מהומה פוליטית, ומהומה גם בשטח: התפרעויות בנגב בעקבות נטיעות קק"ל והזעם של רע"ם - ולאחר הגעת חברי כנסת מהליכוד לדרום. כוחות מתוגברים פועלים הערב (ג') באזור שגב שלום בעקבות התפרעויות, ובכניסה ליישוב הבדואי הוצבו מחסומים. במשטרה אמרו כי השיגו שליטה על המהומות בצומת שגב שלום, לאחר ששני שוטרים נפצעו קל מאבן וזיקוק וטופלו במקום. שר החוץ יאיר לפיד קרא לעצור את הנטיעות לצורך "היערכות מחדש", יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר מנגד כי "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל". גם בקואליציה התנגדו ליוזמת לפיד.
לפי דיווח שהתקבל במשטרה רכבת נוסעים נאלצה לבלום לאחר שנהג הקטר זיהה שהונחו אבנים על המסילה. בנוסף, בכביש 25 יודו אבנים לעבר אוטובוס ורכב פרטי, ולמכונית נגרם נזק. בצומת שגב שלום, מוקד המהומות, הועלתה באש מכוניתו של כתב "הארץ", שחולץ על ידי המשטרה. מחר ישבתו כל בתי הספר בכפרים הלא מוכרים ובמועצות האזוריות נווה מדבר ואל-קסום.
7 צפייה בגלריה
הפרות הסדר בשגב שלום
הפרות הסדר בשגב שלום
הפרות הסדר בשגב שלום
7 צפייה בגלריה
הפרות סדר בשגב שלום
הפרות סדר בשגב שלום
הפרות סדר בשגב שלום
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
שריפת צמיגים בכביש הגישה לרתמים
שריפת צמיגים בכביש הגישה לרתמים
שריפת צמיגים בכביש הגישה לרתמים
באופן חריג חמאס פרסם הערב גינוי לאירועים בנגב מתוך מטרה ללבות את היצרים - בדומה להתנהלותו סביב המהומות בערים המעורבות במהלך מבצע שומר החומות. "המשך פעולות הדחפורים וההרס של רשויות הכיבוש באזור הנגב, והריסת אוהל הישיבה של האנשים במקום ומעצרם של כמה מהם, מאששים את התעקשות ישראל להשלים את משימתה - ייהוד הנגב הפלסטיני הכבוש", אמרו בחמאס.
"החרמת אדמות פלסטיניות באמצעות מה שמכונה 'הקרן הקיימת לישראל' מוכיחה שוב כי מדיניות הטיהור האתני שהתגבשה עם השקת התנועה הציונית עדיין שולטת במנטליות של הישות הציונית", הוסיפו. "בעוד אנו מגנים את ניסיונות הכיבוש לייהד את הנגב הכבוש, אנו מחזקים את המחאה ההמונית של עמנו בתוך השטחים הכבושים כנגד מדיניות הייהוד וקוראים להסלמה של המאבק שמטרתו לבסס זהות ערבית פלסטינית של אדמתנו הכבושה".
ברע"ם, מפלגתו של מנסור עבאס החברה בקואליציה, מאיימים שלא יגיעו להצבעות מחר בשל ההחלטה לחדש את הנטיעות. ללא רע״ם, לקואליציה אין רוב וכעת שוקלים שם כיצד להתמודד עם המצב החדש.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות הסדר בשגב שלום
תיעוד מהפרות הסדר בשגב שלום
ההתפרעויות בשגב שלום
לאורך כל היום העביר עבאס מסרים לפיהם לא יוכל להתיישר עם הקו הממשלתי ולנהוג כאילו לא קרה דבר. בשעות האחרונות מתקיימים מגעים אינטנסיביים כדי לפתור את המשבר ועל מנת לא לשבש את החקיקה. הכוונה הייתה שאנשי רע"ם יקוזזו עם מאומתי קורונה מהאופוזיציה, אבל לאחר שהתברר שאין רוב - ביטלה הקואליציה את כל הקיזוזים.
הבוקר הגיעו לאתר הנטיעות חברי כנסת של הליכוד - מה שהעלה עוד יותר את רף המתיחות. הערב, על רקע המהומות, אמר יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מיד את ההסתה של רע״ם שותפתו הבכירה לממשלה".
דקות ספורות לאחר מכן הציע שר החוץ ויו"ר ויש עתיד יאיר לפיד לעצור את הנטיעות: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האזור. כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש. ממשלת השינוי מחויבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי".
לאחר אותן הודעות של נתניהו ולפיד, תקף ח"כ עבאס את יו"ר הליכוד והזכיר: "אבו יאיר, לא רק שהסכמת להפסקת הנטיעות בנגב, אלא גם הסכמת להכיר בשלושת הישובים בנגב, וגם נענית לבקשתי באחת הישיבות בבלפור לדחות את הפינוי של המשפחות הפלסטיניות מבתיהן בשייח ג'ראח. נתניהו, תנשום, תפנים ואולי תתקדם".
להצעה של לפיד הייתה התנגדות לא רק מהאופוזיציה. השר יועז הנדל (תקווה חדשה) הגיב: "אסור שתהיה סלחנות להתפרעויות בנגב. השקר הגדול שהתחולל פה בעשור האחרון, אובדן המשילות בנגב ובגליל והרפיסות תחת שלטון הליכוד, אינם תירוץ. אנחנו בשלטון ואין לנו אפשרות אחרת מלבד החזרת הריבונות לנגב".
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות הסדר בשגב שלום
תיעוד מהפרות הסדר בשגב שלום
הפרות הסדר בשגב שלום
(באדיבות אתר פאנט)
7 צפייה בגלריה
חברי הכנסת בנטיעות קק"ל באזור מולדה
חברי הכנסת בנטיעות קק"ל באזור מולדה
חברי הכנסת של הליכוד באתר הנטיעות של קק"ל באזור מולדה
הערב אמרו תושבי שגב שלום אמרו שנוכחות המשטרה הגדולה עלולה להצית אלימות. "הצעירים מוחים ומתפרעים כשרואים את השוטרים", אמרו. עם זאת רבים גינו את ההתפרעויות: "מי שעושים את זה לא מבינים את ההשלכות של המעשים שלהם. הם פוגעים בתושבי שגב שלום ומוציאים להם שם רע".
בעל עסק ביישוב אמר ל-ynet לאחר שהתעמת עם צעירים שיידו אבנים: "המדינה מתייחסת אלינו כאילו אנחנו אויבים. אדם שנמצא על האדמה שלו - תן לו פתרון, הוא אזרח כמוך. אף אחד לא שם על הבדואים. כשהאתיופים הפגינו נתנו להם להפגין. למה לא מתייחסים לבדואים ככה? תנו לנו להרגיש שאנחנו אזרחים ולא אויבים. כשנכנסת משטרה אנחנו מרגישים שזו חברת גבייה. קנסות בכל מקום. שייתנו לנו הרגשה שאנחנו אזרחים. אני אתן כל דבר למדינה. אבל קודם תן לי זכויות".
גורמים במשטרה אמרו כי מרבית המשתתפים בהפרות הסדר הם צעירים ובני נוער המיידים אבנים וציינו כי כרגע אין חשש שההתפרעויות ייצאו מכלל שליטה. גם בבוקר מחו צעירים בדואים נגד תוכנית הנטיעות של קק"ל ביישוב מולדה, שלטענתם נמצא בבעלות פרטית. עשרות חסמו לזמן קצר את כביש 31 בין שוקת לתל ערד.
במשטרה עצרו 18 חשודים בהפרות הסדר באתר הנטיעות. הסנגורים שלהם ביקשו מבית המשפט לשחרר ממעצר את החשודים בהתפרעויות, אבל שופט בית משפט השלום רון סולקין דחה את הבקשה.
קק"ל, שמשמשת כקבלן מטעם המדינה, מבצעת את הנטיעות בשליחות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). אלא שהמהלך הוביל לעימותים בעקבות סכסוך קרקעות בין שבט אלאטרש למדינה. סלימאן אלאטרש, בן השבט, הגיש בנובמבר 2020 לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה לקבלת פסק דין הצהרתי שלפיו הוא הבעלים של השטח.
לפי הבקשה, מדובר על כ-105 דונמים שעליהם ביקשה רמ"י לבצע נטיעות. לטענת אלאטרש, הגשת תזכיר התביעה לפקיד ההסדר בדרום מספיקה כדי לעצור את העבודות. ברמ"י טענו מנגד כי "תזכיר תביעה הוא טענה בלבד שאינה מקימה זכות בעלות".
פורסם לראשונה: 21:15, 11.01.22