילי מילואים שסייעו להכנסת שיירות של אספקה וציוד לחזית הלחימה תוך כדי אבטחתם, הוצאת מחבלים מלב עזה למתקני חקירה, אבטחת אזורי מגורים בעזה ועוד.
"אח שלי שהיה בעזה לחם וטיפל בפצועים, התפרק בטלפון בבכי. זה לא אמיתי", סיפרה אחות של מילואימניק בחטיבה. בשיחה לקראת סיום השירות אחרי 89 ימים, הבהיר אחד ממפקדי הגדודים לחיילי המילואים שהם לא מוגדרים כלוחמים מפני שהנושא יוצר בעיה תקציבית ולכן נמצא תחת בחינה.

"ירו עלינו נ"ט ופצמ"רים"

רפי (42), חובש קרבי שהתגייס למילואים מאז 7 באוקטובר בחטיבה 401, סיפר: "ביצענו פינויים מאזורים מאוד מסוכנים בתוך עזה, אבטחנו שיירות בתוך עזה. אני לא יודע למה אפיינו אותנו כלא-לוחמים. החבר'ה שלנו הם נטו לוחמים, אלה אנשים שהפק"ל שלהם זה מאג.
"הכנסנו דלק בלב הלחימה, היו משימות שירו עלינו נ"ט ופצמ"רים. מוזר לי מאוד שצה"ל אומר כש'תהיה עבודת מטה על התפקיד שלנו, נראה ונחליט'. כשקיבלתי צו 8 לא אמרתי 'בוא נראה'. כולנו הגענו, חלק אפילו עוד לפני שקיבלו צו 8".
רפי, שהחל בתהליך שחרור אבל נמצא עדיין בכוננות, סיפר עוד: "כולם בטוחים שהדבר ייפתר, אבל כולנו קיבלנו סטירת לחי חזקה. צחקנו בינינו על הסיטואציה אבל כולם מאוד מאוכזבים. בהתחלה זה הגיע כשמועה וחשבנו שזה ייפתר, ואז המג"ד אמר שאין לו פתרון ודנים על הנושא.
"הייתי בטוח שזה רק בירוקרטי. הוא אמר שיש לזה השפעות כלכליות ולכן לא רוצים לתת לנו את המענקים שמגיעים ללוחמים. מעדיפים לאפיין אותנו כתומכי לחימה ולחסוך עוד כמה אלפי שקלים ללוחם לחופשה או למימון לימודים".
תגובת דובר צה"ל: "יחידת הסיוע המנהלתי תומכת את המאמץ המבצעי של החטיבות הלוחמות ומורכבת מלוחמים ומתומכי לחימה, בהתאם לתפקידם. בימים אלה מתקיימת עבודה להטבת המעטפת הניתנת למשרתי מילואים, ובתוך כך תיקבע מדיניות לזכאויות משרתי המילואים על פי ייעוד היחידה. צה"ל מעריך ומוקיר את תרומתם של אנשי המילואים וימשיך לעשות את המיטב על מנת לדאוג לרווחתם".