את ההצהרה שקיים הערב (חמישי) דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הוא פתח בפנייה לחמש התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז. "דניאלה, קרינה, לירי, אגם ונעמה, אי אפשר לעמוד כאן הערב מבלי להתייחס לסרט שכל מדינת ישראל והעולם ראו. רגעי האימה וחוסר האונים חזרו למסך מאז 7 באוקטובר. אנחנו נכשלנו בלהגן עליכן ועל חברות שלכן, חיילים ותושבים רבים, אנחנו אחראים וחייבים להשיב אתכן הביתה", אמר תא"ל הגרי.
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, התייחסותו לסרטון חטיפת התצפיתניות
(צילום: דובר צה"ל )

צפייה קשה: תיעוד חטיפת התצפיתניות

דובר צה"ל התייחס לתיעוד חטיפת התצפיתניות, שפורסם אמש באישור משפחותיהן, כפי שתועדה ממצלמות הגוף של מחבלי חמאס. בסרטון, שבו גרסה ערוכה, קצרה ומצונזרת של הקטע המלא, נראות הצעירות פצועות, נאזקות, סופגות הקנטות ומובלות לג'יפ. "אי אפשר להביט לכן בעיניים מבלי לחוש את האימה והכאב הבוער מהאכזריות הבלתי נתפסת של מחבלי החמאס. אי אפשר שלא להתרגש מאומץ הלב וקור הרוח שלכן", אמר הגרי.
"הסרטון מעלה שאלות קשות, בראשן איך דבר כזה קרה. על צה"ל מוטלת האחריות לספק תשובות מעמיקות, קודם למשפחות ואחר כך לתקשורת", הוסיף. "ב-7 באוקטובר צה"ל נכשל במשימה להגן - כעת מוטלת עליו האחריות לתקן. האחריות לתקן משמעותה להבטיח שלא יהיה עוד 7 באוקטובר באף אחד מהגבולות שלנו".
לאחר שצה"ל אישר בתשובה רשמית לבקשת חופש מידע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל ארבעה מכתבי התרעה שונים מאגף המודיעין של צה"ל בחודשים שבין מרץ ליולי 2023, ותשובתו של נתניהו כי "ההערכה הייתה הפוכה לחלוטין", נשאל הגרי מדוע, אם היו התרעות, צה"ל היה בכוחות מדוללים בעוטף עזה. "באשר לאירועי 7 באוקטובר, הדברים ייבדקו, גם בוועדות חיצוניות. הייתה בקשה במסגרת חופש המידע וצה"ל מחויב להשיב. אנחנו מחויבים בשקיפות לציבור ומתן מענה על חופש מידע".
1 צפייה בגלריה
 המחבל חסין פיאצ׳
 המחבל חסין פיאצ׳
(צילום: דובר צה"ל)
הערב עדכן צה"ל כי לוחמי צוותי הקרב של אוגדה 98 וכוחות מיוחדים מחיל האוויר ומיחידת יהל"ם חיסלו במנהרה את המחבל חוסיין פיאד, מפקד גדוד בית חאנון בחמאס. דובר צה"ל ציין כי פיאד "היה אחראי על מתווי נ"ט רבים, ששוגרו לשטח ישראל במהלך המלחמה, וכן על שיגורי פצמ"רים רבים לעבר יישובי צפון העוטף".
תא"ל הגרי עדכן בהצהרתו בתמונת מצב הלחימה, ואמר כי "בשעה זו נלחמות ברצועת עזה שלוש אוגדות. בצפון הרצועה כוחות אוגדה 98 ממשיכים בהתקפה על מוקדי חמאס. בבית חאנון נלחם בימים האחרונים גדוד נצח יהודה, הוא מעמיק את ההישג מול חמאס. במרכז הרצועה כוחות אוגדה 99 יוצאים לפשיטות. בדרום רצועת עזה כוחות 162 ממשיכים את המתקפה על יעדי טרור.
"עד כה הרגנו יותר מ-180 מחבלים ברפיח. השמדנו ואנחנו פועלים לאתר פירים. הלחימה בשטח עצימה ונחושה ומתקיימים קרבות קשים", הוסיף.