2 צפייה בגלריה
קניון נתניה נפתח לקונים
קניון נתניה נפתח לקונים
קניון נתניה. מעתה יידרש תו ירוק
(צילום: AFP)
החשש העמוק מהתפשטות זן האומיקרון מוביל להחלטה להחיל לראשונה תו ירוק בקניונים ולכוונה להגדיל דרמטית את רשימת המדינות האדומות. בדיון שנערך היום (ג') בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ וגורמי מקצוע התקבלה עמדתו של בנט והוחלט שהתו הירוק יחול גם בקניונים - וגם על ילדים. בינתיים, היום זוהו 22 מאומתים חדשים לאומיקרון, ומספר המאומתים בארץ עלה ל-89. בנוסף, קיים חשד גבוה לעוד 150 מקרים שעדיין לא התקבלו תוצאות הריצוף שלהם.
לצד זאת, ל-ynet נודע כי משרד הבריאות מתכוון להגדיל משמעותית את רשימת המדינות האדומות שהחוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד למשך שבעה ימים עם שתי בדיקות PCR. אחת המדינות שישנה כוונה להגדיר כאדומה היא גרמניה. גם בלגיה גם על הפרק - לפני כמה ימים רצו להכריז עליה כאדומה, אבל בסופו של דבר התברר שהיא אינה עומדת בקריטריונים וההכרזה נדחתה. ארצות הברית גבולית, וככל הנראה לא תוכרז כאדומה בשלב הראשון. גורם בכיר במשרד הבריאות אמר כי המשמעות בפועל של הגדלת רשימת המדינות האדומות היא סגירה הדרגתית של העולם כי "המצב לא נראה טוב".
לפי ההחלטה, כללי התו הירוק יוחלו על כלל מתחמי המסחר הסגורים (קניונים ודומיהם) שגודלם מעל 10,000 מ"ר, באופן הבא - בכניסה למתחם ייסרק התו הירוק על ידי אנשי הביטחון, כל אדם שמציג תו ירוק שיאושר דיגיטלית יקבל צמיד בצבע אחיד (ישתנה באופן יומי) שיאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי הקניון.
2 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
התו הירוק ייסרק על ידי אנשי הביטחון בכניסה לקניון
(צילום: gettyimages)
פטור מהצגת תו ירוק יינתן למי שיבקשו להיכנס למתחם המסחר לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד (רשימת השירותים החיוניים המותרים תגובש על ידי גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה). אדם שייכנס למתחם המסחר לצורך קבלת שירות חיוני לא יקבל צמיד, אלא יהיה רשאי להיכנס למתחם לצורך הגעה למקום השירות החיוני ולקבלת שירות באותו מקום בלבד.
במקביל הוחלט גם על הקלה - ילדים ומבוגרים שחוסנו בחיסון ראשון בלבד יהיו זכאים לקבל תו ירוק זמני, שיהיה בתוקף ל-30 ימים ממועד קבלת החיסון הראשון. החלטות אלה ייכנסו לתוקף לאחר אישור הממשלה ובכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
לצד זאת, שונה גם מתווה הבידוד לשבים מחו"ל. גם כאן יש הקלה, הנוגעת למחוסנים שחוזרים מחו"ל ממדינות אדומות. חלק מהם יופנו לבידוד ביתי ולא למלוניות, גם עקב העובדה שבקרוב מספר המדינות האדומות יגדל משמעותית.

מיום שישי הקרוב "מוגנים" (על פי הגדרת משרד הבריאות - מחוסנים בבוסטר, מחוסנים בשתי מנות בחודשים האחרונים ומחלימים) השבים לישראל ממדינות אדומות לאחר ביצוע הבדיקה בנתב"ג, יחתמו על "הסכמון" וייכנסו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים, שבסופם יידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו, הם ישוחררו מבידוד.
"לא מוגנים" השבים לישראל ממדינות אדומות יבצעו בדיקת PCR בנתב"ג ולאחר מכן יופנו לבידוד במלונית עד לקבלת תוצאת הבדיקה. אם תוצאת הבדיקה תהיה שלילית, הם יחתמו על "הסכמון" ויועברו לבידוד ביתי להשלמת ימי הבידוד לשבעה ימים, שבסופם יידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו, הם ישוחררו מבידוד. אם תוצאת הבדיקה תהיה חיובית, הם יישארו במלונית עד להחלמה. החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר אישור הממשלה, ובכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
בנוסף הוחלט כי משרד הבריאות יגבש המלצה לרשימת המדינות המעודכנת, וזו תיכנס לתוקף בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת. במקביל, ראש הממשלה הנחה לבחון את הרחבת הקריטריונים להגדרת המדינות האדומות כדי "להדק את השמירה על גבולות ישראל מפני התפשטות של זן האומיקרון". המשמעות כאמור היא שרשימת המדינות האדומות תגדל משמעותית. תינתן התרעה של 72 שעות לפני שהכרזה על מדינה אדומה תיכנס לתוקף כדי לאפשר לציבור להיערך.
בממשלה כבר נרשמה התנגדות לכוונה להחיל תו ירוק בקניונים. "זהו צעד נמהר, ללא היגיון אפידמיולוגי וללא קשר למציאות", כתב בטוויטר השר אלי אבידר. "זוהי מכה לבעלי העסקים ומכה לאזרחים. הציבור הדמוקרטי מאבד את האמון שעוד נותר לו ואשמים הם אלה שנותנים לטירוף הזה יד".

אתמול הודיע "פורום הקניונים ומרכזי המסחר" כי הוא מתנגד נחרצות ליוזמת הממשלה להחיל את התו הירוק על חנויות בקניונים, ולדרישה לסמן לקוחות לפי מחוסנים ולא מחוסנים. עו"ד חיים רביה, מומחה בדיני הגנת הפרטיות ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, העריך כי דרישה לסמן בצמיד בני אדם השוהים בקניון שבו מסופקים גם שירותים חיוניים לפי מחוסנים או לא מחוסנים, לא תעמוד במבחן משפטי. לדבריו, מדובר על פניו בפגיעה קשה וחמורה בפרטיות הלקוחות, הנדרשים לחשוף לעיני כל מידע רפואי פרטי.
מפורום הקניונים נמסר כי "דרישה פוגענית קיצונית זו קשה מאוד עד בלתי אפשרי להצדיק, על אחת כמה וכמה כאשר פעולות סינון וסימון אלה אינן מבוצעות ביחס ללקוחות של חנויות זהות לחלוטין המצויות מחוץ לקניון".
כאמור, משרד הבריאות הודיע כי מספר המאומתים לאומיקרון בישראל עלה ל-89. מתוכם 57 שהגיעו מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה וטורקיה; 21 מאומתים שהם מגעים של שבים מדרום אפריקה, אנגליה וצרפת; ו-10 שנדבקו בקהילה (בשלושה אירועים שונים).
מתוך אותם 89 מאומתים, 21 "לא מוגנים" (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מזמן החלמתם ומחוסנים במנה שנייה שעברה חצי שנה ממועד החיסון) ו-67 "מוגנים". מבין 239 המאומתים ו"החשד הגבוה", ל-94 יש סימפטומים, ל-143 אין סימפטומים ושניים בתהליך בדיקה.