2 צפייה בגלריה
רבאב אבו סיאם, עאישה עבאדי, סמר קלאסני ורסמיה ברבור
רבאב אבו סיאם, עאישה עבאדי, סמר קלאסני ורסמיה ברבור
חלק מהנשים ששילמו את המחיר: רבאב אבו סיאם, עאישה עבאדי, סמר קלאסני, רסמיה ברבור
"התחתנתי צעירה מאוד", סיפרה אמל בת ה-39. "גיליתי שהוא אלכוהוליסט, שיש לו בעיות כלכליות. הוא היה אלים אליי מהיום הראשון שהתחתנו. זה יכול היה להתחיל במכות ולהיגמר בזה שהוא נועל אותי 15 שעות במקלחת", סיפרה. אמל הוסיפה כי "בכל פעם שהוא השאיר לי סימנים על הגוף היינו מסבירים שנפלתי. יש לי על הרגל שתי צלקות מסכינים, שאולצתי להגיד שנחתכתי מזכוכית".
האלימות רק הסלימה, ולאורך השנים היא גם הופנתה כלפי שתי בנותיה של אמל. לדבריה, "זה הפך להיות על בסיס יומי. הייתי יוצאת לעבוד אחרי לילות שלמים של התעללות ללא שינה. לא התלוננתי במשטרה כי הוא איים עליי. חשבתי שככה אני שומרת על הבנות שלי, כשאני שותקת, עד שלילה אחד הוא החטיף לי אגרופים בפנים, ואמר לי שהיום הוא שוחט אותי. הוא התקרב אליי עם סכין, נעלתי את עצמי בחדר והתקשרתי למשטרה. הם הצילו אותי ברגע האחרון".
בעלה של אמל נשפט על האלימות שהפנה נגדה וריצה מאסר של קרוב לשנה, אבל מאז שהשתחרר הוא ממשיך לאיים על חייה. מתוך המצוקה האישית שלה, כשהיא במשך חודשים ארוכים, וגם כיום, חיה בביתה תחת אבטחה וכמעט ולא יכולה לצאת החוצה - היא פיתחה מיזם שיסייע לנשים ערביות במצבה. "נשים בחברה הערבית מופקרות", סיפרה.
אמל הוסיפה כי "בחברה שלי, כשאישה יוצאת ממקלט זה או למקלט אחר - או לקבר. המיזם הזה היה מאפשר להעלות את המודעות, לעזור לנשים להיות ערניות יותר, לזהות את עצמן בסכנה. אני רוצה להעביר מסר שיש אוזן קשבת במקומות אחרים, גם אם הדלת של הרווחה או כל דלת אחרת נטרקת בפנייך - יש מענה נכון".
המיזם של אמל, שמשתתף בימים אלה בהאקתון מיכל סלה, מקנה לאישה המוכה בחברה הערבית מענה אוטומטי ואנושי לתמיכה והכוונה. באמצעות הטלגרם, הוא מסייע להן לייצר רשת קשרים עם נשים מוכות אחרות שיסייעו להן במידע, בכלים ובתמיכה - בתקווה למנוע את הרצח הבא.
במסגרת המיזם, האפליקציה מקשרת בין מתנדבת, שתיבחר לפי העדפות המתלוננת באמצעות שאלונים ייעודיים, ותהיה זמינה למתן מענה ראשוני מיידי או במטרה לתווך את הצעדים הבאים לנשים הזקוקות לכך. התקשורת תיעשה על ידי בוט באופן שניתן להסוואה ובמסגרת שיחות מוצפנות - שייעלמו לאחר השימוש ללא אפשרות שחזור.
2 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
"אנחנו בשטח עד שננצח ונגיע לאפס נרצחות בשנה". לילי בן עמי
(צילום: ניר קידר)
"לצערנו, נשים רבות בחברה הערבית מוצאות עצמן חסרות ישע אל מול שיטות עבודה של מערכות שאינן מתאימות לעולם ממנו הן באות ושלא עונות על צורכיהן. לכל אלו יש להוסיף רתיעה מהממשל, בושה אישית ומשפחתית ופחד מחרם חברתי, המהווים חסם מרכזי עבור המתלוננות".
האקתון מיכל סלה, מבית פורום מיכל סלה ו-Google, הוא התחרות השנתית הגדולה בישראל לפיתוח פתרונות טכנולוגיים להצלת חיים של נשים וילדים בשבי האלימות. "אמל היא אישה מאוימת שאנו מלוות בשנה האחרונה באופן צמוד", ציינה לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה, ואחותה של מיכל שנרצחה על ידי בעלה אלירן מלול. היא הוסיפה: "מעבר לתמיכה אישית ויום-יומית מהנהלת העמותה, חיברנו אותה לחברת אבטחה פרטית בפרויקט "סיירת מיכל" שבנינו בפורום וסייענו לה מול משרד הרווחה, כך שהיא תקבל תחנה שמותאמת לצרכיה".
בן עמי הוסיפה כי "בהמשך צירפנו את אמל לסדנת רעיונאות של פורום מיכל סלה וחברת EY, שם היא המציאה פתרון טכנולוגי להצלת הנרצחת הבאה. הרעיון שלה התקבל להאקתון מיכל סלה של פורום מיכל סלה ו-Google, ובהמשך גם חיברנו לה צוות מהנדסי תוכנה משלה, שבנו את החלום שלה, לפי ההנחיות שלה. אנחנו פה בשטח, יחד עם אמל ועוד קורבנות גיבורות, עד שננצח ונגיע לאפס נרצחות בשנה".