אוטובוס מירושלים למעלה אדומים נרגם באבנים אמש (שבת), ומצטרף לשני אוטובוסים נוספים שנפגעו מיידויי אבנים בשבוע האחרון בירושלים. למרבה המזל, שלושת האירועים הסתיימו ללא נפגעים, אך הנהגים מזהירים מפני התופעה ודורשים כי האוטובוסים ימוגנו.
האירועים האחרונים החלו ביום רביעי בערב, כאשר אבנים יודו על אוטובוסים בירושלים בשני מקרים שונים. הנהגים של שני אוטובוסים עוקבים של קו 517 של חברת סופרבוס דיווחו כי אבנים נזרקו עליהם באזור הר הצופים, בסמוך לאוניברסיטה העברית. בשני המקרים נזק נגרם לזגוגיות האוטובוסים, אך כאמור, הנהגים והנוסעים נותרו ללא פגע.
2 צפייה בגלריה
נזק באוטובוס שנזרקו לעברו אבנים במעלה אדומים
נזק באוטובוס שנזרקו לעברו אבנים במעלה אדומים
נזק באוטובוס שנזרקו לעברו אבנים במעלה אדומים
(צילום: כח לעובדים)
איתי כהן, ראש מטה ירושלים ב"כוח לעובדים" המאגד את נהגי סופרבוס, סיפר לאחר התקריות כי בשבועות האחרונים חלה החרפה במקרי האלימות ויידוי האבנים במקומות שונים בירושלים, בהם הר הצופים, שכונת הר חומה וכן כיכר השבת. "מקרים אלו מצטרפים לאלימות ה'קבועה' שחווים הנהגים מידי הנוסעים בתוך האוטובוסים. אנו עובדים עם המשרד לביטחון הפנים למיגור האלימות בתחבורה הציבורית ומבהירים - לא נתפשר על ביטחון הנהגים והנוסעים", מסר כהן.
ביום חמישי בערב התרחש אירוע דומה בכביש 55 בין פונדוק לקדומים. נהג האוטובוס שעליו הושלכו אבנים נפצע באורח קל, אך המשיך בנסיעה והגיע לחבירה עם צוותי מד"א בתחנת דלק סמוך לקדומים. צוות מד"א פינה את הנהג, כבן 50, לבית החולים מאיר בכפר סבא כשהוא סובל מחבלה בגפיים.
למקרים אלו הצטרף כאמור מקרה נוסף שהתרחש אמש, כאשר פלסטינים יידו אבנים על אוטובוס בקו 215 של חברת אלקטרה-אפיקים. האירוע התרחש בסמוך לגשר נעמי שמר, בדרך ממעלה אדומים לירושלים - גם בסמוך לקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. גם במקרה זה נגרם נזק לזגוגיות, ואבנים אף חדרו לתוך האוטובוס, אך הנהג והנוסעים לא נפגעו.
נהג האוטובוס בקו, תדלו, שחזר עבור ynet את האירוע: "התחלתי את הנסיעה מגבעת התחמושת, ולאחר עשר דקות נזרק עלינו מטח של אבנים באזור מנהרת נעמי שמר. האבנים פגעו בשמשה הקדמית ובחלון האחורי, ושתיים חדרו לאוטובוס מהשמשה האחורית ומהשמשה בצד ליד הנהג. למרבה המזל לא היו הרבה נוסעים באוטובוס אז אף אחד לא נפגע".
2 צפייה בגלריה
נזק באוטובוס שנזרקו לעברו אבנים במעלה אדומים
נזק באוטובוס שנזרקו לעברו אבנים במעלה אדומים
אבן שנזרקה לתוך האוטובוס בדרכו למעלה אדומים
(צילום: כח לעובדים)
תדלו העיד כי למרות שאיש לא נפגע, יידוי האבנים בירושלים גרם לאווירה קשה באוטובוס. "הייתה היסטריה, שתי ילדות קטנות התחילו לבכות. הצלחתי לעצור בשולי הכביש במרחק קילומטר מהמקום, הרגעתי את הילדות והזמנתי משטרה", תיאר. עוד אמר: "זה פחד מוות. הייתה פה השגחה אלוהית, זו הפעם השנייה שזה קורה לי בכביש הזה. לפני חצי שנה הייתי בנסיעה עם אוטובוס ריק ובאותו מקום זרקו עליי אבנים. לצערי אני לא הראשון ולא האחרון שחוטף אבנים באזור הזה, המשטרה חייבת לסייר שם בשעות הערב ואולי ככה זה ייפסק".
זריקת אבנים על אוטובוסים הייתה פרקטיקה ידועה בשנים האחרונות, אך הופסקה עד לאחרונה בשל גדר שהוצבה במקום. עם זאת, יידויי האבנים שבו לחיי הנהגים ביתר שאת בחודשים האחרונים. כעת הנהגים מבקשים שהאוטובוסים ימוגנו עם זגוגיות חסינות ירי.
ראש ענף תחבורה ב"כוח לעובדים" תמר אוחנה מסרה: "זריקות האבנים בקווים לירושלים צומצמו לאחר שפעלנו עם המשרד לביטחון הפנים להקמת גדר מגן, אך לדאבוננו זה עדיין לא מספיק. נדרשת אכיפה חריפה של המשטרה וכן הסבת האוטובוסים לממוגני ירי. כל עוד השינוי נמנע משיקולים לא עניניים, הנהגים והנוסעים ימשיכו להיות בסכנת חיים. לא נהסס להשבית את הקווים בכל מקום שבו חיי אדם בתחבורה הציבורית בסכנה".