ביקורת מוושינגטון, ביום ה-100 למלחמה: גורמים בסביבת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמרו היום (ראשון) כי בממשל האמריקני גוברת התחושה שראש הממשלה בנימין נתניהו גורר את המלחמה בעזה מסיבות פוליטיות אישיות - ואינו שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות.
1 צפייה בגלריה
( צילום: EPA, יונתן זינדל)
הכותרת
100 ימים למלחמה: בחזרה לכאוס של 7 באוקטובר | רונן ברגמן
24:40
הגורמים אמרו כי הסבלנות מהמשך המלחמה הולכת ופוקעת, ומה שמדאיג, לדבריהם, הוא שנתניהו לא באמת עושה הכול כדי להביא לשחרור החטופים. לטענת הגורמים, נתניהו מבקש לדחות עסקת חטופים פוטנציאלית בכמה חודשים, אך "אין לנו את הזמן הזה - כי בעוד כמה חודשים החטופים פשוט לא יישארו בחיים".
הגורמים אמרו עוד כי יש מי שלוחש על אוזנו של ביידן שהוא חייב לשנות בקרוב את המדיניות שלו כלפי נתניהו ולהביע בו חוסר אמון אישי, בשעה שביידן ימשיך להביע גיבוי מלא למדינת ישראל ולעם הישראלי.
עם זאת, יש לציין כי בשונה מהקשר הכמעט יום-יומי בפתח המלחמה, ביידן ונתניהו לא שוחחו מאז 23 בדצמבר. באותה שיחה, לפי הבית הלבן ביידן שוחח עם דן עם נתניהו "במצב בישראל וברצועת עזה". נתניהו מצידו, כך לפי לשכת רה"מ, "הבהיר שישראל תמשיך במלחמה עד להשלמת כל מטרותיה".
בימים האחרונים נפוצו דיווחים שעוסקים בתחושות האמריקניות סביב מעשיו של נתניהו בנוגע למלחמה. ב"וושינגטון פוסט" נטען כי גורמים בממשל האמריקני חוששים שראש הממשלה בנימין נתניהו עלול לראות בהסלמה בחזית הצפונית "מפתח" להישרדות פוליטית - בצל הביקורת הקשה על התנהלות הממשלה במלחמה ומחדלי 7 באוקטובר.
נתניהו, מצידו, אמר היום בפתח ישיבת הממשלה כי "לפני 100 ימים, המפלצות של החמאס פלשו למדינת ישראל ושחטו בנו, אנסו, שרפו וחטפו את אזרחינו. אנחנו השבנו את מחציתם. אנחנו לא מוותרים על אף אחד. אנחנו עושים הכל כדי להשיב את כולם הביתה. אני מדגיש: כולם, בלי יוצא מן הכלל. המאמצים האלה נמשכים כל העת, גם ברגעים אלה. אנחנו נשלים אותם בד בבד עם השלמת יעדי המלחמה האחרים".
בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה לדברי הגורמים בסביבת ביידן: "אין שחר לדברים אם אכן נאמרו. ראש הממשלה, שר הביטחון, השר גנץ והרמטכ"ל הבהירו שהמלחמה תימשך עוד חודשים ארוכים, ורה"מ פועל בכל דרך להביא לשחרור מהיר ככל האפשר של החטופים".
בתוך כך, האתר "אל מוניטור" דיווח שעובדים פדרליים ב-22 סוכנויות פדרליות בממשל האמריקאי מתכוונים לנטוש ביום שלישי את מקומות העבודה שלהם כמחאה על הטיפול של ממשל ביידן במלחמה בעזה. הקבוצה, שמכנה את עצמה Feds United for Peace - מורכבת מעשרות עובדי ממשלה שיקיימו "יום אבל" לציון 100 ימים למערכה הצבאית של ישראל בעזה. המארגנים, שבוחרים להישאר בעילום שם, אומרים שהם מצפים ש"מאות" אחרים יצטרפו למחאה שלהם.
על פי רשימה שהגיעה לידי אל-מוניטור, בין העובדים גם עובדים בבית הלבן, הסוכנות לביטחון לאומי, מחלקת המדינה, הפנטגון, המשרד לביטחון המולדת, המשרד לענייני חיילים משוחררים וכן שירותי אזרחות והגירה של ארה"ב ומעבדת המחקר הימי. עובדים אחרים שצפויים להצטרף למחאה מגיעים ממינהל המזון והתרופות, שירות הפארקים הלאומיים, מינהל התעופה הפדרלי והסוכנות להגנת הסביבה. המחאה משקפת כעס גובר בקרב פקידים אמריקאים על סירובו של ממשל ביידן לקרוא להפסקת אש מיידית בעזה.
אחד ממארגני המחאה אמר שיוזמתם "צמחה מתוך רצון קולקטיבי לעשות כל שביכולתנו כדי להשפיע על מדיניות ממשל ביידן בנושא זה. מה שאתה רואה במאמץ הזה הוא משהו מאוד יוצא דופן, וזה שהתנגדות באה לידי ביטוי באמצעות מעשה פיזי. חשנו חובה מוסרית וחובה פטריוטית להשפיע על השינוי מבפנים.