4 צפייה בגלריה
ועדת חקירה לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע
ועדת חקירה לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע
ניצב יעקב
(צילום: יריב כץ)
מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר גונדר אריק יעקב התייחס היום (א') לסערה שהתעוררה בעקבות עדות מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, שלפיה ב-2017 היה סרסור בחיילות חובה על-ידי אסירים ביטחוניים. בעדותו השנייה בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר בתחילת ספטמבר, אמר גונדר יעקב: "אני לא מכיר דפוס עבודה כזה של הפעלת סוהרות מכל מקום. זה חמור שאסיר ביטחוני מקבל סוהרת שהוא מבקש לאגף שלו".
אחרי שהמשטרה הודיעה כי בכוונתה לחקור את דבריו של מפקד הכלא, בן שטרית צפוי למסור מחר בלהב 433 עדות בנושא. גונדר יעקב היה זה שבתפקידו כסגן מפקד המחוז נזף ב-2019 בקצין המודיעין שנחשד במעורבות במעשי "סרסור סוהרות" והתיק נגדו כמו שאר המעורבים נסגר. "שפטתי את קצין המודיעין כסגן מפקד מחוז ב-2019 ואף מצאתי אותו אשם", אמר היום מפקד מחוז צפון בשב"ס.
גונדר יעקב הוסיף: "לא קיבלתי אז את התיק, קיבלתי המלצה על פי ראש אגף משמעת, ומצאתי אותו אשם זה שהוא לא הקליט את השיחה עם האסיר (מוחמד עטאללה, שמואשם בהטרדת הסוהרות) ולא יידע את גורמים שמעליו בנושא. הוא הודה שהאסיר ביקש את אחת הבנות והיא לא רצתה. הרשעתי את הנאשם כי הוא צריך לפעול לפי נהלים מסוימים".
4 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
מפקד הכלא גונדר-משנה בן יעקב
(צילום: יריב כץ)
הוועדה לבדיקת בריחת האסירים פרסמה היום הודעה שנייה שמתייחסת להחלטתה להימנע מטיפול ישיר בעדות המטרידה של מפקד כלא גלבוע בן שטרית על אודות "סרסור סוהרות". "הבהרנו ב-25 בנובמבר שהנושא אינו עניין לבדיקתנו וכי אנחנו סומכים על הגורמים המוסמכים שייתנו דעתם בסוגיה זו. אנו מוצאים לנכון להבהיר כי משמעותה של החלטה זו היא שלא אנחנו נקבל את ההחלטה המשפטית בפרשה זו".
עוד נאמר בהודעת הוועדה: "מדובר לכאורה בפרשה חמורה ופלילית, ועל כן ראוי שההחלטה תתקבל בידי גורמי אכיפת הדין המוסמכים. על כן גם ציינו בהחלטתנו שאנו סומכים על הגורמים המוסמכים שייתנו דעתם לסוגיה זו. אנו מבינים כי אומנם נפתחה בזמנו חקירה פלילית בעניין זה בידי משטרת ישראל, ולאחריה התקבלו החלטות, וכי בעקבות עדותו של גונדר-משנה בן שטרית בפנינו התקבלה החלטה לחדש את החקירה.
"עם זאת, אין משמעות הדברים כי נתעלם מהעדויות שבאות בפנינו בעניין זה, כמו עדותו של מפקד המחוז, הנשמעת בפנינו עתה. ההפך הוא הנכון. לא נוכל להתעלם מפרשה זו, ככל שהיא מלמדת - או משפיעה - על נושאים הנתונים לבדיקתנו, כגון נושא הזיקה בין עבודת קצין המודיעין והגורמים שאיתם הוא בא במגע, ומפקדיו בכלל זה, ובנושא היחס הניתן לאסירים הביטחוניים ועוד".

מפקד מחוז צפון בשב"ס גונדר יעקב טען כי למפקד הכלא גונדר-משנה בן שטרית יש חלק באחריות לבריחת האסירים. "האחריות מתפזרת פה להרבה גורמים עד רמת הנציבה, אבל ברור שמפקד בית הסוהר אחראי. הוא אחראי על מעכב עניין הביובית (שהגיעה לפתוח סתימות בצנרת ועוררה חשד אצל אסירים שדיווחו על כך לסוהר שהתעלם מהם) והספירות. כמפקד אתה ער לכל דבר, לכל תחושה של סוהרת", אמר.
"אחרי המקרה של הבריחה, שאלתי 'האם הייתה ביובית בימים האחרונים?', פרדי (מפקד הכלא) אמר שלא", הוסיף. "זה היה בנוכחות הנציבה. עדיין נדלקה לי נורה אדומה. רציתי לקבל דו"ח על כניסת ביובית לכלא גלבוע, זה צריך להיות מתועד בכל הדרגות".
כשנשאל על ידי חברי הוועדה האם הטיח בפני מפקד הכלא שהוא לא היה בסדר, השיב יעקב בשלילה. "לא אמרתי למפקד הכלא שהוא לא היה בסדר, ציינתי את נושא הביובית והספירות. גם מול הנציבה לא אמרתי שהאחראי הוא מפקד בית הסוהר".
4 צפייה בגלריה
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
חברי ועדת הבדיקה בסיור בכלא גלבוע, בשבוע שעבר
(צילום: גיל נחושתן)
בפני הוועדה העיד היום גם שי צ'אקלה, קצין המודיעין בבית הכלא גלבוע. את חלק מעדותו הוא עשה בדלתיים סגורות, אך גם החלק שהיה פתוח לקהל סיפק הצצה לכשלים בהתנהלות שב"ס שקדמו לבריחת המחבלים. צ'אקלה פתח את דבריו בווידוי ובחרטה. "אני קצין מודיעין בגלבוע שלוש שנים, יש כישלון מודיעיני ואני לא בורח מהאחריות לכישלון היחידה שלי, ואני מודע לזה. אין יום שאני לא קם בבוקר, או בלילה לפני שאני יושן, וחושב איך זה קרה".
לדברי קצין המודיעין, על אף שידע על הניסיון לברוח מהכלא דרך בור שנחפר בשירותי אחד התאים לפני כשבע שנים - באותה שיטה שבה ברחו ששת המחבלים בספטמבר האחרון - הוא לא בחן לעומק את תחקיר האירוע ההוא. "הכרתי את הניסיון שהיה ב-2014, הייתי אז קמ"ן חרמון ומן הסתם דובר על זה. קראתי את התחקיר על האירוע ככה-ככה. ידעתי שטיפלו במנהרות, ראיתי ששמו בטון במקום שבו היה פתח ב-2014 בשירותים. לא הייתי שאנן, אבל לפעמים קורים בבית סוהר ואז זה לוקח ממך דברים".
במהלך עדותו טען צ'אקלה כי כלל לא ידע כי בית הסוהר בנוי על כלונסאות בהר הגלבוע. "הייתי בהלם מזה. כקמ"ן בית הסוהר הייתי צריך לדעת את זה. האסירים שברחו הכירו את התוואי של בית הכלא, וזו עובדה".
4 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
פיר המנהרה שחפרו המחבלים בספטמבר. "כישלון מודיעיני"
(צילום: AFP)
הקצין נשאל על ידי חברי הוועדה אם הייתה יכולת לגלות את תוכנית הבריחה מבעוד מועד, וטען כי היה זה בלתי אפשרי. "זה בלתי אפשרי להוציא מידע כזה מאנשי הג'יהאד האסלמי. הם לא משתפים אף אחד, הם לא שיתפו את פתח. בדיעבד הייתי צריך לתת יותר דגש שם. להכיר את תוואי השטח בתוך בית הסוהר".
גם הוא נשאל באשר לטענות על סרסור בחיילות בכלא גלבוע, והשיב כי לא שירת בתקופה הרלבנטית בבית הכלא הזה. לדבריו רק שמע על כך, אך לא מעבר לכך. "כשנכנסתי לאגף ראיתי ילדות בנות 18. אמרתי להן שכל דבר הכי קטן שאסיר פונה אליכן ופוגע בכן, תבואו לדווח".