טרגדיה בחוף הרצליה: ד"ר דליה פדילה, האישה הערבייה הראשונה שייסדה וניהלה רשת חינוך, טבעה הערב (שישי) למוות בחוף השרון בעיר. ד"ר פדילה, בת 51, קיבלה לפני פחות משנה את עיטור הנשיא מידי נשיא המדינה יצחק הרצוג. לחוף השרון היא הגיעה עם בעלה, ונסחפה בעת שהייתה במים.
עובר אורח הבחין בה, כ-100 מטרים צפונית מהמקום שממנו נכנסה למים, משה אותה אל החוף והחל לבצע בה פעולות החייאה לפי הנחיית מוקד מד"א. עוברת אורח נוספת, אחות במקצועה, ביצעה גם היא פעולות החייאה. גם פרמידיקים הצטרפו לניסיונות ההחייאה, שלא צלחו. בעלה הבחין באמבולנס בעת שזה היה על החוף, וגילה בו את אשתו.
הדיווח על הטביעה התקבל במוקד מד"א במרחב ירקון בשעה 19:40. הפרמדיקים במד"א עידן שינה ויניב ניניו סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו אישה מחוסרת הכרה על קו החוף, ללא דופק וללא נשימה. עוברי אורח סיפרו לנו שמשו אותה מהמים וביצעו פעולות החייאה בסיסיות. המשכנו את הטיפול הרפואי, ובסופו נאלצנו לקבוע את מותה".
3 צפייה בגלריה
זירת הטביעה
זירת הטביעה
פעולות ההחייאה, לאחר שפדילה נמשתה מהמים
3 צפייה בגלריה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר פדילה. "נלחמתי שנים, הובסתי - והפכתי למנהלת מכללה"
(צילום: יריב כץ)
ד"ר פדילה ייסדה וניהלה את רשת קיו סקולס ללימודי אנגלית ופיתוח אנושי, וכיהנה כראש מכללת אלקאסימי להנדסה ומדע בבקה אל גרבייה. היא אף הייתה אחת המייסדים ושימשה כמנכ"לית שותפה בארגון "עתידנא", הפועל בקרב הנוער הערבי במטרה לסייע לו להשתלב בחברה הישראלית, וכדי לבנות שותפות יהודית-ערבית דווקא בימין.
לצד ההחלטה להעניק לה את עיטור הנשיא, בנובמבר אשתקד, נכתב כי היא "תרמה לקידום חינוך איכותי בחברה הערבית באמצעות הקמת מוסדות חינוך וניהול פרויקטים שמטרתם לחנך דור של בני נוער וצעירים. היא פיתחה דיאלוג בין תרבויות וקשרים בין מוסדות אקדמיים בארץ ובחו"ל".
בריאיון ל"כלכליסט" ב-2018 סיפרה: "ב-20 השנים האחרונות עברתי את כל השלבים. התחלתי כמורה בבית הספר התיכון של טירה וחשבתי שאני משנה את הדור הבא של החברה הערבית במדינת ישראל. טעיתי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר דליה פדילה
ד"ר פדילה. "חשבתי שלא נכון שהגברים יישבו מקדימה והבנות מאחור"
(צילום: יריב כץ)
"פיטרו אותי, נלחמתי וחזרתי אבל אחר כך המשכתי הלאה", סיפרה. "גם בלימודי התואר הראשון רציתי לשנות, חשבתי שלא נכון שהגברים יישבו מקדימה והבנות מאחור. גם כאן טעיתי ונלחמתי שנים, הובסתי. אבל בתום שנים רבות הגעתי להיות המנהלת האקדמית של מכללת אלקאסימי להנדסה ומדע".
באותו ריאיון אז אמרה: "אחרי 15 שנים נתנו לי מתנה, מכללה שקורסת ועומדת להיסגר, מכללה של הנדסאים והחלטתי לקחת את הסיכון וזה היה הסיכון הכי טוב בקריירה שלי באותה התקופה, המכללה הזו הפכה לבית ספר להנדסאים בהנדסה אזרחית, רפואה משלימה, טכנאי שיניים ועוד ועוד".
היא המשיכה ופרסה את הדרך הארוכה שעברה בהתפתחות של רשת קיו סקולס ללימודי אנגלית: "מתוך החזון הזה לקחתי אתגרים רבים והתחלתי את לימודי האנגלית ובהתחלה כולם צחקו. חשבתי איך הילדים האלה יוכלו להתפתח למנהיגות, והגענו ל-300 ילדים כולל סניף בעמאן".