2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אמיר אוחנה
(צילום: עמית שאבי)
הזמנה היסטורית ממרוקו: יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ימריא ביום רביעי הקרוב לביקור רשמי בפרלמנט המרוקני - בפעם הראשונה שבה יו"ר כנסת מישראל יערוך ביקור ממלכתי בפרלמנט של מדינה מוסלמית.
במסגרת הביקור צפוי אוחנה להיפגש עם מקבילו, נשיא הפרלמנט המרוקני ראשיד טלבי אל עלמי, שבהזמנתו יו"ר הכנסת הישראלי יגיע למדינה. כאמור, זו ההזמנה הרשמית הראשונה לביקור בילטרלי שנמסרה מאז ומעולם ליו"ר כנסת ישראלי מצד נשיא פרלמנט של מדינה מוסלמית בכלל ומצידה של מרוקו בפרט.
אוחנה ייפגש גם עם יו"ר קבוצת הידידות הפרלמנטרית מרוקו-ישראל וכן עם חברים נוספים מבית הנבחרים. כמו כן, אוחנה ואל עלמי צפויים למסור הצהרות לתקשורת ואף לחתום במעמד זה על מזכר הבנות רשמי שתכליתו פיתוח שיתוף פעולה בין-פרלמנטרי למען חיזוק היחסים בין שתי המדינות. בנוסף, במהלך ביקורו צפוי יו"ר הכנסת להיוועד עם בכירים בממשלת מרוקו וכן עם ראשי הקהילה היהודית בממלכה.
2 צפייה בגלריה
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
החתימה על הסכם הנורמלזיציה בין ישראל למרוקו, דצמבר 2020
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"הודות למנהיגותו פורצת הדרך של מלך מרוקו מוחמד השישי, הביקור הזה מתאפשר", אמר אוחנה. "חלום השלום עם ארצות האיסלאם פיעם בליבותינו מאז ומעולם, וכמה מתאים שמכל המדינות הרבות הללו - דווקא ממלכת מרוקו היא הראשונה להזמין את אחד מסמלי השלטון וראש הרשות המחוקקת של מדינת ישראל, שהוא במקרה גם הראשון ממוצא מרוקני בתפקיד זה, לביקור רשמי בבית הנבחרים שלה. ההיסטוריה מתהווה לנגד עינינו ומבשרת את חיזוק היחסים בין שתי המדינות, קירוב בין העמים, והרחבת מעגל השלום".
בדצמבר 2020 ישראל ומרוקו חתמו על הסכם נורמליזציה והשתיים כוננו יחסים דיפלומטיים מלאים. יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל למרוקו כוננו כבר בשנת 1995, אך בשנת 2000 ניתקה מרוקו את היחסים עם ישראל בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה. עם זאת, במשך השנים קיימו מרוקו וישראל קשרים לא רשמיים.