התקשורת באיטליה חשפה היום (ה') את צוואתו של סילביו ברלוסקוני, שהלך בחודש שעבר לעולמו בגיל 86, וכעת מתברר כי השליטה על האימפריה העסקית שהקים תעבור לשני ילדיו מאשתו הראשונה – ולא באופן שווה בשווה בין כל חמשת ילדיו, ששלושה מהם נולדו לו מאשתו השנייה. מהצוואה של מי שהנהיג את ארץ המגף בשלוש קדנציות נפרדות כראש ממשלה עולה עוד כי בת זוגו בזמן מותו תקבל ממנו 100 מיליון אירו, וכך גם אחיו הצעיר. אחד מחבריו, שישב בעבר בכלא על קשרים עם המאפיה, יקבל 30 מיליון אירו.
6 צפייה בגלריה
מרינה ברלוסקוני בתו הבכורה של סילביו עם זוגתו מרטה פשינה
מרינה ברלוסקוני בתו הבכורה של סילביו עם זוגתו מרטה פשינה
זוגתו של ברלוסקוני מרטה פשינה (מימין) עם הבת הבכורה מרינה. צוואת ברלוסקוני נחשפת
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
צוואה של סילביו ברלוסקוני ראש ממשלת איטליה לשעבר שמת בגיל 86
צוואה של סילביו ברלוסקוני ראש ממשלת איטליה לשעבר שמת בגיל 86
תוספת לצוואה שעליה חתם ברלוסקוני ב-2020, ובה הורה להעניק לבת זוגו 100 מיליון אירו
(צילום: רויטרס , Claudia Greco)
ברלוסקוני, נזכיר, היה אחד האנשים העשירים ביותר באיטליה וכשמת בחודש שעבר – אחרי כמה חודשים שבהם בריאותו הלכה והידרדרה – הוא הותיר אחריו אימפריה ענקית ששוויה לפי ההערכות עומד על כ-7 מיליארד דולר. רבים תהו מה יעלה בגורלה של חברת האחזקות שלו Fininvest, ששולטת במספר עצום של חברות בשלל מגזרים – מטלוויזיה וקולנוע ועד פרסום וספורט – והיו מי שהעלו אף אפשרות לקרב ירושה בין ילדיו של ברלוסקוני לבת זוגו.
כעת, עם חשיפת הצוואה, מדווחת התקשורת האיטלקית כי השליטה על Fininvest תועבר כאמור לשני ילדיו מאשתו הראשונה קרלה דאלויו – מרינה ופייר סילביו. שניהם יחזיקו כעת, יחדיו, ב-53% ממניות החברה. גם שלושת ילדיו מאשתו השנייה ורוניקה לאריו – לואיג'י, ברברה ואליונורה – לא יצאו בידיים ריקות: על פי החוק באיטליה, שני שלישים מנכסיו של אדם שמת מתחלקים בצורה שווה בין צאצאיו, ורק את השליש הנותר הוא יכול לחלק כאוות נפשו.
בצוואתו ברלוסקוני הוריש את רוב השליש הזה למרינה ולפייר סילביו, כך שהשניים קיבלו למעשה 60% מכלל נכסיו ושלושת הילדים הצעירים יותר קיבלו 40%. הנכסים הללו כוללים לא רק את מניותיו של ברלוסקוני בחברת האחזקות שלו, אלא גם שורה ארוכה של וילות פאר ונכסים יוקרתיים שצבר לאורך השנים. בדיווחים על פרטי הצוואה לא צוינה הסיבה להעדפת שני הילדים הגדולים יותר, אבל ייתכן שהסיבה לכך היא שהם היו מעורבים הרבה יותר בעסקיו של ברלוסקוני משלושת האחרים.
6 צפייה בגלריה
מרינה ברלוסקוני בתו הבכורה של סילביו עם זוגתו מרטה פשינה
מרינה ברלוסקוני בתו הבכורה של סילביו עם זוגתו מרטה פשינה
היו שחששו מקרב ירושה. בת הזוג מרטה והבת מרינה בהלווייתו של ברלוסקוני בחודש שעבר
(צילום: AP/Luca Bruno)
6 צפייה בגלריה
פייר סילביו ברלוסקוני
פייר סילביו ברלוסקוני
פייר סילביו ברלוסקוני, בנו של ראש הממשלה לשעבר
(צילום: רויטרס/Yara Nardi)
הבת הבכורה, מרינה ברלוסקוני בת ה-56, עומדת למעשה בראש קבוצת Fininvest מאז 2005, ומנהלת גם את חברת הפרסום Mondadori. מרינה מכונה באיטליה "נסיכת הברזל", נחשבת ל"מוח העסקי" של המשפחה והחלה להשתלב בעסקיו של אביה כבר מגיל צעיר. "היא נראית שברירית, אבל יש לה אופי מברזל", אמר בעבר ברלוסקוני על מרינה, שהוגדרה על-ידי מגזין "פורבס" כאחת הנשים החזקות בעולם. אחיה פייר סילביו מכהן גם הוא בתפקיד בכיר באימפריה שהקים ברלוסקוני, כסגן יו"ר Mediaset, תאגיד התקשורת הגדול ביותר באיטליה, והחשוב ביותר מבין החברות ששייכות לקבוצת Fininvest.
למרות החלוקה הלא-שוויונית של נכסי ברלוסקוני, חמשת ילדיו פרסמו הודעה משותפת שבה הדגישו כי איש מהם לא יחזיק לבד בשליטה מוחלטת ב-Fininvest, כפי שאביהם שלט בה (היו בבעלותו 61% ממניות החברה). אף שעל הצוואה חתם ברלוסקוני באוקטובר אשתקד, לפי הדיווחים את ההחלטה על אופן חלוקת השליטה במניות החברה הוא קיבל כבר ב-2006. במכתב שצורף לצוואה הוא כתב לילדיו: "תודה, אני אוהב כל-כך את כולכם. אבא".
ברלוסקוני הוריש כאמור 100 מיליון אירו לבת זוגו בזמן מותו, מרינה פשינה בת ה-33, דוגמנית לשעבר שכיום מכהנת כמחוקקת במפלגת "פורצה איטליה" שברולוסקוני ייסד ועמד בראשה עד מותו. הקשר בין השניים החל ב-2020, והוא צירף אותה לצוואתו כבר באותה שנה. היא וברלוסקוני אמנם לא התחתנו, אך בשנה שעברה הם ערכו טקס החלפת טבעות, והוא נהג להציגה כאשתו. גם לה הוא השאיר מכתב שנחשף עם הצוואה, וכתב לה: "לא משנה מה הסכום, תהיי מוכנה. הם יאמרו שזה יותר מדי או שזה לא מספיק. אף פעם לא יגידו שזה בסדר".
6 צפייה בגלריה
סילביו ברלוסקוני
סילביו ברלוסקוני
ברלוסקוני. גם האח הצעיר קיבל 100 מיליון אירו
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
סילביו ברלוסקוני עם פוטין
סילביו ברלוסקוני עם פוטין
עם פוטין ב-2010. הנשיא הרוסי התארח באחוזה של ברלוסקוני שבה הוקם הר געש מלאכותי
(צילום: רויטרס)
גם לאחיו הצעיר פאולו הוריש ברלוסקוני 100 מיליון אירו, בעוד לשותפו העסקי וחברו הקרוב מרצ'לו דלאוטרי הוא העניק 30 מיליון אירו. דלאוטרי, שב-2014 הורשע בשיתוף פעולה עם המאפיה וישב בכלא ארבע שנים, אמר כי התרגש עד דמעות כששמע על הסכום שקיבל. "לא ציפיתי לזה, למרות החברות העמוקה שהייתה לנו. אני מופתע, זה לא משהו שקורה בכל יום".
בבעלותו של ברלוסקוני היו כאמור שלל נכסים יקרי ערך, ולצד יאכטות שונות ופריטי אמנות היו לו אחוזות פאר רבות. ברשת BBC מדווחים כי יהיה קשה לחלק את האחוזות הללו בצורה שווה בין ילדיו. אחת מהן היא וילה סן מרטינו בארקורה, צפונית-מזרחית למילאנו: שטחה הכולל משתרע על פני 3.5 קמ"ר והיא הוקמה עוד במאה ה-18. היא שימשה כמקום המגורים הראשי של ברלוסקוני, ולפי הדיווחים באיטליה בני משפחתו שוקלים להפוך את האחוזה הזו – שבה ערך שלל מפגשים פוליטיים ועסקיים וגם אירח את מסיבות המין שלו בפרשת ה"בונגה בונגה" הידועה לשמצה – למוזיאון לזכרו.
לברלוסקוני היו גם בתים באגם מאג'ורה, ברומא, בעיר הצרפתית קאן ובאיים הקריביים, אבל גולת הכותרת בנכסיו היא וילה צ'רטוזה, אחוזה שאותה רכש באי סרדיניה בשנות ה-70 של המאה שעברה: באחוזה יש 126 חדרים וסמוך לה הוקם פארק שעשועים שכולל גם הר געש מלאכותי. ערכה של האחוזה, בה אירח בעבר ברלוסקוני את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואת נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש הבן, מוערך בכ-256 מיליון אירו.