במשטרה זועמים על החלטת בית המשפט השלום בעכו לשחרר ממעצר רופא צעיר בן 27, תושב הצפון, החשוד בעבירות של נשיאה והובלה של נשק שלא כדין וירי מנשק חם שלא כדין. אחד מקציני המשטרה אמר היום (חמישי) ל-ynet בתסכול רב: "המאבק שלנו מול בתי המשפט הוא מאבק יותר קשה מול האלימות במגזר הערבי".
שלשום בבוקר, התקבל בתחנת משטרת הגליל המערבי, מידע מודיעיני על הימצאותו של נשק בבית משפחה בכפר יאסיף שבגליל המערבי, ועל כוונה לעשות שימוש באותו הנשק. שוטרים שיצאו אל הבית, נתקלו בדלת נעולה. לאחר דין ודברים עם אמו של החשוד, נפתחה הדלת.
1 צפייה בגלריה
האקדח והמחסנית שנמצאו
האקדח והמחסנית שנמצאו
האקדח והמחסנית שנמצאו בבית הוריו של הרופא
(צילום: דוברות המשטרה)
גורם במשטרה ציין כי בעת כניסת השוטרים, ישן החשוד באחד החדרים בבית, השייך להוריו. השוטרים פתחו בחיפוש והגיעו לחדר בקומה התחתונה שדלתו נעולה. אמו של החשוד, כך מציינים במשטרה, טענה בפני השוטרים כי אינה יודעת היכן המפתח לחדר. בחיפוש שערכו השוטרים במגירה שהייתה סמוך למקום בו ישן הרופא, נמצא צרור מפתחות ובו מפתח לאותה הדלת.
ואכן, בחיפוש שנערך, נמצא בתוך הקיר אקדח "זיג זאוור" 9 מ"מ עם מחסנית מלאה בכדורים. השוטרים עצרו את הרופא לחקירה. הבוקר, הובא החשוד לבית המשפט השלום בעכו, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בשמונה ימים נוספים. נציג המשטרה נביל שנאן, הגיש לשופטת מזכר סודי ובו רשימת פעולות חקירה שיש לבצע. הוא הוסיף כי ישנם מעורבים נוספים הקשורים לאותו הנשק וכי נעשות פעולות להביא למעצרם.
סנגורו של החשוד, עו"ד חנא בולוס, ביקש לשחררו מן המעצר. "הנשק לא נתפס בחזקתו של החשוד והוא אינו הבעלים והמחזיק של המקום. מדובר ברופא, ללא עבר פלילי, משפחה נורמטיבית, אחות רופאה, אחות נוספת דוקטור בחינוך, אחות שלישית מורה לחינוך, אחר נוסף משפטן, אח נוסף תואר שני בהנדסת חשמל. החשוד אינו מאוים, ואין לו תחביב להחזיק נשק. אין זה סביר שאדם כזה יחזיק נשק. אם המשטרה רוצה להחזיק את החשוד כבן ערובה על מנת שמישהו אחר יתייצב וייקח אחריות, זה לא המקום. אבקש להורות על שחרורו".
בהחלטתה ציינה השופטת פרחה ג'ובראן מילר כי לאחר שעיינה בחומר החקירה, היא קובעת כי ככל שקיים חשד סביר בנסיבות הספציפיות של האירוע, ניתן לאיין (להשיג - ל.א) כל עילת מסוכנות או חשש לשיבוש הליכי חקירה על ידי חלופה מתאימה.
השופטת הורתה על שליחתו של החשוד למעצר בית למשך שמונה ימים בבית אחותו, בערבות כספית כוללת של 20 אלף שקלים. נאסר עליו ליצור קשר עם מעורבים אחרים למשך 30 יום. נציג המשטרה ביקש מהשופטת לעכב את ביצוע החלטה כדי לאפשר למשטרה להגיש ערר. הערעור התקבל ומעצרו הוארך עד יום ראשון.
"כך לא נלחמים באלימות בחברה הערבית ובכל נושא הנשק הלא חוקי אתו מבצעים עבירות פליליות חמורות", אמר גורם משטרתי, "לא אחת משמיעים טענות קשות נגד המשטרה שלא פועלת לתפיסת אמל"ח לא חוקיים בחברה הערבית. כאשר אנו תופסים נשק ותחמושת ומבקשים להשאיר במעצר חשוד לגביו התקבל מידע כמו גם לגבי חשודים נוספים, בית המשפט משחרר אותו למעצר בית".
הוכחה נוספת, כפי שמציינים במשטרה, ל"יד הקלה" של בתי המשפט בכל הקשור לשחרור חשודים בעבירות פליליות חמורות במגזר הערבי, היא החלטת בית המשפט השלום בחדרה, לשחרר חשוד שהתנגד למעצר במהלך חיפוש ושבר לשוטר את עצם הבריח.
החשוד הובא לבית המשפט, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. נציג המשטרה רס"ב דורון צברי ציין בדיון כי במהלך חיפוש שנערך בדירה באזור באקה אל גרבייה, הבחינו השוטרים בחשוד מעביר טלפון נייד לחשוד אחר שנעצר. השוטרים דרשו את הטלפון, והחשוד התנגד בצורה חריפה. "מדובר באדם שיש נגדו מאסר על תנאי בר הפעלה בגין עבירות אלימות", ציין השוטר.
הסנגור עו"ד עומר מסארווה ביקש לשחרר את מרשו, וטען כי נקלע למקום במקרה בעת שהגיע לבקר את חברו. "החשוד לא פצע את השוטר", אמר הסנגור, "הוא נפצע בעת שהשוטרים התנפלו עליו והפילו אותו, אחד השוטרים פרק את הכתף".
השופט אלכס אחטר קבע בהחלטתו כי קיים חשד סביר שהחשוד עבר את העבירות שבביצוען הוא נחשד, הוא הוסיף כי למרות עברו הפלילי, החשוד לא היה מושא צו החיפוש ונקלע לאירוע במקרה "ובנסיבות העניין אני סבור, מבלי להקל ראש מעצם חומרת העבירות בהן נחשד החשוד שניתן לאיין מסוכנות זו באמצעות שחרורו בתנאים מגבילים", דברי השופט. הוא הורה על שליחת החשוד למעצר בית למשך ארבעה ימים. המשטרה הגישה ערר לבית המשפט המחוזי, אך ערר זה נדחה.