בתום הערכת מצב ביטחונית, בעקבות ירי ארבע הרקטות לעבר אשקלון ולכיש, הודיע אמש (שבת) שר הביטחון בני גנץ כי החליט להקפיא את הגדלת מכסת ההיתרים לצורכי עבודה ומסחר לפלסטינים תושבי רצועת עזה. המשמעות היא ש-1,500 היתרי עבודה חדשים שעליהם הוחלט בשבוע האחרון יוקפאו, אולם מעבר ארז יישאר פתוח ל-14 אלף הפועלים שכבר קיבלו היתרים.
"ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי מדינת ישראל והוא יישא בהשלכות", נמסר ממשרד הביטחון. בדיון שבו הוחלט על הסנקציה האזרחית השתתפו הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.
9 צפייה בגלריה
מעבר ארז
מעבר ארז
מעבר ארז בגבול רצועת עזה. הגדלת מכסת הפועלים תוקפא
(צילום: רועי עידן)
9 צפייה בגלריה
יירוט הרקטה מעל אשקלון ותקיפת צה"ל בעזה
יירוט הרקטה מעל אשקלון ותקיפת צה"ל בעזה
יירוט הרקטה מעל אשקלון, ותקיפת צה"ל בעזה
(צילום: אדי ישראל, AFP)
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
בישראל מעריכים שהשיגורים הגיעו בתגובה לביקור. גנץ, ביידן ולפיד
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בישראל מעריכים ששיגור הרקטות אתמול בלילה מרצועת עזה לא יוביל להסלמה בדרום. ההערכה היא שאת הירי ביצעו פעילי טרור סוררים או פעילים מהג'יהאד האיסלאמי, בתגובה שמבטאת תסכול מביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה, ומתוצאות הביקור שמהוות התקרבות פומבית בין ירושלים לריאד. יחד עם זאת, בצה"ל רואים בחמאס אחראי לכל ירי מהרצועה ולכן היעדים שהותקפו שייכים לזרוע הצבאית של הארגון.
חיל האוויר תקף אתמול לפנות בוקר כמה יעדי טרור בתגובה לשיגורים, ובראשם מפעל לייצור רקטות שהוגדר בצה"ל "מהאתרים החשובים והגדולים ברצועה". על פי דובר צה"ל, "תקיפת האתר תקשה באופן משמעותי על הליך ייצור הרקטות ברצועה וזאת במטרה לפגוע ביכולות ההתעצמות של חמאס, שהוא הריבון ברצועת עזה והוא האחראי על כל הנעשה ברצועה וממנה".
התקיפה הישראלית התבצעה בשני גלים שונים, ומדובר צה"ל נמסר כי המטרות היו אתר צבאי של חמאס ובו מתקן לייצור אמצעי לחימה, ואתר צבאי נוסף ובו סדנת ייצור תת קרקעית לחומרי גלם רקטיים של ארגון הטרור חמאס במרכז רצועת עזה. במהלך התקיפה תועדו רגע לפני הפגיעה בקרקע שתי פצצות מיוחדות של חיל האוויר המכונות "דרילרים" - פצצות המיועדות לחדירה לעומק תת-קרקעי.
9 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפת צה"ל
עזה לאחר תקיפת צה"ל
נזקי תקיפת צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפת צה"ל
עזה לאחר תקיפת צה"ל
(צילום: רויטרס)
הרקטות שהובילו לתקיפה שוגרו חצי יממה לאחר סיום ביקורו של ביידן בישראל, ולראשונה מאז שנכנס יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה. לא דווח על נפגעים בגוף או על נזק. מעט לפני השעה 01:00 אתמול בלילה נשמעה אזעקה באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. מצה"ל נמסר כי זוהו שני שיגורים. מערכת כיפת ברזל יירטה רקטה אחת ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח. כארבע שעות לאחר מכן, ב-04:45, נשמעה אזעקה במושב אחוזם שבמועצה האזורית לכיש. מצה"ל נמסר כי זוהו שני שיגורים וכי שתי הרקטות התפוצצו בשטח פתוח. עוד נמסר כי בהתאם למדיניות ובהיעדר צורך לא בוצע יירוט בפועל.
דובר חמאס חאזם קאסם אמר בתגובה לתקיפת צה"ל כי מדובר ב"הפחדת חפים מפשע במסגרת הפשעים וההתנהגות הטרוריסטית שאינה מפסיקה נגד עמנו בכל מקום". הדובר פאוזי ברהום הוסיף כי "התקיפות הישראליות ברצועה וההסלמה הגיעו ישירות לאחר ביקורו של ביידן. הן משקפות את היקף הסיוע האמריקני שישראל מקבלת כדי להמשיך את פשעיה".
חמאס הגיב שלשום גם על ההודעה על פתיחת שמי סעודיה לטיסות לישראל וממנה, ומסר כי הוא "מביע את צערו העמוק על פתיחת המרחב האווירי הסעודי עבור ישראל". דובר הארגון ג'יהאד טאהא אמר בהצהרה כי "המהלך הסעודי הגיע על רקע 'הצהרת ירושלים', צעד זה נראה כפרס לכיבוש". הוא הוסיף כי חמאס "מחדש את דחייתו לכל צורות הנורמליזציה עם אויב האומה, שעושה פשעים נוראיים של ייהוד והתיישבות, ומפר את קדושת הנפש והמקומות הקדושים, ובראשם מסגד אל-אקצא".
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה, אתמול בלילה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
פצצות ה"דרילרים" רגע לפני הפגיעה
הירי האחרון מעזה לעבר ישראל אירע לפני כחודש, אז רקטה שוגרה לעבר עוטף עזה ויורטה על ידי כיפת ברזל. אזעקות נשמעו במושב מבקיעים שבחוף אשקלון וביישובים זיקים, כרמיה ונתיב העשרה שבעוטף עזה, ולראשונה ממבצע שומר החומות - גם באשקלון. בתגובה, צה"ל תקף באופן חריג לאור יום יעדי חמאס ברצועת עזה, בהם מתקנים לייצור אמצעי לחימה ושלוש עמדות של הארגון בקו הגבול.
פורסם לראשונה: 19:49, 16.07.22