שרת התחבורה מירי רגב קיימה בצהריים (שני) מסיבת עיתונאים לציון תחילת העבודות של מסילת הרכבת בין קריית שמונה לתל אביב. האירוע מתקיים ברקע השיבושים הקשים ברכבת. בהתייחסות ראשונה לסוגייה, השרה רגב אמר כי ״תקלה חמורה גרמה לשיבושים כבדים. הקמנו צוות בדיקה שעובד כרגע על כמה כיוונים. זה לא נעים, אבל הרכבת המשיכה לעבוד. תקלות קורות, צריך לבדוק איך זה קרה ולראות איך הדברים האלה לא קורים. איפה שנדרש להעמיד לדין אנשים - יעמדו לדין. איפה שנדרש לתקן - נתקן״.
"אין כאוס תחבורתי, הרכבת ממשיכה לעבוד"
(צילום: נחום סגל )
באירוע, שנערך במלון גליליון שבעמק החולה, השתתפו לצד רגב ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן גם בכירי נתיבי ישראל ורכבת ישראל, בהם יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל יגאל עמדי, מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל משה שמעוני ומנכ"ל הרכבת בפועל אבשלום אלמליח.
המנכ"ל פרץ ציין במסיבת העיתונאים כי העבודות צפויות להסתיים והקו החדש יחל לפעול רק בעוד 6 עד 8 שנים. רגב אמרה כי "מה שחשוב להבין זה שבסופו של דבר פרויקט תשתית לוקח זמן, בעיקר כל נוסח התכנון, העתקת קווים וקידוחים. זו בשורה גדולה מאוד בצפון וכמובן לקריית שמונה, צריך להתחיל מאיפשהו".
רגב אמרה בתגובה לשאלת ynet כי חרף השיבושים הקשים, "אין כאן כאוס תחבורתי, הרכבת ממשיכה לעבוד. יש שתי תחנות שלא עובדות. הייתה תקלה חמורה ביותר, מיניתי צוות בדיקה, ראש הרכבת מול מנכ"ל המשרד פועלים כדי לבדוק מה גרם לתקלה. גורמי המקצוע בודקים מתוך מטרה לא למצוא את האשמים, אלא כדי שאירועים כאלה לא יקרו בעתיד".
היו"ר שמעוני הסביר כי בתחילה חשבו ברכבת שמקור הפגיעה בקווי החשמל הוא ברסיסי מיירטים ששוגרו לעבר טיל שנורה מתימן יממה קודם לכן, ולא בשל מה שייתכן כהעמסה לא נכונה של רכבת משא. הוא פירט כי "יצאה רכבת ממסוף המטענים באשדוד עם מטען שלגביו יש אי-הבהרות לסיבה שהוא בכלל נמצא על רכבת המשא ומדוע הוא הוטען ללא אישורים".
רגב התייחסה גם להרוגים הרבים בכבישים השנה. "צריך לקבל החלטות קשות כדי שאנשים יפסיקו לסמס בנהיגה", אמרה, והתייחסה לתאונה הקטלנית בבאר שבע בפברואר האחרון, שבה נהרגו זוג צעירים. "מי שגרמה לזוג להיהרג, שחררו אותה ואחרי כמה זמן שחררו גם את הרכב לגיס שלה", טענה. "המאבק בתאונות דרכים זה מאבק קשה. יש הרבה מאוד הרוגים. כשאתה רואה רכב עוקף בקו לבן, כשאנשים מסמסים בכבישים. אין לי סמכות כשרת תחבורה".
השרה נשאלה על טיסותיה הרבות לחו"ל, ודחתה את הביקורת על התנהלותה בטענה ש"זה לא צ'ופר": "לא אתנצל על אף נסיעה לחו"ל. חלק מהתפקיד זה לקדם קשר עם משרדים. מתוכננת לי פגישה עם מזכיר התחבורה האמריקני, ניפגש גם עם דלתא ויונייטד".
מנכ"ל נתיבי ישראל פרץ התייחס לנזקים העצומים לתשתיות בעקבות המלחמה, וההבטחות לשיקום ופיתוח הצפון כחלק מתקציב ה-15 מיליארד שהוקצו למשימה. פרץ אמר כי הנזקים מהמלחמה היו "כמעט אפס", אך הנזקים מצה"ל הם "יותר מ-200 מיליון". הוא ציין: "אנחנו לא רוצים לשפץ את הנזקים אלא לחדש את התשתיות. כמו בדרום שאין שביל או כביש שלא טופל, כך יהיה גם בצפון. ביום חמישי הקרוב תהיה החלטת ממשלה כתובה בינינו לבין המנהלת של השיקום. תהיה בשורה".
במהלך כנס ראשי הערים להצגת התוכניות יצא ממנו בזעם ראש המועצה האזורית גולן, אורי קלנר, לאחר שהתברר לו כי אין תכניות לחיבור הגולן עם תחנת הרכבת ולהנגשת התחבורה לגולן. המנכ"ל פרץ אמר בתגובה ל-ynet כי משרד התחבורה התחייב לחבר את תחנת רכבת חצור בצח"ר לגולן בכביש 91 באמצעות כבישים ומערכת גשרים, שיאפשרו נסיעה של 7 דקות מהגולן לצומת מחניים. בשבועות האחרונים הועברו לנתיבי ישראל 20 מיליון שקלים להשלמת תכנון הכביש וסלילתו תכנס לתכנית החמש שנתית החל משנת 2027. להערכתו, השלמת הפרוייקט יכולה להתבצע בתוך כחמש שנים.
פרץ הסביר כי רכבת אינה מסוגלת לעלות לגולן בשל השיפועים הגבוהים. רגב ציינה כי "אני לא שוללת רכבת קלה BRT (על גלגלים - י"ק) שתחבר את הגולן לרכבת הכבדה. אנחנו בודקים את הביקוש והצורך בכלי הזה" . רגב אמרה עוד כי משרד התחבורה "לא מחזיר שקל לאוצר, הכל מוציאים לעבודות ולטיפול. יש פערים והלוואי והיה אפשר לעשות יותר, אבל המשרד פועל ועושה כדי לטפל ולתת מענה. אין מקום שלא תיסע בכל רחבי המדינה ולא תראה טרקטורים עובדים".
הנזק ברכבת משפיע מאז סוף השבוע על תנועת הרכבות. רכבת ישראל כבר החלה להפעיל ועדת חקירה לבחינת הפגיעה בתשתית, ונבדקים שלל תרחישים שהובילו לנזק החמור. בין היתר - גם האפשרות לפגיעה של שברי יירוט שנורה בחמישי האחרון לעבר טיל ששוגר מתימן. כמו כן, נבדקת האפשרות שרכבת משא פגעה בחשמול, כמו גם השלכות של מזג האוויר הקיצוני.
העבודות מתקיימות באזור צומת גנות ובאזור כפר ויתקין, וברכבת אמרו כי צוותים מתוגברים פועלים מסביב לשעון לתיקון התקלה, תחקיר האירוע ומסקנותיו יפורסמו עם סיום ההליך. הצפי לתיקון עומד על כמה ימים לפחות. על רקע השיבושים, פונקציית החיפוש באתר של רכבת ישראל קרסה אתמול בבוקר במשך כשעה בעקבות כניסות רבות של נוסעים אליו, ועומסים נרשמו ברוב התחנות.









