נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד העניק חנינה לישראלית פידא כיוואן, שנתפסה במרץ 2021 עם כחצי ק"ג קוקאין. כיוואן נידונה תחילה לעונש מוות, אך עונשה הומתק והומר למאסר עולם. בן זאיד החליט על הצעד במסגרת חנינות שהוא מעניק לרגל הרמדאן, ולבקשת נשיא המדינה יצחק הרצוג. כיוואן הגיעה לישראל במהלך הלילה שבין שבת לראשון.
3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
כיוואן ומשפחתה לאחר נחיתתה
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
(צילום: נדב אבס)
כיוואן, כאמור, נעצרה באבו דאבי והואשמה בסחר בסמים. בשנה האחרונה עמדו בני משפחתה, אמה, אחיה ואחותה בקשר עם בית הנשיא, טענו כי היא נפלה קורבן להונאה ופעלו לשחררה.
במסגרת המאמצים נשיא המדינה העביר לפני מספר שבועות פנייה הומניטרית אישית לנשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, וכמחווה של רצון טוב כלפי נשיא המדינה יצחק הרצוג החליט נשיא איחוד האמירויות לחון אותה ולשחררה חזרה ארצה.
מבית הנשיא נמסר כי "בימים האחרונים פעלו עובדי שגרירות ישראל באבו דאבי בראשות השגריר אמיר חייק ובית הנשיא מול השלטונות באיחוד האמירויות בכל הקשור בהיבטים הטכניים של השחרור וההגעה לארץ של הגברת כיוואן. נשיא המדינה יצחק הרצוג הביע תודתו לנשיא איחוד האמירויות ובירך אותו, את עמו וכל שכנינו בחודש רמדאן מבורך, חודש של חסד ושלום".
כיוואן, בעלת סטודיו לצילום, נעצרה לאחר שהוזמנה על-ידי מכר פלסטיני לדובאי לצורך עבודה בתחום הגרפיקה והגיעה לדובאי עצמאית לדירה שסודרה עבורה מראש. כשבוע לאחר הגעתה, התבצע בדירה חיפוש שבמהלכו נמצאו הסמים שנחשבים בכמות המתאימה לסחר. כיוואן טענה כי הסמים כלל לא שלה.
עבירות סמים באמירויות נחשבות לעבירות חמורות - ונהוג להחמיר ברף הענישה. על אף שבמקרים רבים נגזר בגינן עונש מוות, בתי המשפט נוהגים להמיר את גזר הדין למאסר כבד. קרוב משפחה של פידא נסע לאמירויות לאחר הטלת גזר הדין - אך הרשויות אסרו עליהם להיפגש גם בבית המשפט. הוא סיפר כי היא פתחה בשביתת רעב כמחאה, וטענה כי החוקרים ניסו לגרום לה להודות בעבירות שיוחסו לה למרות שהכחישה אותן מכל וכל.
"הכול שקרים, פידא לא סוחרת בסמים", אמרו אז חברותיה. "היא מצליחה, יש לה עבודה מסודרת. אנחנו בטוחות שהסמים היו שייכים למישהו אחר, לא לה. היו צריכים לבדוק מה מקור הסמים ולא להלביש עליה תיק שיהרוס לה את החיים".