עימותים אלימים נרשמו אתמול (ראשון) בין שוטרים למאות חרדים בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, שהוכרז שטח צבאי סגור מיום שלישי עד היום בשעה 12:00. בתיעוד מהמקום נראה שוטר דוחף גבר בחוזקה, ובמשטרה מסרו כי הם רואים זאת בחומרה, ושאותו לוחם "הורחק מפעילות עד לבירור האירוע".
העימותים בין שוטרים לחרדים במירון
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

4 צפייה בגלריה
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
הגבר שנדחף שוכב על הקרקע באזור מתחם הקבר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
4 צפייה בגלריה
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
גבר שרוע על הרצפה מחוסר הכרה
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
בתיעוד נוסף מהמקום נראית שוטרת דוחפת אישה ובועטת בה, ובתיעוד אחר נראים צוותים רפואיים מטפלים באדם מחוסר הכרה שרוע על הקרקע, לאחר שהוכה בידי שוטרים. מנגד, המשטרה הפיצה תיעודים שבהם נראים שוטרים שנפצעו בעימותים, וציינה כי כלל האירועים ייבדקו, וש"יופקו לקחים בהתאם".
בית החולים זיו בצפת מסר כי 10 פצועים פונו מאירועי ההילולה במירון, בהם קשיש בן 75 שסובל מחבלת ראש. חמישה שוטרים וארבעה אזרחים שנפצעו קל פונו גם הם, אחרי שנפגעו בהפרות הסדר. "הפצועים סובלים מחבלות יבשות, ולאחר טיפול הם צפויים להשתחרר במהלך הלילה", אמרו בבית החולים.
לפי המשטרה, משעות הבוקר הגיעו אלפי בני אדם לאזור מתחם הקבר, תוך שהפרו את צו אלוף פיקוד העורף ואת החוק, התעמתו עם שוטרים וגרמו נזק לרכוש שהוצב במקום לשם שמירה על ביטחונם. במשטרה הוסיפו כי 19 שוטרים נפצעו בעימותים ופונו לקבלת טיפול רפואי לאחר שהושלכו לעברם מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. עוד צוין כי מהמקום הורחקו יותר מאלף בני אדם שלא הורשו להיכנס אליו, ושאלפים נוספים נחסמו בכבישים המובילים לאתר. גורם במג"ב מסר כי משלשום בלילה, "ערב ל"ג בעומר, חרדים רבים עשו הכול שוב ושוב כדי להסתנן להר מירון, למרות האיסור".
על רקע העימותים שוחח השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק. לדבריו, מדובר באנשי מילואים במג"ב, והשניים סיכמו כי "השוטר שהטיח באכזריות אדם מבוגר לרצפה, השוטר שירה באוויר והשוטרת שהכתה אישה מבוגרת במהלך האירועים במירון יושעו עד לסיום הבירור".
חגיגות במתחם הקבר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות )

4 צפייה בגלריה
שוטרים פצועים לאחר עימותים בהר מירון
שוטרים פצועים לאחר עימותים בהר מירון
שוטרת שנפצעה בעימותים
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
שוטרים פצועים לאחר עימותים בהר מירון
שוטרים פצועים לאחר עימותים בהר מירון
צוותים רפואיים מטפלים בשוטר
(צילום: דוברות המשטרה)
גם יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס לעימותים, ומסר כי התיעוד שבו נראה גבר מוטח לרצפה הוא "בלתי נסבל, פשע שלא נסלח". דרעי הוסיף: "משטרת ישראל חייבת להודיע עוד היום שהיא מדיחה לאלתר את שוטר המג"ב מתפקידו ולהעמידו לדין".
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר כי "התמונות הקשות של דחיפות והפעלת כוח מוגזמת במירון מחייבות גינוי ובדיקה מעמיקה. גם אם המאמינים שהגיעו עברו על ההנחיות, תוך התעלמות מהסכנה הביטחונית, אסור להגיע לפעולות כמו אלו שראינו. שוטרי משטרת ישראל פועלים 24/7 מזה תקופה ארוכה כדי לשמור על הביטחון האישי והציבורי בעת מלחמה, וכולנו מחזקים אותם. אבל אסור שהשמירה על הסדר הציבורי - תהפוך לאלימות בחסות החוק".
במשטרה מסרו כי "אנו שבים ומדגישים כי הצעדים וההיערכות המיוחדת של משטרת ישראל נועדו להבטיח את שלומו וביטחונו של הציבור. מתחילת המלחמה נורו עשרות רקטות לכיוון הר מירון, ומספר רב מהן נפלו בנקודות שבהם נוהגים לאורך השנים לעבור עשרות אלפי בני אדם".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום.
פורסם לראשונה: 21:11, 26.05.24