הלילה שבין ראשון לשני היה אחד הלילות הדרמטיים ביותר מאז החלה הפסקת האש. לפנות בוקר העביר החמאס את רשימת 11 החטופים הישראלים שבכוונתו לשחרר ביום שני בערב, אבל כשהצד הישראלי קיבל אותה הוא הוכה בתדהמה: הרשימה הכילה שתי קבוצות של ילדים - בלי האימהות שלהם המוחזקות גם הן בשבי. "על גופתי", אמר ראש המוסד דדי ברנע. "לא נקבל רשימה כזאת. לא נוכל לחיות בשלום עם פירוק של שתי משפחות והפרדת ילדים מאימותיהם".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ביידן. הפעימה הייתה על סף ביטול
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הכותרת
המתווכת שהעבירה מזוודות כסף לחמאס: הסיפור של קטאר
27:44
הרשימה שהעביר חמאס כללה תשעה ילדים ושתי נשים מבוגרות, אך לא את אימהותיהם של מי מהילדים. בין השאר היא כללה שתי תאומות בנות שלוש שאימן ואביהן חטופים איתן בעזה, אך האם לא הופיעה בין השמות. ישראל הבהירה מיד למתווכים הקטארים כי לא תוכל להסכים לכך.
החל מלפנות בוקר ולאורך כל יום שני התנהל משא ומתן מורט עצבים, והיו רגעים שבהם היה חשש ממשי שהפעימה הרביעית תבוטל ושהמתווה כולו עלול לקרוס. בישראל לא האמינו שחמאס שוב משחק משחקים ועושה מניפולציות כמעט סדיסטיות. ארגון הטרור מצדו העביר את המסר שישראל אינה עומדת בחלקה בכל הקשור לרשימת האסירים שתשחרר, וטען שהיא אינה משחררת תחילה את האסירים בעלי העונש הכבד ביותר, כפי שהתחייבה לדבריו, ולכן לא תקבל את האימהות.
במשא ומתן היו מעורכים גם המצרים והאמריקנים, ואלה הפעילו לחצים אדירים הן על חמאס והן על ישראל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התערב באופן אישי ותמך בעמדה הישראלית שאין לקרוע ילדים מאימותיהם. בסופו של דבר נמצאה הפשרה, והנשים המבוגרות הוצאו מהרשימה והאימהות הוכנסו אליה. בישראל נשמו לרווחה.
3 צפייה בגלריה
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
אמיר קטאר וראש המוסד דוד ברנע. "לא נקבל רשימה כזאת"
(צילום: רויטרס, GIL COHEN-MAGEN/AFP)
"המשא ומתן היה קשה מאוד", אמר הערב גורם ישראלי. "זה לא נראה טוב. קיווינו וייחלנו לפריצת דרך אבל היא הגיעה ממש מאוחר. היו רגעים שבהם חשבנו שהמשא ומתן קרוב לפיצוץ. הייתה התעקשות ישראלית לשנות את הרשימה, ובסופו של דבר הצלחנו, אבל זה היה יום דרמטי וקשוח מאוד".
יש לציין כי המשא ומתן בין ישראל לחמאס סבוך ומורכב, משום שבכל פעם שמועבר מסר עוברות שעות עד שהקטארים חוזרים עם תשובות ברורות מיחיא סינוואר ואנשיו במנהרות של עזה. לכן כל שינוי ברשימה, ולו הקטן ביותר, מחייב המתנה ממושכת.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ראש החמאס בעזה יחיא סינוואר. שעות עד שהמסר מגיע מהמנהרות
(צילום: EPA)
במקביל למשא ומתן הקשה על הפעימה הרביעית התקיים משא ומתן גם על הארכה של הפסקת האש. ישראל התעקשה על הארכה של יומיים שתחייב את חמאס לשחרור של 20 חטופים בשתי פעימות, עשרה בכל יום, ולבסוף הגיעו הקטארים להבנות עם הארגון. חמאס, שביקש זמן לאתר במהלך ההפוגה חטופים שלדבריו הוא אינו יודע היכן הם ברחבי הרצועה, הודיע שיש ברשותו כעת 20 חטופים נוספים שעונים על הקריטריונים של העסקה הנוכחית - ילדים, אימהות ונשים.
ההסכם על ההארכה של הפסקת האש הקל במקצת את המשא ומתן על הפעימה הרביעית, מתוך הבנה שלמחרת אפשר יהיה לצרף אנשים נוספים שנגרעו מהרשימה, ולייצר רשימות חדשות.