2 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר
אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
השנה, כשנציין בהר הרצל 75 להקמתה של מדינת ישראל, יקבל לידיו חיל האוויר למשמרת את דגלו של צבא ההגנה לישראל בתחושת מחויבות עמוקה ובחרדת קודש. גם במעמד הזה, בגשר שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, נחשוב על חברינו, רעינו לנשק שמסרו נפשם בהעניקם לנו חיים וביטחון. דמות מופת עבורי היה סגן אלוף רוני שלומי ז"ל, בנם של רעיה ועזרא, בן קיבוץ משמר העמק, מפקד טייסת 101. הוא נהרג בתאונת אימונים בשנת 1995. יחד עימו נפל גם הנווט, סרן יובל בנימין ז"ל.
טייסת 101 הוקמה בסערת מלחמת יום העצמאות. ‏ב-29 במאי 1948 המריאו ארבעה מטוסי מסרשמיט לתקיפה הראשונה של מטוסי הקרב בארץ ובלמו את התקדמותו של טור השריון המצרי. בכך, הם הניחו את יסודות הלוחמה האווירית של חיל האוויר. קו של גבורה ושל שכול נמתח מפעולותיו של סא"ל מודי אלון ז"ל, מפקד טייסת 101 ומוביל התקיפה בגשר עד הלום, אל חייו ונפילתו של סא"ל רוני שלומי ז"ל.
2 צפייה בגלריה
רוני שלומי
רוני שלומי
סא"ל רוני שלומי
(אלבום משפחתי)
רוני היה סגן מפקד טייסת 110 עוד בהיותי טייס צעיר שם. אהבתי והערכתי אותו. הוא שלימד אותי לטוס, ללחום, להיות מדויק, לתחקר את טעויותיי לעומק, ללמוד מהן ולהשתפר. לא בכדי כינו אותו "המצפן" של הטייסת. ביושרה שבו, בהבנה מעמיקה של פרטי הפרטים, בפיקוד מקצועי, אכפתי ואנושי שתמיד נלווה לו חיוך, השפיע עליי ועל רבים כל כך בחיל האוויר.
גם לאחר מותו, דמותו והחינוך שהטמיע בי המשיכו ללוותני במסלול התפתחותי - בתפקידי השדה והמטה, ברגעי ההמראה לגיחות הרחק מגבולותיה של מדינת ישראל, וגם בשעות ההכרעה וההתמודדות עם דילמות פיקודיות רגישות. רבים וטובים הם הנופלים והנופלות באוויר ועל הקרקע, לוחמים ותומכי לחימה. 24,213 חללי מערכות ישראל. כולם פעלו ברוח השליחות שמפעמת בשורות צה"ל תוך גילויים של אומץ לב, רעות, נחישות ודבקות במטרה. כולם הותירו בני משפחה, חברים וסיפורי חיים שנגדעו באיבם, מורשת לדורות הבאים.
חנה סנש כתבה: "יש אנשים שזיו זכרם מאיר, כאשר הם עצמם אינם יותר בתוכנו. אורות אלה המבהיקים בחשכת הליל הם-הם שמראים לאדם את הדרך". ננצור אתכם בליבנו לעד ונקיים את חובתנו המוסרית, לה נשבעתם אתם ונשבענו גם אנו - לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל, על צבא חזק, מתקדם, מלוכד ומאוחד. יהי זכרם של הנופלים והנופלות במערכות ישראל ברוך.