שב"כ והמשטרה חשפו העברות כספים למשפחות מחבלים באמצעות עמותה שהציגה את עצמה כתמיכה ביתומים, בהובלת בכיר חמאס בירושלים, חאלד סבאח. כך עולה מכתב האישום שהוגש היום (שישי) לבית המשפט על-ידי הפרקליטות.
במסגרת החקירה נעצרו בחודש שעבר ארבעה תושבי ירושלים מצור באהר ובית חנינה בגין עבירות של חברות וניהול ארגון טרור, עבירות מס, הלבנות הון ועוד. כמו כן, חלק מהנאשמים התאמנו בירי מחוץ לגבולות המדינה.
2 צפייה בגלריה
הכסף שנתפס אצל הנאשמים
הכסף שנתפס אצל הנאשמים
הכסף שנתפס אצל הנאשמים
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין רינת בן יעקב ומלכה גרוס מפרקליטות מחוז ירושלים, במהלך שנת 2019 מונה חאלד סבאח על ידי בכירי מפקדת חמאס בטורקיה כאחראי כספים בחמאס-ירושלים. במסגרת תפקידו כאחראי הכספים התבקש לסייע בהוצאת כספי חמאס מטורקיה, הכנסתם לירושלים וחלוקתם לפעילי חמאס ומשפחותיהם בהתאם לצורכי חמאס.
בהתאם לכך, במספר הזדמנויות הכניס את הכספים דרך מעברי הגבול של ישראל ללא דיווח כנדרש בפני פקיד המכס על הכנסת הכספים. בהמשך הוא נדרש להעביר סכומי כסף גדולים יותר לישראל, מה שהקשה על הכנסת הכספים. על כן הוא הפקיד את הכספים לחשבון הבנק הטורקי שהיה בבעלותו ונגד כספים אלו שקיבל העמיד כספים מהונו האישי בישראל, והעבירם לפעילי חמאס בארץ בסכום של כ-250 אלף דולר, תוך שבניו, מוניב ומוסעב, מסייעים לו כחלק מהחברות שלהם בארגון חמאס.
2 צפייה בגלריה
מיד עם סיום תפילת הצהריים, החלה התפרעות בהר הבית על ידי מאות צעירים
מיד עם סיום תפילת הצהריים, החלה התפרעות בהר הבית על ידי מאות צעירים
בכירי חמאס הנחו לקיים עימותים ברמדאן
(צילום: AFP)
עוד צוין בכתב האישום כי במהלך ביקוריו בטורקיה לאורך השנים, נפגש חאלד סבאח עם פעילי חמאס בכירים במפקדת חמאס בטורקיה, בין היתר עם זכריה נג'יב, שהורשע בגין מעורבותו בחטיפתו של נחשון וקסמן ז"ל ושלושה פעילי חמאס נוספים אשר הורשעו בחטיפתו ורציחתו של השוטר ניסים טולדנו ז"ל, וזאת כשהוא יודע כי מדובר בפעילים בולטים בארגון הטרור.
לחלק מן הטיסות הצטרפה לסבאח משפחתו, רעייתו ובניו מוניב ומוסעב, כל זאת על מנת להציג מצג שווא כי מדובר בנסיעה משפחתית. בביקורו האחרון בחודש שעבר הורחב תחום אחריותו והוא מונה כ"אחראי חמאס ירושלים" וזאת לשם קידום פעילות חמאס בירושלים. במסגרת תפקידו התבקש סבאח, בין היתר, להקים ולהניע תשתית צבאית וארגונית בירושלים ובמיוחד להיערך לקראת חודש הרמדאן השנה.
עוד נטען בכתב האישום כי מוסעב סייע לאביו ושימש כאיש קשר בינו לבין בכירי מפקדת חמאס בטורקיה, זאת לאור חשש הצדדים כי קשר ישיר בין חאלד לבין פעילי חמאס עלול לעורר את חשד הרשויות בישראל. מוניב סייע אף הוא לחאלד בהעברת מסרים בינו לבכירי מפקדת חמאס בטורקיה ואסף מהם כספים עבור אביו.
בשנים 2022-2012, נטען, גייס פעיל חמאס פיראס טוטח כארבעה מיליון שקלים עבור עמותת לג'נת זקאה אלקודס, זאת ביודעו כי הכספים מועברים למשפחות ויתומים המזוהות עם חמאס וכן, תוך שהוא מודע לכך, כי מטרת העמותה הינה קידום מטרות חמאס, וכי חאלד סבאח הוא איש חמאס.
בשנים 2020-2007 העבירה העמותה באמצעותו כספים בהיקף של כ-28 מיליון שקלים למשפחות נזקקות, ובכללן משפחות פעילי חמאס ומשפחות שהידים. בנוסף, העמותה העבירה חלק ניכר מכספיה ליתומים שאינם מזוהים עם חמאס, זאת כדי להגביר את התמיכה ואת אהדת הציבור בארגון, להטמיע את רעיונותיו ולגייס לשורותיו פעילים נוספים, כל זאת לשם קידום מטרות חמאס וכחלק מהמאבק במדינת ישראל והפגיעה בריבונותה, ובמטרה להציג את פעילות העמותה כפעילות חוקית אשר לא תעורר חשד במערכות אכיפת החוק.

התבצרות מתפללים בהר הבית

במהלך נסיעתו האחרונה של סבאח לטורקיה בינואר האחרון, אז מונה לאחראי חמאס בירושלים, הוא התכונן לגרום להתבצרות של מתפללים בהר הבית בתקופת הרמדאן על מנת לייצר מתיחות ביטחונית.
בנוסף, באותה פגישה נאמר לסבאח כי עליו להתכונן לפעילות צבאית במקרה של עימותים ועליו לרכוש נשק לצורך ביצוע פעולות כאלה. באותו שלב התאמנו השלושה במטווח ירי בטורקיה. חלק ממטרותיו של סבאח היו לרכוש קרקעות עבור אנשי חמאס לארגן טיולים להר הבית והכול כדי לקרב אנשים לארגון הטרור.
בכמה הזדמנויות העביר סבאח פיזית כ-55 אלף דולר מטורקיה לישראל דרך מעברי הגבולות. כאשר הסכומים גדלו והייתה סכנה להעבירם בגבולות, השתמשו פעילי חמאס בשיטת הקיזוז שעיקרה רכישת נכסים מכספי חמאס-טורקיה ותשלום נגדם לפעילי טרור של הארגון בישראל. היקף ביצוע העסקאות והעברת הכספים לארגון חמאס נאמדת בכמה מיליוני שקלים בארבע השנים האחרונות.
בית המשפט האריך בשבועות האחרונים את מעצרם, ואישר את צו איסור הפרסום שביקשו החוקרים. במשטרה ציינו כי "בכירי חמאס הנמצאים מחוץ לישראל פועלים כל העת לגיוס של פעילים ביהודה ושומרון ובירושלים לטובת קידום פעילות טרור. משטרת ישראל ושירות הביטחון ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה יחד עם גורמים נוספים לסכל מאמצי גיוס והתעצמות של חמאס בתוך ירושלים, תוך איתור וטיפול בכלל הגורמים אשר יביעו נכונות לסייע במאמצים אלו - זאת על מנת להגביר את ביטחון תושבי המדינה ולמנוע פגיעה באזרחיה".
כתב האישום מייחס לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, ביצוע עבירות של מילוי תפקיד ניהולי או פיקודי בארגון טרור, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור, איסור הלבנת הון, איסור עשיית פעולה ברכוש אסור, חברות ופעילות בארגון טרור, אי דיווח למיסוי מקרקעין ומרמה, ערמה או תחבולה.
הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצר ארבעת הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, ולחלט מהם כספים ורכוש בהיקף של כ-800 אלף שקלים.