מנהיגי העולם המערבי ממשיכים להגיע לישראל לצורך ביקורי הזדהות: אחרי קנצלר גרמניה, נשיא ארה"ב ומנהיגי מדינות נוספים, הגיע הבוקר (חמישי) לישראל ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. "אני כאן בישראל בזמן החשוב הזה, ומעל לכול אני כאן כדי להביע את הסולידריות שלי עם העם בישראל", אמר סונאק עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון.
במהלך פגישתו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר סונאק כי "עברתם סבל שאי אפשר לתאר, מעשה טרור ברברי, וצריך לקרוא לזוועה הזו בשמה - זהו מעשה טרור שבוצע על ידי ארגון הטרור האכזרי חמאס. זה מה שאני מאמין בו וזה מה שאמשיך להגיד. ברוח זו, אנו עומדים לצד ישראל. יש לכם הזכות להגן על עצמכם, להחזיר את הביטחון לעמכם ולארצכם, ולהבטיח את שובם של בני הערובה שנלקחו, בביטחה. זוהי אינה זכות - זוהי חובה להחזיר את הביטחון למדינתכם. אני סמוך ובטוח שנמשיך לשתף פעולה באופן הדוק ולתמוך במאמציכם להשיב ארצה את החטופים".
הכותרת
שיטות של חמאס ומלחמת גרסאות: הקרב הישראלי על ההסברה
20:33


סונאק הוסיף: "הפלסטינים הם קורבן של פעולותיו של החמאס. חשוב שנמשיך לספק גישה הומניטרית לאזרחים. אני מברך על ההודעה אתמול שבמסגרתה הודיעה בריטניה שתכניס סיוע נוסף לאזור, ונעמוד על כך שזה יגיע רק לאלה שצריכים זאת. אנשים התבקשו לעזוב כדי להגן על החיים שלהם, וזה הדבר הנכון לעשות. איפה שנוכל, נתמוך בהם. אני מברך על ההתקדמות שעשינו בנושא, ויודע שנמשיך לעשות זאת".
הרצוג השיב לסונאק: "אני רוצה להעלות את הנושא של מה שאני מכנה 'דיווח אובייקטיבי או לא אובייקטיבי' על הטרגדיה הזו. כי אנחנו מרגישים, וגם אמרתי את זה, שהדרך שבה ה-BBC מציגה את חמאס היא עיוות של העובדות. יש לנו עסק עם אחד מארגוני הטרור הגרועים בעולם. אני יודע שבדמוקרטיות מודרניות - כמו שלנו ושלך - אתה לא יכול להתערב בכל, אבל מכיוון של-BBC יש קשר לממשל ושהוא פניה של בריטניה בכל העולם, צריכה להיות זעקה כדי שחמאס יוגדר גם שם כארגון טרור. מה עוד הם צריכים לראות כדי להבין את הזעזוע?".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
סונאק להרצוג: "עומדים לצד ישראל"
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
לדברי הרצוג, סונאק הגיע לישראל "בשעתה האפלה ביותר". הוא המשיך ואמר כי "אנחנו נתגבר וננצח, וזו תהיה שעתה הטובה ביותר. האופן שבו אזרחי ישראל קמו לאחר המתקפה הנוראה, לאחר ההלם והטראומה, בכאב עצום שאנו סוחבים איתנו מדי שעה. כל שעה עוד סיפורים, עוד סיפורים ועוד סיפורים מזעזעים, מזעזעים - אנשים שרופים וקשורים בחוט תיל, אפשר לדמיין את המשפחה רגע לפני שנמחקה, כל הדברים שכולנו שמענו.
"זהו רגע הבוחן - מי חבר שלנו, מי איתנו. ואתה איתנו מהרגע הראשון. אנו אסירי תודה, ראש הממשלה, על תמיכתך והחלטותיך ועל המנהיגות שלך בהיבט הזה. אנחנו נמצאים בהתנגשות מסוימת של האנושות. אנחנו רואים את דאעש על הגבול שלנו, נכנס לארצנו. זו אימפריה של רשע שאנו יודעים שהיא מובלת מטהרן עם שלוחות בלבנון שהותירו הרס בסוריה, תימן ועיראק. זהו האינטרס הבינלאומי האמיתי, האינטרס הביטחוני של כל עמי אירופה, וככה אנחנו מרגישים ורואים את הרגע שבו אנו ניצבים".
לאחר הפגישה עם הרצוג נפגש סונאק גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצהרה שנשאו שני המנהיגים לתקשורת אמר נתניהו: "אני רוצה להודות לך על הסולידריות עם ישראל. אתם נלחמתם בנאצים לפני 80 שנה וכל העולם תמך במלחמה שלכם. חמאס הם הנאצים החדשים, הדאש החדש. בעולם המודרני צריך להילחם בהם יחד. זו מלחמה של ישראל והעולם המערבי המודרני למען העתיד".

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
סונאק ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
לפי נתניהו, "אנחנו נלחמים בכוח שמנוהל על ידי איראן, שרוצה להחזיר את המזרח התיכון שנים אחורה. אנחנו נצטרך אם התמיכה המתמשכת שלכם, אני מעריך את זה ששלחתם תגבור לאזור. יחד ננצח. ישנם בני ערובה המוחזקים בידי חמאס שחייבים להחזיר".
סונאק השיב לנתניהו כי "אנחנו תומכים בזכותכם להגנה עצמית - לרדוף את חמאס, להרתיע אותו ולהבטיח את ביטחונכם. אני יודע שאתם נוקטים בכל אמצעי כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע ולפגוע רק בחמאס. אני רוצה להודות על התמיכה שסיפקתם לאזרחים בריטים שנחטפו. אתם פועלים לשחרורם ואנחנו נשתף פעולה עימכם לשם כך. ראינו את המראות בשבועיים האחרונים, כולל מראות בית החולים בעזה, ואנחנו מבינים שגם האוכלוסיה אהזרחית היא קורבן של חמאס. לכן אני מברך על ההחלטה לספק סיוע הומניטרי".
4 צפייה בגלריה
ביקור הזדהות של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ביקור הזדהות של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
סונאק אחרי נחיתתו בישראל
(צילום: עידו ארז)
הוא צפוי להיפגש גם עם נציגי המשפחות שיקיריהן נחטפו על-ידי חמאס לרצועת עזה. "סבלתם ממעשי טרור שאי אפשר לתאר, ואני רוצה שתדעו שבריטניה ואני ניצבים לצידכם", אמר ראש הממשלה הבריטי.
סונאק הגיע לארץ יום אחרי ביקורו המרגש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "בניגוד לשואה, לא נעמוד מנגד. עם ישראל חי", אמר ביידן לפני שעזב את ישראל.
"יותר מ-1,300 ישראלים נרצחו, מתוכם גם אזרחים אמריקנים, מאות צעירים שהיו בפסטיבל מוזיקה נורו ונרצחו", אמר ביידן, שנפגש בין היתר עם נציגי משפחות החטופים וניצולי הטבח שביצעו מחבלי חמאס. "עשרות חפים מפשע, הורים לילדים, נלקחו כבני ערובה. תינוקות נטבחו, משפחות שלמות נרצחו, נשים נאנסו, גופות נשרפו בחיים. הזוועות הללו מזכירות לנו את המעשים האיומים של דאעש.

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן רחל אדרי רחל מאופקים
ג'ו ביידן רחל אדרי רחל מאופקים
ביידן עם נציגי משפחות החטופים
(צילום: Brendan Smialowski / AFP)
"אי אפשר לתרץ דברים כאלה. הברוטליות שראינו הייתה פוצעת כל מקום בעולם, אבל כאן בישראל אפילו יותר מכך. חג יהודי קדוש הפך להיות חלק מהשואה של העם היהודי, הביא אל פני השטח זיכרונות איומים מרצח עם, מאנטישמיות נגד העם היהודי. העולם ניצב מנגד בשעתו, ראה וידע ולא עשה דבר. אנחנו לא נעמוד מנגד ולא נעשה כלום. לא היום, לא מחר, ולא לעולם".
מוקדם יותר השבוע הגיע לישראל קנצלר גרמניה אולף שולץ. "הביקור שלי בישראל מגיע בזמנים קשים אצל חברים, ובזמנים הקשים לגרמניה יש מקום אחד והוא לצידה של ישראל", אמר שולץ. "ביטחונה של ישראל ואזרחיה הוא חלק מהמשנה המדינית של גרמניה ואנחנו רוצים להתנהג בהתאם. חשוב מאוד להגיד את זה כאן בזמנים הקשים האלו. ההיסטוריה הגרמנית והאחריות שנובעת מהשואה מחייבת אותנו לשמור על קיומה של ישראל ועל ביטחונה של ישראל".
שולץ הוסיף: "את ההתקפה האכזרית, התקפה צמאת דם של הטרוריסטים של החמאס אנחנו מגנים בכל תוקף. הטרור הברוטלי וההתקפה הברוטלית על אזרחים חפים מפשע, הוצאה להורג של אזרחים, רצח תינוקות, חטיפת נשים, גברים וילדים, השפלה והצגת ניצולי שואה גורמת לדם לקפוא. ללא ספק לישראל יש את הזכות להתגונן ולהילחם בטרור".
פורסם לראשונה: 10:17, 19.10.23