שר החינוך יואב קיש הודיע כי יתנגד לקיצוץ בתקציב משרדו, כחלק מהצעתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על ביצוע קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה. לטענתו של קיש, משמעות הקיצוץ היא פגיעה קשה במארג החינוכי.

קיש התריע כי משמעות הקיצוץ היא פגיעה בטיפול הנפשי, חוסר מענה לתלמידים המפונים, פגיעה בנוער בסיכון ופגיעה בחינוך המיוחד ובשעות לימוד. בנוסף לכך תיגרם פגיעה בכפרי הסטודנטים, פרויקטים בתחומי הפדגוגיה, המדע והטכנולוגיה ובשנת שרות.
לדבריו של שר החינוך, נוסף על הקיצוץ הרוחבי בסכום של 30 מיליון שקל בכל משרדי הממשלה, ולצד העובדה שלא התקבלה תוספת כדי לטפל באתגרי המלחמה, בכוונת האוצר לבצע קיצוץ נוסף בסכום של 860 מיליון שקל שמשמעותו פגיעה קשה במשרדו.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש
בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש
בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש
(צילום: יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)
קיש טען כי ההודעה על הקיצוץ התקבלה רק היום (רביעי) ומדובר בקיצוץ הגדול ביותר מבין כל משרדי הממשלה.
"המשמעות היא פגיעה קשה מאוד בכל המארג החינוכי של מדינת ישראל וזה בלי תוספת של שקל אחד לטובת המפונים בדרום ובצפון, שלכולנו ברור כמה השקעה צריכה להיות שם. אני מתנגד לתקציב הזה", אמר קיש. "אגף תקציבים מכוון לקיצוץ של למעלה מ-20 אחוז במערכת החינוך בתקציב 2024 ללא תוספת לאתגרי המלחמה.
"בתקופה מורכבת זו, כשתלמידי ישראל מצויים בתקופה רגישה ומטלטלת ונושא החינוך אמור להיות בראש סדרי העדיפויות של כולנו, אגף התקציבים במשרד האוצר מבקש לקצץ באופן משמעותי וחסר תקדים בתקציבי החינוך. מעבר לקיצוץ, אין בתקציב מענה לאתגרי החינוך לילדי המפונים בדרום ובצפון. משרד החינוך זקוק לתקציבים נוספים ובוודאי שלאחר הקיצוץ המתוכנן לא יצליח לספק את צורכי הילדים".
הנהגת ההורים הארצית, המועצה לשלום הילד ומועצת התלמידים הארצית תובעים מקיש להבטיח להעלות בישיבת הממשלה מחר בנושא התקציב את תוספת התקציב הנדרשת להרחבת המענה הנפשי במערכת החינוך, זאת לאור העלייה הדרמטית במצוקות הנפשיות של התלמידים בעקבות אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל.
תקציב מערכת החינוך במלחמת חרבות ברזל
הם הדגישו כי "נשקפת סכנה ברורה ומיידית לבריאותם הנפשית של התלמידות והתלמידים. היקף המצוקות הנפשיות ועוצמתן מחייבים פעולה דחופה על מנת להבטיח את הרחבת המענים הניתנים היום".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן, יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף ויו"ר מועצת התלמידים הארצית ספיר מוספי ציינו במכתב לקיש, כי הם פונים אליו בבהילות משום שישנם נושאים המחייבים טיפול מידיי בתקציב הנוכחי.
דרישותיהם כוללות הרחבת שעות ותקני הייעוץ החינוכי בכל שכבות הגיל במערכת החינוך, הגדלה משמעותית של תקני הפסיכולוגים החינוכיים, עדכון מפתח התקינה של הפסיכולוגים החינוכיים, הרחבת תחום האחריות של מערך השירות הפסיכולוגי-החינוכי באופן מלא ומחייב, מהגיל הרך ועד לגילאי תיכון ומתן הכשרות לכלל הפסיכולוגים החינוכיים והיועצים החינוכיים במערכת החינוך לטיפול בטראומה ובחרדה.
"נוכח חוסר התקינה והאיוש הקיימים לאורך שנים במערכת ועל אחת כמה וכמה בצל העלייה הדרמטית במצוקות הנפשיות של התלמידים והתלמידות, זו שכבר ניכרת וזו שעוד צפויה ואף עתידה, ככל הנראה, להיות הקשה ביותר שחווינו מקום המדינה", ציינו. "על כן, חשוב שתוכנית זו תוצג בישיבת הממשלה הקרובה כמו גם לציבור, תוך התייחסות לרכיביה ולתקנים החדשים שאותם דורש משרד החינוך לתקצב".
הם ציינו כי אין די בקידום והרחבת הטיפול בתלמידות ותלמידים במעגל הפגיעה הראשון והשני ובסלי תגבור - ויש להרחיב את המענים לכלל התלמידות והתלמידים, בכל הארץ ובכל הגילים.
"ישיבת הממשלה הקרובה הינה הזדמנות קריטית להבטיח את התקציב הנדרש למען בריאותם הנפשית של הילדים והנוער, התלמידים והתלמידות בישראל", נכתב בפנייה לשר קיש. "אנחנו מפצירים בך לעשות הכול על מנת להבטיח תקציב הכרחי ודחוף זה, שכן אין חשוב יותר מבריאותם הנפשית של ילדי ישראל".