חולצו בחיים - אחרי 129 ימים בשבי חמאס: דובר צה"ל הודיע הלילה (בין ראשון לשני) כי סמוך לשעה 1:00 בוצע מבצע חילוץ מוצלח שבו חולצו בשלום פרננדו סימון מרמן (60) ולואיס הר (70) שנחטפו מניר יצחק ב-7 באוקטובר והוחזקו על-ידי חמאס ברפיח. לדבריו, השניים פונו לבית החולים שיבא ומצבם מוגדר טוב.

2 צפייה בגלריה
לואיס הר ופרננדו מרמן
לואיס הר ופרננדו מרמן
התמונה הראשונה מאז החילוץ. מימין לשמאל: לואיס, קלרה, פרננדו וגבריאלה
המבצע ההרואי - כתבות נוספות
המבצע בוצע על-ידי כוחות שב"כ וימ"מ בשיתוף חיל האוויר ומעטפת של כוחות שייטת 13 ואוגדה 98 עם חטיבת השריון 7. הכוחות הגיעו בצורה חשאית לבניין בלב רפיח שבו הוחזקו החטופים בקומה השנייה, פרצו למבנה שבו היו מחבלי חמאס וחילצו את החטופים בשלום. במהלך המבצע, שארך כשעה, ניתנו לכוחות הקרקעיים מעטפת אווירית וחיפויים נוספים.
הכוחות פרצו את דלת המבנה הנעולה באמצעות מטען חבלה, ירו לנקודות סמוכות וחילצו בהצלחה את החטופים. בשלב זה נפתחה אש מהמבנה וממבנים סמוכים, והתנהל במקום קרב ממושך שבמהלכו הותקפו מהאוויר עשרות מטרות חמאס במטרה לאפשר לכוח לצאת מהמבנה. במהלך המבצע נפצע באורח קל חייל צה"ל שנפל מגובה. לאחר שהצליח לצאת בשלום, הכוח הגיע לנקודה שאורגנה מראש עם מסוק שהמריא עם החטופים לבית החולים שיבא. בשלב זה החטופים נפגשים עם משפחותיהם.
במהלך המבצע הותקף גדוד "שאבורה" של חמאס ברפיח כדי להפתיע את כוחות חמאס במקום. מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן פיקד מבסיס הפיקוד בבאר שבע על כל המעטפת והתקיפות. "יש לנו עוד 134 חטופים ברצועה ונעשה הכול כדי להשיבם", אמר דובר צה"ל. "יש כאן סיפור גבורה עם סבלנות גדולה שקדמה לה כדי לבצע בתנאים הנכונים, אומץ גדול של הלוחמים בפיקוד מפקד הימ"מ שאיבד את בנו".
2 צפייה בגלריה
הגעת המסוק עם החטופים
הגעת המסוק עם החטופים
הגעת המסוק עם החטופים לבית החולים
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד המבצע במרחב הפעולה היה מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, שאחראי על התמרון בגזרת חאן-יונס שנושקת לשאבורה. יחידת הניוד 5515 של האוגדה ביצעה את ניתוק המגע והוצאת החטופים והלוחמים תחת אש כבדה מהאיתור בו שהו. היחידה גם הכניסה את הכוחות באופן רכוב וחשאי למבצע הזה. חטיבה 7 של השריון היוותה את כוח האבטחה והעתודה למבצע, חיפוי הטנקים.
פרשננו הצבאי רון בן ישי מציין כי החילוץ תוכנן להתבצע זה תקופה ארוכה, אולם התנאים למבצע השתפרו באחרונה. בתקשורת הבינלאומית התפרסמו אזהרות לישראל שלא להיכנס לרפיח, מצד אישים בכירים בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שחששו מאסון הומניטרי. החילוץ התאפשר, בין השאר, מפני ששכונת שאבורה, שבה הוחזקו החטופים, סמוכה לחאן יונס ולכוחותינו שם. לכן, יכלו כמה מצוותי המחלצים לפעול לאחר ריתוק שהצמיד את המחבלים למחסות, ואפשר לצוותי המחלצים להגיע לבניין ולהיכנס אליו בפריצה רועשת.
היחידה המבצעית של השב״כ ביצעה את הפעולה יחד עם הימ״מ משום ששתי היחידות יודעות ומתורגלות לעבוד יחד במבצעים המנוהלים מחמ״ל המבצעים של השב״כ או מחפ״קים, על סמך מידע שמספק השב״כ לפני ותוך כדי הפעולה. הימ״מ הוא גם היחידה הלאומית לחילוץ בני ערובה ויש לו לשם כך אמצעים ושיטות עבודה ואימונים ייחודיים.
מבצע החילוץ נוהל מחפ"ק שבו ישבו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד חיל האוויר תומר בר. בשלב מסויים הצטרפו לחפ"ק ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא הבוקר הצהרה מיוחדת והתייחס לפרטי המבצע. "הלילה החזרנו את לואיס ופרננדו הביתה במבצע חילוץ משותף של צה"ל, שב"כ והימ"מ. הייתה כאן מעטפת אווירית שלוותה בגל תקיפות רחב של חיל האוויר. זה מבצע שנערכנו אליו זה זמן, נעשו ההכנות הנדרשות. בשעה 1:49 הכוחות פרצו למבנה בלב רפיח. שם, בקומה השנייה, הוחזקו לואיס ופרננדו. לוחמי הימ"מ חיבקו והגנו בגופם על לואיס ופרננדו והחל קרב נועז וחילופי אש כבדים עם מחבלים רבים", אמר הגרי.
הגרי הפנה קריאה ישירה לחטופים שעדיין נמצאים בעזה: "אם אתם שומעים אותי, דעו לכם שאנחנו נחושים מאוד להשיב אתכם הביתה, ולא נחמיץ אף הזדמנות כזאת. אנחנו לא שוכחים לרגע שבעזה עדיין מוחזקים 134 חטופים". הגרי השיב לשאלת ynet באשר לכמות הפלסטינים שנהרגו במבצע, לפי הדיווחים: "מחבלים רבים נהרגו בפעולה הזו, לצד המחבלים שנהרגו בזמן הפעולה על היעד של הכוחות שהיו במרחב. תקפנו מטרות של חמאס וחמ"לים מבצעיים ברפיח".
שר הביטחון יואב גלנט אמר בתום המבצע כי "מדובר במבצע חילוץ מרשים, כוחות הביטחון הצליחו להשיב הלילה לישראל את פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק". לדבריו, "‏יחד עם ראש הממשלה והפיקוד הבכיר, עקבתי אחר המבצע מהחפ"ק - מלוא הערכה לכוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ על פעולה חשובה וביצוע איכותי. ‏נמשיך לממש את מחויבותנו להשיב את החטופים, בכל דרך".
השר בני גנץ אמר הבוקר: "לעולם לא נוותר עליהם. חיזוק גדול לצה״ל, לשב״כ ולכוחות הימ״מ על ביצוע מדויק ואמיץ. לצד השמחה הגדולה על חזרתם הביתה של פרננדו ולואיס, עצב גדול על נפילתם של רס״ל עדי אלדור ורס״ל אלון קליינמן בקרבות על הבית של כולנו. לא נפסיק לפעול כדי להחזיר את כל 134 החטופים הביתה. אנחנו זוכרים, ואנחנו ממשיכים".