העימות המתמשך בין הונגריה לשאר חברות האיחוד האירופי עלה אתמול (שני) מדרגה, כששני הצדדים האשימו זה את זה ב"סחיטה" – לקראת פסגה קריטית בנושא הסיוע האירופי לאוקראינה.
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן שומר על קשרים הדוקים עם ולדימיר פוטין, למרות הפלישה הרוסית לאוקראינה והבידוד שניסה המערב לכפות על מוסקבה. בחודש שעבר הטיל אורבן וטו על אישור חבילת הסיוע של האיחוד האירופי לקייב, בהיקף של 50 מיליארד אירו לארבע שנים.
4 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן ראש ממשל הונגריה
ויקטור אורבן ראש ממשל הונגריה
ויקטור אורבן. האשמות הדדיות על סחיטה
(צילום: EPA/Szilard Koszticsak)
בגלל התנגדותו של אורבן מתקשה בריסל לספק לאוקראינים חבל הצלה כלכלי. קייב זקוקה נואשות לתמיכה מאירופה, בזמן שהמשך הסיוע של ארה"ב טרם אושר בקונגרס האמריקני.
היחסים בין בודפשט לבריסל עכורים, והסבלנות של אנשי האיחוד האירופי הולכת ואוזלת. בין הונגריה לשאר מדינות האיחוד יש שלל מחלוקות בשורת נושאים – מאוקראינה ונאט"ו, דרך היחס למהגרים ועד רפורמות שנדרש אורבן לבצע בהונגריה.
אורבן נחשב לראש הממשלה הימני ביותר באירופה, ולאחד מהמנהיגים שהתנגדותם לקליטת מהגרים היא החריפה ביותר. בנוסף לעימותים על הגירה האיחוד האירופי האשים את אורבן בפירוק המוסדות הדמוקרטיים של ארצו, בהשתלטות על התקשורת ובפגיעה בזכויות מיעוטים.
4 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן ראש ממשל הונגריה
ויקטור אורבן ראש ממשל הונגריה
עימותים על שלל נושאים בין בריסל לראש הממשלה הלאומן
(צילום: REUTERS/Marton Monus/File Photo)
לעיתים קרובות אומרים מחוקקים אירופאים כי הדרישות שמציב אורבן לחברות באיחוד, בתמורה לתמיכה הונגרית, הן "סחיטה" לכל דבר. "זה לא צירוף מקרים שהמדינה באיחוד האירופי שמפרה יותר מכולן את הערכים המשותפים שלנו, ומפרה את שלטון החוק, כלומר הונגריה, היא גם המדינה שנמצאת בעקביות מחוץ לקונצנזוס בנוגע לסיוע לאוקראינה", אמרה אנה לרמן, שרה במשרד החוץ של גרמניה שאחראית על היחסים עם מדינות אירופה.
לרמן ציינה כי העובדה שהונגריה גם מעכבת את אישור הצטרפותה של שבדיה לברית נאט"ו (האחרונה שטרם אישרה את ההצטרפות השבדית) היא "לחלוטין לא מקובלת", ומחתה על כך שבודפשט קראה לשטוקהולם "לנהל מו"מ" כדי לקבל את תמיכתה.
השרה הגרמנייה קראה לאיחוד האירופי לנקוט יד קשה יותר כלפי בודפשט, ולנצל את הכלים שנמצאים ברשותו, כדי לגרום לה "ליישר קו" עם שאר חברות האיחוד.
4 צפייה בגלריה
ארכיון ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
אורבן עם פוטין. יחסים חמים, למרות המלחמה
(צילום: AFP)
"פייננשל טיימס" דיווח אתמול על הצעה חשאית ודרסטית שעלתה בבריסל, שקוראת להפסיק את המימון של האיחוד האירופי לבודפשט. הפסקת המימון תרתיע משקיעים ותפגע בכלכלה השברירית של הונגריה. המטרה היא להפעיל לחץ כבד על בודפשט, ולגרום לה לשנות את דרכה.
הפרסום עורר כצפוי זעם גדול בבודפשט. "הונגריה לא נכנעת לסחיטה!", אמר יאנוש בוקה, השר ההונגרי שאחראי על הקשר עם האיחוד האירופי. הוא הוסיף שהונגריה רוצה לקחת חלק פעיל בדיונים על חבילת הסיוע לקייב, במטרה להגיע לפתרון מועיל.
לקראת פסגת החירום על הסיוע להונגריה, שתהיה ביום חמישי, טען היום אורבן שהוא מוכן לשנות את עמדתו בנוגע לחבילת הסיוע - אך הציב תנאים. הוא ציין שבודפשט מוכנה לתמוך בחבילת הסיוע, שהמימון שלה הוא מתקציב האיחוד האירופי, אם אנשי האיחוד "מבטיחים שבכל שנה נוכל להחליט אם לשלוח את הכסף הזה או לא. להחלטה השנתית חייב להיות אותו בסיס משפטי שקיים היום: היא חייבת להתקבל פה אחד". חבילת הסיוע היא כאמור לארבע שנים.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב בריסל פגישות האיחוד האירופי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב בריסל פגישות האיחוד האירופי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אשתקד בכינוס בבריסל
(צילום: EPA)
אורבן התייחס גם לדיווח של "פייננשל טיימס", ואמר שמבחינתו מדובר בדיווח אמין. "אם ה'פייננשל טיימס' מפרסם מסמך שמפרט על תרחיש של מצור כלכלי על הונגריה וסחיטה נגדנו, אנחנו יכולים להיות בטוחים שהמסמך הזה קיים. כמו שאני מכיר את בריסל, הם מסוגלים לזה".
ראש ממשלת הונגריה טען כי המסמך הסודי הוא למעשה "תוכנית סחיטה" שתגרום למצור כלכלי על הונגריה, ושבסופו של דבר היא תסבול מ"מלחמת גוג ומגוג". אורבן אמר על השותפים באיחוד האירופי: "הם מנסים לשכנע אותנו, לוחצים עלינו, ואז סוחטים אותנו כדי לכפות עלינו להצטרף אליהם. קשה מאוד להישאר לבד במשפחה הזאת".
27 מדינות חברות באיחוד האירופי, ואוקראינה שואפת כבר זמן רב להצטרף לאיחוד. ב-2022, חודשים אחרי הפלישה הרוסית, הודיעה בריסל שאוקראינה התקבלה כמדינה המועמדת להצטרפות. אשתקד, בתום פסגה של אוקראינה והאיחוד האירופי, אמר נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי כי הצדדים כבר יכולים לפתוח במו"מ רשמי. צירופה הסופי של קייב לאיחוד האירופי יוכל להיעשות רק בתום תהליך ארוך של רפורמות כלכליות וחברתיות שהיא תידרש להוציא לפועל. התהליך הזה יימשך לכל הפחות כמה שנים.