השר לשעבר יזהר שי, ששכל את בנו ירון שי ז"ל ב-7 באוקטובר, התארח היום (שלישי) באולפן ynet live: "אנחנו בתקופה עצובה, בטח ברמה האישית, והציבורי, הלאומי. ימים לא פשוטים ומצד שני ימים שבהם כולנו צריכים להתמודד, אין ברירה".
נדמה שבשבועות האחרונים חזרנו לשישה באוקטובר, גם הניסוחים, איך שאנשים מדברים, ניסיונות כאלה ואחרים לפילוג. אפילו ברמה של פוליטיזציה על גבם, לטעמי, של הנופלים. אתה מרגיש את זה? "כן, אני מרגיש את זה, זה כואב לי מאוד ולכן גם החלטתי להילחם ולא לוותר בכל המישורים. לא ייתכן שבמהלך מלחמה המנהיגות של מדינת ישראל עסוקה בלפלג, בלהכפיש, בלמצוא את מה שמפריד ואת מה שלא משותף לנו - במקום להוביל אותנו ברמה כמה שיותר מאחדת. אוקיי, יש חילוקי דעות אבל אנחנו במלחמה, וגם אחרי המלחמה, אנחנו עם אחד שצריך ללמוד לחיות פה ביחד. לצערי הרב זה מתחיל הכי גבוה שאפשר, ראינו את זה השבוע בישיבת ממשלה, כששר בכיר בממשלה, מקורב יותר לרה"מ, מוצא לנכון לתקוף את הרמטכ"ל".
בוא נגיד את הדברים, אמסלם. "כן, בשמו, אמסלם, מקורב מאוד לרה"מ, יש האומרים נושא כליו ובטח מתואם איתו לחלוטין במסרים ובאמירה ציבורית. והעובדה היא שרה"מ גם לא העביר עליו ביקורת, על כך שהוא יורד על הרמטכ"ל".
הכותרת
מנהרות הטרור שהפתיעו את צה"ל
28:08

"אני פונה לרה"מ ואומר לו: מספיק כבר. שר בכיר בממשלה שלך יורד על רמטכ"ל, הוא לא יורד על רמטכ"ל, הוא יורד על החיילים שנמצאים שם. עכשיו, מה מרגיש חייל שמחרף היום בבוקר את נפשו, בעזה, בחאן יונס, בכל מקום אחר שבו נמצאים חיילי צה"ל ומתמודדים עם סכנת חיים, ובאמת לא משנה להם מה המחנה הפוליטי שאליו הם שייכים ומהי בדיוק העמדה הפוליטית שעבורה הם הצביעו בבחירות האחרונות, הם נלחמים להגנה על כולנו".
"עומד שר בכיר בממשלה ויורד על הרמטכ"ל שבעצם בכך הוא פוגע בציבור הלוחמים. הוא כמובן מבדיל, נותן מחמאה לאלוף הזה שחובש כיפה ויורד על הרמטכ"ל"
"ועומד שר בכיר בממשלה ויורד על הרמטכ"ל שבעצם בכך הוא פוגע בציבור הלוחמים. הוא כמובן מבדיל, נותן מחמאה לאלוף הזה שחובש כיפה ויורד על הרמטכ"ל שאיננו שם ומתואם עם רה"מ שאומר: כן, תביאו לפה את הרמטכ"ל. זאת בושה וחרפה וזה מתחיל בראש ממשלה, קודם כל פחדן שלא לוקח אחריות עד היום, עוד מעט שלושה חודשים אחרי ה-7/10, הוא לא אמר: אני, ראש ממשלת ישראל, אחראי לכל מה שקרה וכל מה שקורה פה, הוא מסיר את האחריות, הוא פוחד לקחת אחריות, כמנהיג על של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
 "מת בקרב גיבורים, בסיטואוציה של מעטים מול רבים". ירון שי ז"ל
 "מת בקרב גיבורים, בסיטואוציה של מעטים מול רבים". ירון שי ז"ל
"מת בקרב גיבורים, בסיטואוציה של מעטים מול רבים". ירון שי ז"ל

"שבוע שעבר אתה יודע מה היו המסרים? יש הבדל בין דם לדם"

"זה משליך על שיתוף הפעולה שלו עם הרמזים האלה, עם הניסיונות האלה לפלג ולהכפיש, ועוד דבר אחד, ראש הממשלה היה צריך בעצמו להגיד: תעצרו. בכל נאום שלו, בכל פנייה לאומה, בכל מסיבת עתונאים דרמטית כזאת שהוא מופיע עם המעיל והשחור, הוא צריך להגיד: מספיק עם הפילוג, רק אחדות. אין פה מחנות, לא מבדילים בין הנופלים".
אתה מרגיש שאת הפילוג הזה הוא מנהל? "אני לא רוצה להאשים בהאשמות, העובדה שיש מערכת מסרים שעובדת, שבוע שעבר אתה יודע מה היו המסרים? יש הבדל בין דם לדם. קראתי את זה בעשרות מקומות, בטויטר, בפייסבוק וכו'. מה היו המסרים? הצפון תל אביבים שותים מקיאטו ואוכלים סושי בזמן שהגוש האמוני והפריפריה מתים. זאת הכפשה. קודם כל זה שקר. הפניתי אנשים, כיוון שלקחתי את זה עליי גם באופן אישי אני נלחם בדברים האלה, אמרתי לכו לאתר דובר צה"ל, תסתכלו, יש מתים, למרבה הצער אנחנו סופרים את המתים, אבל יש כל כך הרבה".
"זה שאני יוצא כנגד המכפישים, המסיתים, האנשים הרעים האלה שמטרתם לחלק את מדינת ישראל, זה לא עוזר לי לכאב, הכאב שלי הוא כל הזמן מסביב לשעון"
"זה שאני נלחם ברשתות, זה שאני יוצא כנגד המכפישים, המסיתים, האנשים הרעים האלה שמטרתם לחלק את מדינת ישראל, זה לא עוזר לי לכאב, הכאב שלי הוא כל הזמן מסביב לשעון שלי ושל משפחתי וכל משפחת השכול אני מניח מרגישים אותו דבר. אבל הנוער הזה שמחרף נפשו בעזה, שמסר את נפשו למען מדינת ישראל, מגיע להם שתהיה פה מנהיגות אחרת ומגיע להם שאנחנו ננסה להילחם על מדינה טובה יותר. הבן שלי מת בקרב גיבורים, בסיטאוציה של מעטים מול רבים, הוא הציל בחייו, ביחד עם עוד חיילים גיבורים שלחמו איתו, הם הצילו מאות אזרחים. הם השאירו לנו איזשהי צוואה, והצוואה היא שחייבים לתקן את המקום הזה ואני חושב שלא רק אני אלא כל אחד שעיניו בראשו ורוצה שמדינת ישראל תהיה מדינה של כולנו".
3 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
"אני חושב שקודם כל צריך להפריד בין השכול לבין פוליטיקה"
(צילום: הדר יואביאן )
זה לא רק איזה מניע פוליטי שלך, שאתה רוצה שהמחיר הכבד ששילמתם יהיה ראוי, אלא אתה אומר: זה אפילו מחלל את זכרון הנופלים שמתעסקים בפוליטיקה. "לחלוטין, זה שאמסלם עומד בישיבת ממשלה ומשרת את האינטרסים של אדוניו, נתניהו, והולך ומכפיש את הרמטכ"ל, זאת התקפה על חיילים. מה קורה אם יש שם חיילים שהצביעו חלילה עבור מחנה אחר, לא עבור המחנה של אמסלם, להם אין זכות הגנה? הם לא לוחמים במדינת ישראל? זה פשוט שערוריה, שזה בא מלמעלה, ולכן אני אומר לך כל פעם, אתה אומר שהוא שילם מס שפתיים רה"מ, בכל פעם מחדש, ובכל פעם שיש התקפה כזאת של איש ציבור מהימין, שאומר: שותי המקיאטו והסושי והאנשים האלה, והגוש האמוני נותנים יותר דם וכו', רה"מ צריך להגיד: תפסיקו עם זה, אנחנו עם אחד, אנחנו כולנו ביחד, וכל עוד הוא לא עושה את זה, הוא אחראי בעצמו למה שקורה פה".
יש סיכוי שדווקא עכשיו, אחרי מה שקרה כשאתה רואה את הסיטואציה בשטח דווקא עכשיו תחזור לפוליטיקה? "אני לא יודע, פונים אליי הרבה אנשים ואני חושב שקודם כל צריך להפריד בין השכול לבין פוליטיקה, השכול הוא עניין מאוד כבד ומשמעותי, זה קודש הקודשים של מדינת ישראל, וצריך להפריד אותו. גם, אתה יודע, גם לאנשים שעברו שכול מותר להביע דעה פוליטית".
"לצערי הרב, בכל פעם שאני מעביר ביקורת כזו או אחרת שהיא ביקורת במסגרת הלגיטימיות, אני משתדל להיות נימוסי כשאני מעביר, אבל הביקורת היא נוקבת, ישר עולים טובי הלב שאומרים: אתה אב שכול, תתבייש לך, אתה מנצל את השכול וכו'. לא, מותר לי להביע עמדה פוליטית גם אם איבדתי את היקר לי מכל. לגבי האישי אני באמת לא יודע, אנחנו בכאב גדול, משפחתי, ובעבר כשהלכתי לפוליטיקה, אמרתי לעצמי, והמשפחה אמרה לי: צריך להקריב למען המדינה. אנחנו כבר הקרבנו את היקר לנו ביותר אז אני לא בטוח שהקרבה זה הנושא פה, אבל אני צריך לחשוב על זה".
"אני לא נפגע כי אני חושב שהזבל האנושי שמסוגל לכתוב לאב שכול את הדברים שכותבים לי, וגם לאחרים, הוא פשוט זבל, שלא צריך להתייחס אליו באופן אישי. כאזרח ישראלי אני בהחלט נעלב"
אתה נפגע מהתגובות? כי יש תגובות באמת ארסיות, בטח בטוויטר "אני לא נפגע כי אני חושב שהזבל האנושי שמסוגל לכתוב לאב שכול את הדברים שכותבים לי, וגם לאחרים, הוא פשוט זבל, שלא צריך להתייחס אליו באופן אישי, אבל כאזרח ישראלי אני בהחלט נעלב. יש פה אתוסים שצריך לשמור עליהם. קודש הקודשים של מדינת ישראל צריכים להיות החיילים שמגנים עלינו ולמרבה צער אלה שמסרו את נפשם, ומי שמעז להעלות על דעתו לפגוע במשפחות של חטופים שאיבדו את היקרים להם מכל או שנלחמים על החיים שלהם, או לפגוע במשפחות שכולות, זו הוכחה לתחתית של המדמנה שהגענו אליה, ולקח שוב, אחראים, מנהיגים, ציבוריים, ברמה הכי גבוהה, ואני חוזר עוד פעם לראש ממשלת ישראל, הפחדן שלא לקח אחריות על ה-7.10, הוא גם מפחד לקחת אחריות על ההסתה וההכפשה. כל יום הוא צריך לעבוד על זה, הוא צריך לעבוד באיחוד העם".
אתה חושב שכשגנץ יושב איתו, הוא בעצם מלבין אותו, נותן לו לגיטימציה ואולי היה צריך לעזוב? "לא, אני חושב שזה טוב שגנץ ואיזנקוט נמצאים בממשלה הזו, אני חושב שאחת הסיבות המרכזיות, היום אנחנו כבר יודעים שאחת הסיבות המרכזיות לחזרתם של מאה ומשהו חטופים בישראל, זה הנוכחות של איזנקוט וגנץ בממשלה כי הרי נתניהו פחד מהסחטנים בצד הימני של הממשלה ואם זה היה תלוי בבן גביר וסמוטריץ', החטופים היו נשארים שם, הלחימה היתה נמשכת, הם הצביעו נגד עסקת החטופים. טוב שאיזנקוט היו שם וטוב שהם היו שם כל עוד יש מהלכים קריטיים במלחמה ובביטחון ישראל. אני לא סומך להשאיר את נתניהו לבדו עם בן גביר סמוטריץ' בממשלה, זאת פגיעה בבטחון המדינה ולכן אני מאוד שמח שהם שם".
"איזנקוט היה אצלנו בבית מספר ימים לפני שגל נפל. זה כל כך עצוב כי דיברנו איתו ארוכות. הילה, אשתי, ואני, על איך הוא מסוגל להפריד בין שר בקבינט שנותן הוראות ומבין את המחירים לבין אבא של חייל שממלא אחר אותן פקודות, והוא דיבר על ההפרדה הזו, גדי איזנקוט הוא אדם אצילי, מגדולי ה.. אפרופו דוגמא אישית ואחריות, מגדולי המנהיגים שהאומה שלנו ייצרה בעשור האחרון בטוח. והוא אמר לנו: הבן שלי הוא חייל אחד, כמו מאות אלפי חיילים אחרים, אני לא מבקש שום דבר, אני לא רוצה לדעת שום דבר, הוא מקבל את הפקודות בשרשרת הפיקוד של צהל, ולמרבה הצער מספר ימים לאחר מכן הוא נפל, זה טרגי, ומאוד אצילי גם איך שמשפחת איזנקוט קיבלה".
מה אמרת לו כשהגעת לנחם? "אמרתי לו כמה דברים אישיים מאוד, זה גרם לנו עצב רב במשפחה, וכמו כל עם ישראל, את יודעת, כל חייל שנופל הוא טרגדיה נוראית, עכשיו שמענו את הסבא שמבכה את הנכד שלו. במקרה של גדי איזנקוט, פשוט אנחנו מכירים אז הכאב הוא גם יותר קרוב ואישי. כן. ניסיתי לנחם כבעל ניסיון. יש לי פור עליו של חודשיים, אמרתי לו שזה לא יהיה קל יותר, כשהזמן יעבור זה לא יהיה קל יותר".
מילה על הפרויקט הזה שהעלית אותו ממש בימים שאחרי, ומתחיל לרקום עור וגידים, אלף ומשהו סטרטאפים "קראנו לזה: נקסט אוקטובר, אוקטובר הבא, באיזשהי ראייה אופטימית שאוקטובר הזה היה רע, הבא יהיה יותר טוב וזה שאחריו אפילו עוד יותר טוב. הוספנו לזה אפילו את הסמליל של הפניקס, עוף החול, שתמיד, לפי המיתולוגיה, יודע להתאושש מהאפר והעפר. וכן, הרעיון הוא שעל כל חייל שנפל, על כל תינוק שנרצח, כל אישה צעירה שעונתה ונרצחה מול משפחתה, על כולם יהיו סטארטאפים שיישאו את זכרם וינציחו אותם לאורך שנים ארוכות. למרבה הצער אנחנו מגיעים לכ-1,300-1,400 סטארטאפים כאלה אבל הבשורה הטובה היא ש-1400 סטארטאפים כאלה יניעו את הכלכלה, המלחמה הזאת עולה לנו כמיליון שקל ביום".

"מוטב שכל השרים והשרות פחות ידברו"

השרה לשעבר, חברת הכנסת פנינמה תמנו הגיעה גם היא לאולפן. "אני חושבת שמוטב שכל השרים והשרות פחות ידברו, יותר יעשו, אמירות פופוליסטיות ממש לא מסייעות לאף אחד בתקופה הזאת", אמרה.

"ההדלפות, בואו נתחיל מההדלפות. כאשר מופעל סעיף סודיות ואנחנו רואים שמודלפים דברים מהקבינט המורחב. קבינט המלחמה יש לומר מתנהל בצורה מאוד טובה, אבל בקבינט המורחב התחושה היא שזה גנון. אנשים שם קיבלו לידיהם אחריות ומנהיגות ומה שהם עושים כאשר מגיעים בדרך כלל מזכיר הממשלה, הייתי שרה, מקריא את סעיף הסודיות, אומר: אסור שפרט אחד מהדיון הזה ייצא, ואנשים דקה אחרי, אפילו לא דקה אחרי, תוך כדי ישיבה, יוצאים ומסמסים כדי לקבל, לגזור כותרת על גב של מי? על הגב של מי?".
אולי גנץ שוב מפספס כאן את זה שעושים לו פוליטיקה על הגב, והנה מוציאים את התמונה שלו מהמסיבה צמוד לנועה תשבי. "להגיד על זה שעושים סיבוב על בני גנץ. רבותיי, אנחנו בתוך הממשלה הזאת מסיבה אחת פשוטה, אנחנו מגויסים מלא על מלא, במלחמה שמדינת ישראל נמצאת בה, שעם ישראל נמצא בה, כל העם צבא, כך היה אמור להיות גם בממשלה. עכשיו, אנחנו לא עושים שיקולים פוליטיים, אנחנו נהיה כל עוד עם ישראל וארץ ישראל זקוקים לנו מבחינה ביטחונית ואני חושבת, כמו שאמרתי, קבינט הביטחון מתנהל בצורה טובה מאוד, ואנחנו נמשיך להיות שם עד שיזדקקו לנו. אבל בתוך הקבינט המורחב, זה בושה וחרפה, אחר כך שלא ילינו למה לא מגיעים לתוך הישיבות".