102 הרוגים מתחילת השנה בכבישים, 43 רק בחודש מרץ, אבל שרת התחבורה או מנכ"ל משרדה לא הגיעו לדיון המיוחד שנערך היום (שלישי) בכנסת בנושא. מדובר ברבעון הקטלני ביותר בכבישים מזה 15 שנה, והדיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התמקד בזינוק במספר ההרוגים.

טופורובסקי זעם על כך שלדיון לא הגיעו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים או מנכ"ל משרדה: "אני רוצה לשמוע מה אתם עושים כדי שבאפריל לא יהיו הרוגים. אני אשאל את כולם את השאלה הזאת, כי זה ביזיון. לא אכפת לכם ממה שקורה, אתם מנותקים. אנשים מתים ואתם חושבים שזה לא קשור אליכם. האחריות והאשמה היא עליכם. תשכנעו אותי ואת אזרחי ישראל מה אתם עושים להציל את חיי אזרחי ישראל? תהיה ועדת חקירה ואנשים יהיו בכלא. מה אתם עושים לנוכח הרבעון הנורא הזה"?.
במהלך הדיון הזכיר טופורובסקי כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפר זו השנה השנייה ברציפות את הוראות הרלב״ד לפיהם הוא מחויב לתת דין ודברים לכנסת לגבי תוכניות הרלב״ד לצמצום תאונות הדרכים.
נציג משרד התחבורה, ראיק סאלם, השיב: "אני לא יכול לענות על הכל, יש את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ויש עוד גופים". ח"כ טופורובסקי הגיב: "עד עכשיו הייתי נחמד, מה אתם עושים? מי הבכיר מהרלב"ד? מה אתם עושים כדי להציל חיים? מה עשיתם בקיץ האחרון שלא הצליח ומה אתם עושים בפועל? מה לעזאזל אתם עושים? מה אתם עושים באפריל חוץ מלהוציא מכרז ביו"ש לשלטי חוצות?". המנכ"ל בפועל של הרלב"ד, יעקב זכריה, ניסה להשיב: "הרלב"ד מקדמת תכניות בשטח, פועלת באשכול ערי המפרץ והתוכנית בשלבים מתקדמים".
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 553
זירת התאונה בכביש 553
תאונה בכביש 553. קיצוץ בתקציב הרלב"ד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ח"כ טופורובסקי המשיך: "ביזיון שראש אגף התנועה עד עכשיו לא הגיע לוועדה. זה יריקה בפרצוף של הוועדה ושל הכנסת שהוא לא מוצא לנכון להגיע. מה עשתה המשטרה במרץ ומה תעשה באפריל לשנות את זה?". רמ"ח מו"פ במשטרה, נצ"מ עמיר ג'יבלי, השיב: "אני לא בא ממקום של התגוננות, אנחנו לא משנים מדיניות והפעילות שעושים ומאמינים בה מבוססת נתונים רב שנתיים. אנחנו יודעים איפה צריך להיות עם המעט שיש לנו ומה שעון הפעילות. גם אם זה לא ינחם, אם מתכללים את ינואר-פברואר-מרץ השנה יש ירידה בסך כל התאונות ובכמעט מאה תאונות קשות". ח"כ טופרובסקי הגיב: "אתם לא עושים כלום, תודה. אם לאנשים שסתם מתים בכבישים לא מתייחסים אז בטח שגם לא לחטופים".

"ראש הממשלה לא קיים את הוראות החוק"

בהמשך ביקש טופורובסקי דיווח על ההשקעה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית והתקציב שלא עבר לרלב"ד. רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ענה: "אני לא מומחה לבטיחות. לרלב"ד יש צרכים. אם משרד התחבורה היה מתעדף היה ניתן מענה". מנכ"ל הרלב"ד זכריה התייחס גם הוא ואמר כי הקיצוץ הוביל את הרשות לקצץ בכל הפעילויות. "בשנים קודמות הרשינו לעצמנו לא לפגוע בחינוך תעבורתי, למרות הקיצוצים, אבל הקיצוץ האחרון שמוריד אותנו לסף נמוך כל כך של תקציב שוטף הביא אותנו להחלטה לקצץ גם בזה. אני מרגיש שאנחנו עושים את הטוב ביותר במה שמגיע אלינו", אמר זכריה.
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי כינס דיון מיוחד על רקע הזינוק במספר ההרוגים וזעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי כינס דיון מיוחד על רקע הזינוק במספר ההרוגים וזעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
טופורובסקי. "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
(צילום: נועם מושקוביץ, ערוץ הכנסת)
יו"ר הועדה שאל כמה ניידות יש במשמרת בשטח, נצ"מ ג'יבלי השיב כי בממוצע בדרך בינעירונית יש כ-60 ניידות במשמרת. "אז אין אכיפה", ענה טופורובסקי בתגובה. "הממשלה מודיעה דה פקטו על סוף המאבק בתאונות הדרכים והרמת ידיים. זה מה שאני מבין. זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה. אין טעם לצלול לנתונים". היו"ר טופורובסקי הוסיף כי ראש הממשלה מפר כבר שנתיים את חוק הרלב"ד, ולא הגיש עד סוף מרץ את דוח פעילות הממשלה למען הבטיחות בדרכים. "גם אם נחוקק את אף אחד זה לא מעניין", אמר.
טופורובסקי טען כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפר זו השנה השנייה ברציפות את הוראות הרלב״ד לפיהם הוא מחויב לתת דין ודברים לכנסת לגבי תוכניות הרלב״ד לצמצום תאונות הדרכים
גל רייך, ממיזם נתון לשינוי, אמר: "כבר הראינו גרף שמראה שפחות כסף שווה יותר הרוגים. אני מציע להביא לפה את השרה בזמן הפגרה, יש ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים, מתי היא תתכנס? מ-2017 אנחנו בודקים מה קורה בסביבת בתי הספר, מה שלמדנו מזה שאם יש נושא שלהורים אכפת ממנו זה הנושא הזה, אולי צריך להעיר את ההורים".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, ציין כי "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 שנים אחרונות למרות מאות אלפי מפונים וכבישים סגורים אנחנו בדרך ל-400 הרוגים בשנה, מספר שהיינו בו ב-2008. אנחנו מדרדרים. הקיצוץ ברלב"ד משמעותו מוות מיותר. אולי צריך שיביאו את משפחות ההרוגים ומי שמקצץ שיעמוד מולם".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב מסיבת עיתונאים
מירי רגב מסיבת עיתונאים
מירי רגב. שלחה לוועדה דרגים מקצועיים
(צילום: עמית שאבי )
היו"ר טופורובסקי סיכם את הדיון, והזכיר כי כינס את הוועדה לנוכח הרבעון הראשון של השנה, שבו נרשם שיא במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. "הוועדה מתרשמת שאין תכלול מספק והתייחסות ראויה של ממשלת ישראל לעלייה בתאונות הדרכים. הוועדה, פעם אחר פעם, מבקשת, דורשת, מציעה, שואלת מה התכנית ואין תשובה מספקת. הוועדה קוראת להפוך כל אבן כדי למצוא מקור תקציבי לפתוח תכניות לימוד שנמצאות בסכנה, ולמצוא תקציב להשקעה בחברה הערבית", אמר.
"הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע באופן אישי את דרישות הוועדה, ותבקש לקיים דיון דחוף גם בפגרה עם מפכ"ל המשטרה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ראש הממשלה שלא קיים את הוראות החוק ושרים נוספים בהם השר לביטחון לאומי ושר החינוך. כל עוד יש דיונים על בטיחות בדרכים הפוליטיקה במובן השלילי לא תיכנס לחדר הזה. ניתן גיבוי וכל מה שנדרש כדי להוסיף תקציבים לדאוג לכך שהטיפול בבטיחות בדרכים יהיה ראוי יותר. הוועדה קוראת לרבל"ד להכין עם משרדי הממשלה תכלול לנושא הזה עדכון לציבור על התקדמות או אי התקדמות ולהכין תוכנית חירום מידית להציל חיים בכבישים. הקטל בדרכים זו לא גזירת גורל. הוועדה דורשת מהאנשים שזו אחריותם לעבוד לילות כימים בצורה יעילה להציל חיים בדרכים, ומתחייבת להיות להם לעזר", סיים ח"כ טופורובסקי.
משרת התחבורה נמסר: "לשכת השרה עדכנה מראש שאת עמדתה יביאו מנכ"ל הרלב"ד בפועל יעקב זכריה, מנהלת חטיבת החינוך וההסברה נחמה לאור דרורי וראש אגף תכנון מדיניות. כל אלו נכחו בדיון כפי שסוכם".