רעידות האדמה שהכו בטורקיה וסוריה והורגשו ביממה האחרונה גם בישראל הזכירו שההנחיות כיצד לפעול במצב זה נשכחו מהציבור לאחר שנים ארוכות של שקט. כעת, בפיקוד העורף החליטו לרענן את ההנחיות - ומסבירים כיצד לפעול בעת רעידת אדמה, מה נחשב מקום בטוח, האם ישנן התרעות לרעידות וגם מה אסור לעשות. האדמה רעדה ואתם לא בטוחים מה לעשות? ynet עושה סדר בהנחיות לפי אתר פיקוד העורף.
כיצד יודעים שמתרחשת רעידת אדמה? הסימנים שמעידים על תחילתה של רעידת אדמה: הרצפה רועדת וזגוגיות החלונות משקשקות במסגרותיהן, קיים קושי לעמוד ביציבות ועלולים לחוש סחרחורת קלה, המנורות מתנדנדות על התקרה, וחפצים רועדים, גולשים על משטחים או נופלים.
7 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
לאן להימלט כשאנו בבניין בזמן רעידת אדמה ומהן ההנחיות. חיפוש לכודים בטורקיה
(צילום: רויטרס)
האם ישנה התרעה על רעידת אדמה? כן. רשות החירום הלאומית והמכון הגיאולוגי התקינו מערכת של רשת גלאים סיסמיים ברחבי המדינה, המאפשרת לזהות רעידת אדמה בראשיתה. מערכת זו חוברה למערכת ההתרעה של פיקוד העורף כדי לספק לציבור התרעה מצילת חיים על התרחשותה של רעידת אדמה - והיא מופעלת מרף מסוים - "כשתתרחש רעידת אדמה שעלולה לגרום לנזק ממשי".
כיצד מקבלים את ההתרעה על רעידת אדמה? ההתרעה על רעידת אדמה תופעל באמצעות אזעקה קצרה כדי לעורר את תשומת הלב לכך שקיימת סכנה, בתוספת כריזה שחוזרת מספר פעמים: "רעידת אדמה".
בנוסף, יישומון פיקוד העורף מספק התרעה אישית לנייד בהתאם למיקום שבו אתם נמצאים (יש להפעיל את שירותי המיקום) ובעשרה אזורים לבחירתכם. בקבלת התרעה על רעידת אדמה, יופיע על המסך הכיתוב "רעידת אדמה" בתוספת אזעקה קצרה כדי לעורר את תשומת הלב לכך שקיימת סכנה, המלווה בכריזה: "רעידת אדמה" והנחיות כיצד לנהוג כדי להגן על עצמכם.
המלל והכריזה יתקבלו בהתאם לשפה שהוגדרה ביישומון או בטלפון הנייד - עברית, ערבית, אנגלית או רוסית. בנוסף, קיים מענה מיוחד לחירשים וכבדי שמיעה שמאפשר לקבל התרעה באמצעות הבהוב של הפנס ורטט של עשר שניות (באנדרואיד - יש להגדיר את דף ההגדרות ביישומון, ובאייפון יש להגדיר את הרטט בהגדרות המכשיר עצמו). אם היישומון טרם הותקן בנייד - הורידו אותו עכשיו.
7 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
חיפוש לכודים לאחר רעידות האדמה בטורקיה
(צילום: AP)
כמה זמן נמשכת ההתרעה על רעידת אדמה וכיצד היא נשמעת? בצופרי פיקוד העורף ההתרעה על רעידת אדמה נמשכת כ-16 שניות, שבמהלכן נשמע צליל אזעקה למשך שלוש שניות, שלוש כריזות של "רעידת אדמה", וצליל אזעקה נוסף למשך שלוש שניות. ביישומון פיקוד העורף במקום הנמצא בסיכון כתוצאה מרעידת אדמה, ההתרעה תימשך ארבע שניות, הכוללות צליל אזעקה למשך שנייה אחת, וכריזה אחת של המלל "רעידת אדמה".
במה תסייע התרעה על רעידת אדמה? בזמן רעידת אדמה, רוב האנשים חשים ברגע הראשון בלבול, ורק לאחר מכן מבינים שיש רעידת אדמה וכי יש לפעול. ההתרעה תאפשר לנו לדעת בוודאות כי מתרחשת כעת רעידת אדמה שמסכנת אותנו באזורנו וכי עלינו לפעול כדי להגן על עצמנו ועל יקירנו, יתרון שיכול להציל חיים.
כיצד יש לפעול כשמקבלים התרעה על רעידת אדמה? יש לפעול מיד ולהגיע למקום בטוח, בהתאם להנחיות מצילות חיים.
מהו המקום הבטוח ברעידת אדמה, אם נמצאים בקומה הראשונה או השנייה של מבנה? המקום הבטוח ביותר בעת רעידת אדמה, הוא שטח פתוח. בבית חד קומתי או דו קומתי, וכן בשתי הקומות הראשונות של בניין, רוב הסיכויים הם שנצליח לצאת לשטח הפתוח בתוך שניות ספורות. לפיכך, בעת קבלת התרעה על רעידת אדמה, נצא מהמבנה לשטח פתוח ונתרחק ככל הניתן ממבנים, עצים, כבלי חשמל ופריטים שעלולים ליפול ולסכן אותנו.
מהו המקום הבטוח ברעידת אדמה, אם נמצאים בקומה שלישית ומעלה בבניין עם ממ"דים? המקום הבטוח במקרה זה הוא ממ"ד (מרחב מוגן דירתי), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) וממ"מ (מרחב מוגן מוסדי) שנמצאים בתוך מבנה בקומה שלישית ומעלה ושניתן להגיע אליהם בתוך שניות ספורות. בעת קבלת התרעה ניכנס לממ"ד, לממ"ק או לממ"מ ונשאיר את הדלת והחלון פתוחים כדי לשמור על נתיב אוויר ואפשרות לחילוץ לאחר רעידת האדמה.
כיצד הממ"ד, הממ"ק והממ"מ מספקים הגנה בעת רעידת אדמה, אם נמצאים בקומה שלישית ומעלה של בניין? מרחבים אלה הם מרחבים מוגנים עם קירות מבטון מזוין, שיורדים עד ליסודות הבניין. עובדה זו מקנה להם עמידות וחוזק גדולים יותר בהשוואה לשאר חלקי המבנה.

מהו המקום הבטוח ברעידת אדמה, אם נמצאים בקומה שלישית ומעלה בבניין ללא ממ"דים? המקום הבטוח במקרה זה הוא חדר המדרגות. במקרה זה, נצא לחדר המדרגות, נשב ונגן על עצמנו עם הידיים על הראש. אם ניתן, נמשיך ונרד עד ליציאה מהבניין. אין להשתמש במעלית. חדר המדרגות מהווה מקום בטוח מכיוון שהוא מהווה את השלד ו"עמוד השדרה" של הבניין, עובדה שמקנה לו עמידות וחוזק גדולים יותר בהשוואה לשאר חלקי הבניין. בשל כך, חדר המדרגות מספק מענה גם באירוע של ירי טילים ורקטות, וגם באירוע של רעידת אדמה.
מה המקום הבטוח ברעידת אדמה, אם נמצאים בקומה שלישית ומעלה של בניין ללא ממ"דים, ולא ניתן לצאת לחדר המדרגות? במקרה זה יש לשבת בפינה פנימית של חדר שבחרנו מראש, או תחת רהיט כבד ומאסיבי כמו שולחן כבד, ולהגן על הראש באמצעות הידיים. זאת מכיוון שמדובר באזור שעשוי לספק הגנה במקרה של התמוטטות של חלקים מהמבנה. לחילופין, ניתן לשבת מתחת לרהיט כבד ומאסיבי כמו שולחן כבד, שישפר את ההגנה במקרה של התמוטטות חלקים מהמבנה או נפילה של חפצים.
7 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
(צילום: AP)
האם מקום תת-קרקעי מהווה הגנה בעת רעידת אדמה? לא. אין להיכנס למקלט תת קרקעי או מבנה תת קרקעי מסוג אחר בעת רעידת אדמה מחשש לקריסה של מבנה הנמצא מעל הקרקע או חסימה של פתחי המבנה.
אם ישנה התרעה על רעידת אדמה תוך שאני ברכב? עצרו מיד בצד הדרך וחכו בתוך הרכב עד שרעידת האדמה תיפסק - הרכב מגן עליכם. הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על מחלף, בקרבת מבנים או מתחת למדרון תלול מחשש לקריסתם, והתרחקו מהם ברכב או ברגל.
7 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
חיפוש אחר לכודים תחת ההריסות בסוריה
(צילום: AFP)
אם ישנה התרעה על רעידת אדמה כשאני בקרבת חוף ים, כיצד עליי לפעול? התרחקו מיד מחוף הים קילומטר אחד לפחות מחשש שיגיע צונאמי ויציף את החוף. הסתייעו בשילוט המורה על דרכי המילוט אל אזורי הכינוס המסומנים. אם לא ניתן לעזוב את אזור החוף, עלו לקומה רביעית ומעלה של בניין קרוב.
מה אסור לעשות בעת רעידת אדמה? בעת רעידת אדמה יש להתרחק ממבנים, מעצים ומעמודי חשמל, אין לעמוד מתחת למשקוף, אין להשתמש במעלית ואין להיכנס למקלט תת קרקעי. בנוסף, אסור להשתמש בחשמל או להדליק אש מחשש לפיצוץ עקב דליפת גז.
מה ההנחיות לאדם המסתייע בכיסא גלגלים בעת רעידת אדמה? אם ניתן, יש לעבור לממ"ד או לפינת החדר, לנעול את כיסא הגלגלים ולהגן עם הידיים על הראש. אם לא ניתן לעבור לפינת החדר, יש להישאר במקום, לנעול את כיסא הגלגלים ולהגן עם הידיים על הראש.
מה ההנחיות לאדם המרותק למיטה בעת רעידת אדמה? אם ניתן, יש לשכב בתנוחה עוברית ולהגן עם כרית או עם הידיים על הראש (אין לשים את הכרית על הפנים). אם ניתן, יש להיערך מראש ולמקם את המיטה בממ"ד או לצד קיר פנימי בחדר.
כמה זמן עומד לרשותנו להגיע למקום בטוח מרגע קבלת התרעה על רעידת אדמה? שניות בודדות עד עשרות שניות בודדות, תלוי במרחק מהמוקד. יש לבחור מראש מקום בטוח, שנוכל להגיע אליו בהתאם למיקומנו בתוך שניות ספורות.
כיצד ניתן להבדיל בין התרעה על ירי רקטות וטילים לבין התרעה על רעידת אדמה? בשונה מהתרעה על ירי טילים, בה תשמעו צליל בלבד, בהתרעה על רעידת אדמה תשמעו צליל קצר של אזעקה ולאחריו המילים: "רעידת אדמה", "רעידת אדמה". באופן זה תוכלו להבין מיד שמדובר ברעידת אדמה ולא בירי טילים, ולעבור למקום בטוח בהתאם להנחיות כדי להגן על עצמכם בזמן אמת.
האם תתקבל התרעה על רעידת אדמה גם באמצעי התקשורת? ההתרעה על רעידת אדמה תתקבל בתחנות הרדיו הארציות והאזוריות באמצעות צליל ייעודי, לאחריו כריזה "רעידת אדמה", שם האזור שבו חל האיום והנחיה כיצד לפעול. כמו כן ההתרעה תתקבל בערוצי הטלוויזיה ובחלק מאתרי האינטרנט החדשותיים.
מדוע הרגשתי רעידת אדמה, אך לא קיבלתי התרעה? כנראה שמדובר ברעידת אדמה בעוצמה פחותה ממגניטודה (עוצמה) 4.5, ולכן המערכת לא התריעה על כך. ההתרעה על רעידת אדמה בצופרים וביישומון פיקוד העורף תופץ בזיהוי רעידת אדמה מנגיטודה 4.5, שיש לה פוטנציאל להיות משמעותית ואף לגרום לנזק ולסכנת חיים.