3 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בחצר בית הספר
ילדים משחקים בחצר בית הספר
יחזרו בקרוב לזום? תלמידים בחצר בית הספר
(צילום: בראל אפרים )
לפי החלטת קבינט הקורונה אתמול (יום שלישי), שעדיין לא אושרה בוועדת החינוך של הכנסת, כיתות רבות ביישובים אדומים וכתומים צפויים לעבור בקרוב ללמידה מרחוק - שכן על מנת שהלימודים יתקיימו בבית הספר נדרש שיעור התחסנות של 70% בקרב תלמידי הכיתה. השרים מקווים כי החלטה זו תביא לעידוד ההתחסנות, לאחר הכישלון במבצע חיסוני הילדים. מנגד, הנהגת ההורים מתנגדת בתוקף למתווה - שאותו היא מכנה "סגר" - ולפי שעה גם לא ברור מה סיכוייו להתקבל בוועדת החינוך.
ההחלטה, אם תאושר, תחל בחטיבות הביניים והתיכונים - כיתות ז' עד י"ב - באופן מיידי, ובבתי הספר היסודיים - כיתות א'-ו' - החל בעוד שלושה שבועות. עד למועד זה תופעל בבתי הספר היסודיים "מדיניות צמצום מגעים". ביישובים ירוקים וצהובים, נציין, מערכת החינוך תמשיך לפעול כסדרה, בכפוף לתוכניות "מגן חינוך" ו"כיתה ירוקה". רגע לפני שההחלטה תיושם במערכת החינוך - ynet עושה סדר.

- מה קורה עם הלימודים בערים ירוקות וצהובות? על פי תוכנית הרמזור של משרד הבריאות, בערים ירוקות וצהובות הלימודים יתקיימו באופן פיזי בבית הספר, תוך שמירה והקפדה על מסיכה, היגיינה ועוד. בערים אלו תפעל התוכנית "כיתה ירוקה".
- מה קורה עם הלימודים בערים כתומות ואדומות? על פי החלטת הקבינט האחרונה, הלימודים בכיתות ז'-י"ב יתקיימו רק בכיתות בהן שיעור פטורי הבידוד - מחוסנים ומחלימים - עולה על 70%. בבתי הספר היסודיים בכיתות א'-ו' הנחיות הקבינט יכנסו לתוקף בעוד שלושה שבועות, לפיהן הלימודים יתקיימו רק בכיתות בהן שיעור המתחסנים הוא מ-70% ומעלה. במקרים בהם ישנם פחות "פטורי בידוד" הלימודים יתקיימו מרחוק. היה וצבע הרשות ישתנה לצהוב או ירוק, התלמידים ישובו ללמוד באופן פיזי בבית הספר. בערים אלו לא תתקיים מתכונת של כיתה ירוקה. מנגד, בערים אלו תתוגבר תוכנית "מגן חינוך".
- כיצד אדע מה צבע הרשות בה אני מתגורר? משרד הבריאות מפרסם מדי שבוע בימי רביעי את רשימת היישובים העדכנית לפי צבעי הרמזור, כאשר הרשימה נכנסת לפועל החל מיום ראשון למשך שבוע ימים.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בצור הדסה
חיסון קורונה בצור הדסה
חיסוני קורונה בבית ספר בצור הדסה
(צילום: AFP)
- כיצד ניתן לדעת, האם יש 70% פטורי בידוד בבית הספר? משרד החינוך משקף את הנתונים למנהל בית ספר והוא מודיע לתלמידים על אודות מתכונת הלימודים.
- מה קורה עם תלמידי החינוך המיוחד ונוער בסיכון ברשויות אדומות וכתומות? מסגרות חינוך מיוחד ונוער נושר ובסיכון ממשיכות ללמוד כרגיל באופן פיזי בתוך מוסדות החינוך.
- מה עם ילדי הגנים והצהרונים בערים כתומות ואדומות? הם ממשיכים ללמוד כרגיל ובאופן פיזי בגנים.
- האם יש הגבלה על מעבר בין צבעי רמזור – תלמיד שעובר מרשות אדומה לרשות ירוקה למשל? אין מגבלה על כניסה, יציאה ומעבר של תלמידים וצוותי חינוך בין אזורי הרמזור השונים.
רשימת הרשויות האדומות נכון להיום: מעלה אדומים, ראשון לציון (רובע קריות). רשמית הרשויות הכתומות: סכנין, קדומים, גבעת זאב, אלעד, ראשון לציון (מלבד רובע קריות שהינו אדום), מעיליא, כפר יסיף, באר יעקב. רובעים כתומים בתוך הערים: ירושלים - בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, וגבעת חנניה, ירושלים – שועפאט, באר שבע - רובע 1, פתח תקווה - רובע 7, תל אביב - רובע 3 צפון, רובע 4 ורובע 5.

ההורים נגד הקבינט

הנהגת ההורים הארצית מתנגדת למתווה החדש. סגנית יו"ר ההנהגה הארצית אודליה שינדרוף תוקפת בחריפות את ההחלטה אתמול ואמרה כי מדובר בהחלטה שהיא "למעשה סגר". הנהגת ההורים תובעת לאפשר גם לתלמידים להיבדק בדיוק כפי שמאפשרים לצוותים חינוכיים.
3 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"בושה ואות קלון לממשלת ישראל". אודליה שינדרוף
"בושה ואות קלון לממשלת ישראל", אמרה שינדרוף. "החלטה שהיא למעשה סגר על ורק על מערכת החינוך, בעוד שכל המשק פתוח. החלטת הממשלה מאמש מעבירה מסר ברור לאזרחי ותלמידי ישראל, החינוך בישראל הוא בתחתית סדר העדיפות הלאומי. במקום להגביל איפה שנכון הולכים על איפה שקל, למי שאין לו לובי. מוכנים להקריב את ההווה והעתיד של התלמידים תמורה אי-פיצוי עסקים".
היא הוסיפה: "לא יעלה על הדעת שבכל מקום מדינת ישראל מאפשרת כניסה עם תו ירוק, כלומר התחסנות או בדיקה ,ורק במערכת החינוך דרישת התחסנות בלבד. החלטה שכל כולה זועקת כפייה, אפליה, התעמרות וחוסר הבנה בטובת הילדים".
במענה לשאלה מה ניתן היה לעשות אחרת לדעתם, מסרה הנהגת ההורים כי: "האלטרנטיבה היא ברורה ופשוטה - משיבים אמון כאשר לא יוצרים אפליה. תו ירוק אחיד לכלל הציבור - למורים, לעובדי המגזר הציבורי והמשק הפרטי, ובוודאי לתלמידים ולסטודנטים באוניברסיטה. כלומר, כדי להגיע לרמת של 70% התחסנות ניתן יהיה להשלים זאת על ידי בדיקת אנטיגן פעמיים בשבוע, או PCR. בנוסף, לא יעלה על הדעת שאנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יאלצו לשלם על בדיקות, במקום לצמצם פערים".
בתקופת הממשלה הקודמת, נזכיר, כבר ביטלה ועדת החינוך של הכנסת החלטות שהתקבלו בקבינט ונגעו להגבלות כלשהן על הלימודים. לפי שעה נראה כי גם בוועדה הנוכחית הממשלה תתקשה לאשר החלטות מסוג זה, על רקע הקושי הרב שעמו מתמודדים התלמידים בעקבות פערים שנוצרו בתקופת הלמידה מרחוק.