ההצעה המצרית לעסקה לשחרור חטופים שנחשפה היום (ראשון) בשלושה שלבים, ובמסגרתה תיסוג ישראל מהרצועה ותפסיק את הלחימה למען שחרור החטופים והגופות ברצועה, לצד הקמת ממשלה פלסטינית של טכנוקרטים, נתפסת בישראל כ"לא ריאלית". על פי ההערכה הרווחת, ישראל לא תסכים לתנאים בבסיס ההצעה - שדורשת את הפסקת המלחמה לפני השמדת היכולות של חמאס, אף שמוקדם יותר נשמעו התבטאויות על כך שמדובר בפתח למו"מ.
אינפו אינפוגרפיקה ההצעה המצרית הצעה מצרים הספקת אש מלחמה חרבות ברזל מחבלים ישראל חמאס
בינתיים, בישראל ממתינים לתשובה מפורטת מצד חמאס להצעה שהועברה דרך קטאר - וזו עשויה להגיע לכל היותר תוך יומיים. בשבוע שעבר התקיימו פגישות עם המתווכים על ההצעה שכוללת בבסיסה שחרור של חטופים תמורת הפוגה של שבוע או מעט יותר, הכנסת סיוע הומניטרי מוגבר ושחרור מחבלים, כולל עם דם על הידיים - וביחס מוגבר בהשוואה לעסקה הקודמת, וגם השבוע צפויות פגישות. לפי שעה משדרים בישראל סקפטיות - אבל נערכים בכל אופן להפתעות.
עיקרי היוזמה המצרית כוללים בשלב הראשון בין שבועיים לשלושה של הפסקת אש ושחרור של 40 חטופים - נשים, מבוגרים וחולים. ישראל תשחרר בתמורה 120 מחבלים פלסטינים, בדגש על נשים וילדים. בשלב השני תהיה הפוגה נוספת, לשחרור חיילות וגופות חטופים שנרצחו בשבי בתמורה לשחרור מחבלים, ובמקביל שיח על היום שאחרי המלחמה.
בשלב השלישי תיסוג ישראל מהרצועה - והלחימה תיפסק. החיילים והגברים ישוחררו - וישראל תשחרר בתמורה מחבלים. באותו שלב תוקם גם ממשלה של טכנוקרטים, שתהיה אחראית בין השאר על עזה.
2 צפייה בגלריה
 עצרת הזדהות בכיכר החטופים - ישראלים לא מפקירים אחים
 עצרת הזדהות בכיכר החטופים - ישראלים לא מפקירים אחים
עצרת הזדהות עם החטופים, אמש. בישראל משדרים סקפטיות גם באשר לציר הקטארי
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה טען כי ההצעה המצרית קובעת שבמסגרת השלב הראשון תופסק האש לחלוטין ברצועה, וצה"ל יתרחק מאזורי מגורים, יפסיק את פעילותו האווירית ברצועה ויאפשר חופש תנועה של תושבים וכלי רכב מדרום הרצועה לצפון הרצועה. חמאס מצידו ינצור את האש גם כן. בדיווח נטען שהשלב השני כולל את העברת כל הגופות שמוחזקות בידי חמאס וישראל מ-7 באוקטובר. בשלב השלישי ישוחררו מחבלים במספר לא-נקוב עדיין, וישראל תידרש לא לפעול אווירית ברצועה.
לפי העיתון, לפני יישום המתווה המצרי תהיה הפסקת אש של 48 שעות כדי להסכים על שמות המשוחררים בשלב הראשון והשני. ישראל וחמאס יקיימו מו"מ לא-ישיר במצרים, בהשתתפות נציגים גם מקטאר וארה"ב. מצרים, קטאר וארה"ב יהיו אחראיות להקמת ממשלת הטכנוקרטים שתנהל את הרצועה והגדה אחרי הפסקת האש המוחלטת.
2 צפייה בגלריה
פגישת ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי בקהיר, מצרים
פגישת ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי בקהיר, מצרים
הנהגת חמאס עם מנהיג הג'יהאד נחאלה. הם דורשים עסקת "כולם תמורת כולם"
על רקע פרסום התוכנית המצרית, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בסרטון שפרסם: "אנחנו מעמיקים את המלחמה ברצועת עזה. אנחנו נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט על חמאס. זאת הדרך היחידה להשיב את חטופינו, לחסל את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה יותר איום על ישראל".
נתניהו אמר עוד: זה ייקח זמן, אבל אנחנו מאוחדים - הלוחמים, העם והממשלה. אנחנו מאוחדים ונחושים להילחם עד הסוף. למלחמה יש מחיר, מחיר כבד מאוד בחיי לוחמינו הגיבורים, ואנחנו עושים הכול כדי לשמור על חיי לוחמינו. אבל דבר אחד לא נעשה - לא נעצור עד שנשיג את הניצחון".
ב"אל-אחבאר" דווח כי ההצעה המצרית זכתה לתגובה משותפת ומאוחדת של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. גורמים בארגוני הטרור אמרו לעיתון כי "המצרים הקשיבו לחזון שלנו לסיום המלחמה ולקווים האדומים שלנו, ושמעו את עמדתנו הברורה שלפיה אין משא ומתן לפני סיום התוקפנות והפסקת אש. אין הפסקת אש חלקית עם חילופי שבויים". בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי הדגישו כי מה שמקובל מבחינתם הוא "עסקת חליפין אחת על בסיס 'כולם תמורת כולם' במקביל לתחילת שיקום מיידי".
מוקדם יותר היום דווח מפי מקורות בעיתון הסעודי "א-שרק" כי מצרים כבר הציגה בפני הפלסטינים את היוזמה להקים ממשלה טכנוקרטית שתנהל את הגדה ואת עזה ותפעל לשיקום הרצועה, ובחמאס קיבלו את ההצעה.