זה לקח פחות מחצי יממה, אבל נראה שיוזמת ביטול "שבת ישראלית" לא תתרחש: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע, בזמן שהוא נמצא בבית המשפט לעדות בתביעת דיבה, כי שוחח עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר. לפי ההודעה, בשיחה הובהר כי כל הפעילויות המתקיימות בשבת על ידי הגופים השונים שמתוקצבים על ידי המשרד יימשכו כרגיל.
השר זוהר אמר כי הוא מבקש שהיוזמה לפעילויות תגיע מהגופים הממומנים ולא מהמשרד, מבלי כל פגיעה במימון עצמו ובתוכן הפעילות. לפני ההודעה, ופניית הפרסה הזו, התקבלו תגובות חריפות להחלטת זוהר להפסיק את הפרויקטים שהגה קודמו בתפקיד חילי טרופר - "שבת ישראלית" לפתיחת אתרי מורשת, תיירות ומוזיאונים, ו"רוח ישראלית" לסבסוד הצגות ומופעים בפריפריה בסופי שבוע.
4 צפייה בגלריה
השר זוהר ומגדל דוד
השר זוהר ומגדל דוד
השר זוהר ומגדל דוד
(צילום: shutterstock, הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"למנוע עוד קרע בעם ישראל". לפיד
(צילום: רפי קוץ)
אילת ליבר, מנכ"לית מוזיאון מגדל דוד, מהראשונים שלקחו חלק בפרויקט "שבת ישראלית", אמרה ל-ynet: קיבלנו הודעה להקפיא את הפרויקט. ראינו כאן קהל מכל קשת החברה הישראלית. צעירים, חילונים, דתיים וחרדים שלפני זה לא נחשפו ליופי הזה. כשחילי טרופר יזם את זה, זה היה בדיוק מה שחלמנו עליו כי הבנו את הצורך של הציבור. ציבור דתי מטייל ללא ארנק ויכול להיכנס למוזיאון. עכשיו הביטול הזה יחזיר את החילונים לקניונים ולשופינג, והציבור הדתי פשוט לא יגיע. זה פשוט מחזיר אותנו אחורה וחבל".
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר כי "אם זה נראה כמו כפייה דתית, מריח כמו כפייה דתית ומתנהג כמו כפייה דתית - זו כנראה כפייה דתית". בתנועה הקיבוצית הוסיפו עוד "הנחיית משרד התרבות פוגעת בהמוני אזרחים עובדים וילדים, המתגוררים בפריפריה, ונהנים מפעילויות תרבות מסובסדות בסופי השבוע".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, אמר כי "שבת ישראלית היא מיזם של אחדות ישראל. הוא לא פוגע באיש, הוא מכבד את השבת, את התרבות הישראלית ואת המסורת היהודית. הביטול שלו הוא פגיעה בפריפריה וכפיה דתית מהסוג הגרוע ביותר. אני קורא לשר זוהר לבטל את ההחלטה כדי למנוע עוד קרע בעם ישראל".

מספר 2 במחנה הממלכתי, ח"כ גדעון סער, אמר ל-ynet radio כי הוא "מחבב את זוהר, אבל אני חושב שזה לא נכון והדברים לא מועילים לאף אחד. אני נגד כל דבר מהסוג הזה". חבר מפלגתו, ח"כ מתן כהנא, אמר לאולפן ynet כי "גם לשר זוהר יש דחף להרוס את מה שהממשלה הקודמת עשתה. השר זוהר מגביר את חילול השבת ומסכן את אתרי המורשת". לדבריו, "זוהר מפלה את הדתיים, העיקר להראות שהוא עושה משהו אחר. אני קורא לו ללמוד את הנושא מחדש".
אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", אמר כי "קודם הם לוקחים את התקציבים לפעילויות בשבת, אחר כך הם יסגרו את הכדורגל בשבת, ואז את מרכזי הקניות. שאף אחד פה לא יתבלבל. חבורת הכפייה הדתית שמנהלת עכשיו את הממשלה תעשה הכול כדי לרדת לנו לחיים אם לא נסמן לה גבול אדום בוהק בצורת מחאה ציבורית שהם לא יבינו מאיפה היא באה להם. אז זה בדיוק מה שנעשה".
4 צפייה בגלריה
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
"אל לך להיות בתפקיד המצפון של הציבור". ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, שיגר מכתב לזוהר שבו נכתב: "מדובר בכפייה דתית! אנחנו ראשי הרשויות יודעים האם נכון להפעיל תרבות ומופעים בשבת או לא עבור התושבים שלנו. 64% מתושבי מדינת ישראל אינם שומרים שבת. אל לך לפגוע בחופש הדת ואל לך להיות בתפקיד המצפון של הציבור. השלטון המקומי יפעל למען כל תושביו ורווחתם".
תני פרנק, מנהל מרכז יהדות ומדינה מבית מכון הרטמן, אמר: "ביטול פרויקט 'שבת ישראלית' פוגע באלפי משפחות שנהנו מבילוי במוזיאונים ובאתרי מורשת ללא עלות בסופי שבוע. הפרויקט איפשר לכל אחד לחגוג את השבת שלו כיום מנוחה עם עונג שבת תרבותי - גם לשומרי השבת, שנהנו מהפרויקט שפעל גם בימי ששי. השבת אינה תלויה באף גורם פוליטי מתחלף. במקום להפוך אותה שוב ושוב לסלע מחלוקת ולנושא מקטב בחברה הישראלית, צריך להעביר את הסמכויות לשלטון המקומי, שייתן מענה מותאם לכל אזור ולכל ציבור לפי אורחות חייו".
אתמול אמר השר זוהר כי "ציבור שומרי השבת בישראל לא יופלה במשמרת שלי". הבוקר הוא טען: "מעולם לא אמרתי ולא העליתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת. להפך, עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שלא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת".
הוא תקף את טרופר והמיזם שהוביל: "מקום המדינה, קיים בישראל סטטוס קוו אשר לצערי השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת. מה שלא היה אף פעם. כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה. מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור".
זוהר הוסיף: "כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו. אני לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו".
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"המיזם ביקש לחבר ולא לפלג". חילי טרופר
(צילום: עוז מועלם)
היוזם, קודמו בתפקיד טרופר, הזכיר כי "מיזם שבת ישראלית החל בעת ששימשתי כשר התרבות והספורט בממשלת נתניהו-גנץ. לא הכול פוליטי. זה לא קשור לממשלה כזו או אחרת, זה פשוט טוב לכל הישראלים, דתיים וחילוניים. רוב מוחלט של האתרים היו פתוחים תמיד. המיזם פשוט החל לסבסד את פעילותם, כך שגם מי שידו אינה משגת יוכל להיכנס וכך שגם שומרי שבת יוכלו להיכנס מבלי לחלל שבת".
"מי שסוגר את המיזם מפלה דתיים ומפלה אנשים שיש להם קשיים כלכליים", הוסיף טרופר. "המיזם פתוח בימי שישי ושבת. כל אחד יכול לבחור מתי לבוא. רוב מוחלט של האתרים מונגש גם לשומרי שבת ומאפשר גם להם להיכנס. אני שומר שבת, אוהב שבת ומכבד את הדרך של כל אחד לקיים את השבת על פי אמונתו. מיזם 'שבת ישראלית' ביקש לאפשר סוף סוף לריב קצת פחות ולהתחבר סביב תרבות ומורשת. לחבר ולא לפלג, לאפשר לכולם להתחבר למורשת ולא למנוע ממי שאין לו כסף או ממי ששומר שבת לחוות גם הוא שבת עם תוכן ורוח".