תושבי העדה הבדואית בנגב גינו הערב (שני) בשיחה עם ynet את התקרית האלימה שהתרחשה אמש בבית החולים סורוקה בבאר שבע. לדבריהם, היא גרמה לעדה הבדואית נזק והשפלה, והטילה שם רע על כל האזרחים הבדואים בישראל. הם האשימו את המשטרה בכך שהיא לא ממגרת את אירועי הירי שמתרחשים מדי לילה באזור, לדבריהם, אם המשטרה לא תאסוף את הנשק ביישובים הבדואים – מקרי הרצח בהם ימשיכו להתקיים – ואף יזלגו ליישובים יהודיים.
3 צפייה בגלריה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
הקטטה מחוץ לבית החולים סורוקה
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
כוחות המשטרה מחוץ למרכז הרפואי
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדברי איש הסולחה, שייח אבראהים אבו מדיג'ם, ילדי הפזורות סובלים בכל לילה מהירי, שגורם להם לחרדה ומחסור בשינה. "אנחנו, אנשי הסולחות, עושים מה שאנחנו יכולים", אמר. "מעבר לכך אנחנו כבר מאבדים שליטה על מקרים של ירי שמתחילים אחרי חצות, וריסוס בתים ורכבים. אנשים פונים למשטרה ואין תשובות – החשודים עדיין לא נלכדו".
"לא מספיק שכל יומיים נרצחים אנשים? הגענו ליותר מ-110 נרצחים שלא נרצחו על ידי יהודים, שוטרים או צבא. אנחנו הרגנו אחד את השני"
"אין לנו אמון ביכולתה של המשטרה, כי היא לא אוכפת כלום", המשיך. "מה זה שווה אם אין עצורים? איבדנו ביטחון עצמי, ואנחנו לא יודעים לאן לפנות. תסתכלו על מה שהתרחש אתמול בבית חולים סורוקה. למה זה צריך לקרות? זה מקום מקודש, שמטפל בחולים. בשביל מה הסכסוך צריך לעבור לשם. מספיק עם כל הסכסוכים והפדיחות. מה שקרה הוא השפלה לכל אזרחי הנגב והבדואים. אנחנו חצינו את כל הקווים האדומים. לא מספיק שכל יומיים נרצחים אנשים? הגענו ליותר מ-110 נרצחים שלא נרצחו על ידי יהודים, שוטרים או צבא. אנחנו הרגנו אחד את השני".
לסיכום דבריו הוא פנה לבדואים הצעירים בבקשה. "די לאלימות. אני מבקש סליחה מבית חולים סורוקה ותושבי המקום שרוצים לחיות חיים טובים. אנחנו מגנים את מה שקרה אתמול בחריפות".

כל המשפחה ישנה יחד

מאז שהיבה פאיז אבו מדיג'ם, בת 17 מרהט, נורתה לפני כיומיים מירי שכוון לאביה נאיף ונפצעה באורח בינוני – כל בני משפחתה ישנים יחדיו בחדר אחד. "עד היום אני על המיטה ולא יכולה לזוז. אני לא יודעת אם אני אחזור לשגרת חיים רגילה", שיתפה. "באו לרצוח את אבא שלי ואני דחפתי אותו בכדי להציל אותו ממוות, כי אני אוהבת אותו מאוד ורוצה אותו לידנו. עד עכשיו אני מנסה להבין למה המשטרה לא האמינה לנו לפני הירי, כשהלכנו לתחנה להתריע על איומים. הזלזול של המשטרה הוביל לירי, ואני לא יודעת מה עוד יקרה לנו, עם כל המצב שאין בו שליטה. לא אופתע אם ירצחו אותי".

היא הוסיפה להתייחס גם לתקרית האלימה בסורוקה. "לא רציתי לראות שהירי מגיע לבית החולים. זה מעשה חמור וחסר כל אחריות. אבל כמו שמטפלים בבאר שבע תוך דקות, המשטרה צריכה להתעורר ולהבין שהדם שלנו יקר גם כן".
"הזלזול של המשטרה הוביל לירי, ואני לא יודעת מה עוד יקרה לנו, עם כל המצב שאין בו שליטה. לא אופתע אם ירצחו אותי"
3 צפייה בגלריה
הנערה שנורתה ברהט לצד אביה בבית חולים סורוקה
הנערה שנורתה ברהט לצד אביה בבית חולים סורוקה
הנערה שנורתה ברהט לצד אביה בבית חולים סורוקה
(צילום: רועי עידן)
"אני מאוכזב מאוד מהמשטרה", אמר אביה. "עד אתמול בלילה לא הגיעו אלינו שוטרים ולא ראינו עצורים. הסכנה נמשכת. אני העברתי למשטרה תיעוד של היורה והשותף, שלא היו רעולי פנים, ועד היום הם מסתובבים חופשי. זה מה שאנחנו מקבלים מהמדינה, והבת שלי נמצאת במיטה".
"תודה לאל שאחותי עדיין בחיים", אמרה ביסאן, אחותה של היבה. "מה הם רוצים מאיתנו? שיפסיקו לירות. מחר אולי ירצחו אותי, ואין מי שיטפל בזה. המצב מפחיד ואני חוששת לחיי כל המשפחה".
גם אחיה סברי הביע את פחדו. "כששואלים אותי על אחותי אני נכנס להלם", סיפר בבכי. "אני עוד לא מעכל את האירוע המזעזע הזה. מדברים איתי ואומרים לי "אחותך נורתה", וזה הורס אותי ומכניס אותי לפחד".

"הסכנה נמשכת. אני העברתי למשטרה תיעוד של היורה והשותף, שלא היו רעולי פנים, ועד היום הם מסתובבים חופשי"
לדבריו הצטרף אחיו פתחי. "אנחנו ישנים כולם בחדר אחד בגלל הירי שלא מפסיק", אמר. "אני חושש על חיי ולא יכול להסתובב חופשי. הולך לבית הספר, אבל לא יודע אם אחזור בחיים. אנחנו כל יום סובלים מאירועי ירי, ואין התייחסות – עד שירצחו אותנו. אתמול הירי הגיע לבאר שבע, והמשטרה רצה לשם מהר ותוך דקות עצרו חשודים, בגלל שזו עיר יהודית. אני מגנה את הקטטה והירי, אבל תתייחסו אלינו ללא אפליה".

"זה יקרה בעוד ישובים יהודיים"

עבד אלרחים, תושב הפזורה הבדואית בנגב, שיתף גם הוא. "לצערי בהרבה יישובים בדואים יש ירי בכל יום, וישנם אנשים חפים מפשע שנרצחים מבלי שהיו מעורבים בסכסוכים. הנשק מסתובב בהרבה מקומות, וזה הגיע אתמול לבית החולים סורוקה. בנס לא היו נרצחים במקום, אבל צפוי שזה יקרה שוב בעוד מקומות בחברה היהודית אם הנשק הזה לא ייתפס".
"המשטרה צריכה להבין שאם להם הם לא דופקים חשבון ועושים מה שבא להם, גם אנחנו ביישובים שלנו נמצאים בסכנת חיים"
תושבת חורה שנכחה אתמול סמוך לזירת הירי שיתפה כי מעולם לא ציפתה לראות את האלימות מגיעה לבית החולים. "אלה אנשים לא מתביישים ואין להם אחריות. הם פורעים, ומגיע להם עונש כמו אדם רוצח ופושע. המשטרה צריכה להבין שאם להם הם לא דופקים חשבון ועושים מה שבא להם, גם אנחנו ביישובים שלנו נמצאים בסכנת חיים".