אחרי שתורי ענק השתרכו במהלך החג בכניסה למתחמי בדיקות הקורונה ברחבי הארץ, במשרד הבריאות הודיעו כי חלק ממתחמי פיקוד העורף יתוגברו ויפעלו היום (רביעי) עד חצות. אלא שבפיקוד העורף התעקשו במשך שעות שאין שינוי בשעות הפעילות, ומי שיגיע אחרי 22:00 לא ייבדק. בסופו של דבר הודיע פיקוד העורף כי מתחמי הבדיקות באצטדיון בפתח תקווה ובאצטדיון בחיפה יפעלו עד חצות - ובקוממיות בחולון ובעמק הארזים בירושלים יפעלו עד 23:00.
שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב בטוויטר: "הנחיתי לתגבר את העמדות ולהאריך את השעות גם בלילה. צריך להדגיש: מדובר בבדיקות pcr. בעמדות הבדיקה המהירה אין עומס, מקבלים תוצאה במקום, והבדיקה הזו משמשת גם לתו ירוק". לפני כן ביקר הפרויקטור פרופ' סלמאן זרקא במתחם בדיקות בנשר, ובפייסבוק של מטה "מגן ישראל" שבראשו הוא עומד נכתב: "פיקוד העורף תיגבר צוותים בתחנות הגדולות ויפעיל אותן עד חצות". אך בתגובה רשמית של פיקוד העורף נאמר תחילה: "הדגימות במתחמים לא יימשכו עד חצות. בחלק מהמתחמים ממשיכים עד 22:00 לפי החלוקה שרשומה".
4 צפייה בגלריה
עומס במתחמי בדיקות קורונה בגני יהושע תל אביב
עומס במתחמי בדיקות קורונה בגני יהושע תל אביב
עומס במתחמי בדיקות קורונה בגני יהושע בתל אביב
(צילום: ליהי קרופניק)
בסופו של דבר, כאמור, הוארכו השעות בכמה מתחמים - אך גם ככה מדובר במתחמים שהיו אמורים לפעול עד לשעה 22:00. כלומר, בחלק מהמקרים מדובר בהארכה של שעה אחת בלבד - אחרי שרבים ויתרו על הבדיקה בעקבות התורים הארוכים, שנמשכו לעיתים כמה שעות. כמו כן ברשימה המקורית שפרסם משרד הבריאות של מוקדים שיפעלו עד חצות הופיעו הרבה יותר מתחמים מכפי שיפעלו. תחילה הודיע פיקוד העורף גם על הארכת הפעילות במתחם בכיכר רבין בתל אביב עד חצות - אך לאחר מכן הוציא תיקון.
מערך בדיקות הקורונה לא היה מוכן לביקוש בימי החג, וישראלים רבים נאלצו להמתין שעות רבות בתור לבדיקה. הסיבה המרכזית לעומס שנוצר היא צמצום משמעותי של שעות הפעילות ועבודה במתכונת שבת בשלושת ימי החג. זאת ימים בודדים לאחר פתיחת שנת הלימודים, שגרמה לתלמידים רבים להיחשף לאנשי צוות או ילדים אחרים מאומתים - ולגשת למתחמי הבדיקות.
לקראת החג לא הורה המשרד לפיקוד העורף או לקופות החולים לפעול במתכונת רגילה. וכך אתמול נסגרו מתחמים רבים כבר ב-14:00, בניגוד לימי הפעילות הרגילים שבהם הם פועלים עד הערב. בדובר צה"ל לא השיבו והסבירו מדוע המתחמים עבדו במתכונת מצומצמת אלא הסתפקו בתגובה כללית. גם ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה בעניין.
4 צפייה בגלריה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
התור לבידוק באצטדיון פתח תקווה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מתחמי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף הפתוחים עד חצות. מעודכן לתאריך ה8.9.21
מתחמי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף הפתוחים עד חצות. מעודכן לתאריך ה8.9.21
רשימת המוקדים השגויה שפרסם משרד הבריאות בטענה שיפעלו עד 00:00
יתרה מכך, מוקדי בדיקות רבים כלל לא פעלו במהלך החג. בעכו, נהריה, כרמיאל, פרדס חנה, באקה אל גרביה, ג'ת, בית שאן, כפר סבא, אשקלון, רהט, אופקים ויישובים נוספים נסגרו מתחמי הבדיקות שפועלים בימי חול - מה שרק הגביר את העומס על יתר המתחמים שממילא פעלו במתכונת מצומצמת. עד לשעה 17:00 נבדקו היום בכל המוקדים כ-60 אלף בני אדם - נתון גבוה משמעותית בהשוואה לימי שבת.
אחד העומסים הקיצוניים יותר נרשם היום במתחם פיקוד העורף ליד "יס פלאנט" בראשון לציון - שם תור המכוניות שהמתינו לבדיקה הגיע עד לנתיבי איילון. "התור למתחם הבדיקות ביס פלאנט בראשון מתחיל כבר מכביש 20 ביציאה לעיר", סיפרה ניצנית, אם לילדה שנאלצה לעשות היום בדיקת קורונה בשל חשיפה לילד מאומת בגן הילדים שלה. "זה במקביל לתור ארוך בתוך העיר, והמכוניות לא זזות. זאת תחושת חוסר אונים כי אין לך מושג אם תגיע בסוף להיבדק ומתי". בסופו של דבר ניגשה ניצנית למתחם הבדיקות באשדוד - מרחק 25 דקות נסיעה משם.
4 צפייה בגלריה
עומס בעמדות בידוק קורונה במתחם השוק בבאר שבע
עומס בעמדות בידוק קורונה במתחם השוק בבאר שבע
התור לבדיקות בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
מקרה חריג התרחש היום במוקד הבדיקות בבאר טוביה. המקום נסגר באופן זמני לאחר שאחד הנבדקים נהג באלימות כלפי צוות העובדים במקום.
גורמים בקופות החולים ובמערכת הבריאות צופים כי זמני ההמתנה הארוכים במיוחד צפויים להימשך גם מחר במתחמי הבדיקות של פיקוד העורף.
מנגד במתחמי הבדיקות המהירות של מד"א דיווחו על תנועה ערה, אך ללא עומסים חריגים. יותר מ-36 אלף בני אדם נבדקו ביותר מ-120 מוקדים. 694 נדבקים אובחנו בעמדות הבדיקה המהירה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פיקוד העורף מפעיל מתחמי בדיקות PCR בפריסה גדולה ברחבי הארץ. לאורך החג הופעלו 135 צוותים בכ-30 מתחמי בדיקות בנוסף למתחמי הבדיקות המהירות של מד"א וקופות החולים. המתחמים שואפים לעמוד בזמני בדיקה וקבלת תוצאות בהקדם האפשרי, כל זאת תוך עמידה ברמת השירות הנדרשת".