בית משפט השלום האריך היום (רביעי) בחמישה ימים את מעצרו של השוטר החשוד ברצח תושב יפו יעקב טוחי. במקביל לדיון עשרות מפגינים, בהם תושבי יפו וקרובי משפחתו של הקורבן, מחו בקריאה למשפט צדק. מפגינים התעמתו בין היתר גם עם סנגורו של החשוד במילים קשות, ובשלב מסוים החליט משמר בתי המשפט לאסור על כניסתם לבניין.

נציגת מח״ש בדיון אמרה כי ״מדובר בחשוד שמשרת ביחידת המסתערבים במחוז ירושלים. ביום שישי הוא נקלע לוויכוח בכביש עם המנוח, שנגמר בהריגתו. מדובר בעבירה חמורה ופעלנו עד עכשיו ללא הפסקה בנושא. עברנו על מצלמות, גבינו עדויות והחשוד עבר בדיקה של מצבו הנפשי, אך יש עוד הרבה לפנינו. אנחנו מבקשים להאריך את מעצרו בשמונה ימים כדי להשלים את פעולות החקירה״.
סנגורו של החשוד, עו״ד עופר ברטל, טען בדיון כי מרשו סובל מפוסט טראומה לאחר אירועי 7 באוקטובר. ״מדובר באדם שהוא לוחם גיבור, הוא גם חובש וגם לוחם. ב-7 באוקטובר הוא ירד דרומה, ראה גופות, ראה מחבלים, ראה הכל", אמר. "הוא נתקל במחבלים, ירה מטול בלי אטמים ושמע פיצוץ מאוד חזק. משם הם נסעו לעלומים ונתקלו במחבלים נוספים. רעייתו אמרה לו שהוא במצב פוסט טראומה, הוא מריח את הריחות, יש לו פלאשבקים, הוא לא ישן בלילות. מרשי גם נפגש בנושא עם קב"נית".
בנוגע לתקרית הירי אמר הסנגור ברטל: "מרשי נסע עם משפחתו ליפו ועמד בפקק. טוחי היה על אופנוע ואמר להם להתקדם. אין מחלוקת שטוחי תקף ראשון באמצעות אגרוף, בעוד שמרשי ניסה להשתלט עליו והטיח אותו לרצפה. טוחי הוציא משהו חד, ובשלב הזה מרשי כבר לא היה ביפו, הוא היה בקרב אחר וראה מראות מהעבר, ובגלל זה קרה הסיום הטראגי״. ברטל התייחס גם לאיומים נגד משפחת החשוד, וציין כי "למיטב הבנתי אף אחד מבני המשפחה לא עזב את העיר. גם לא הושלך רימון לעבר ביתם".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
הפגנה מחוץ לשלום תל אביב בהארכת מעצרו של השוטר החשוד ברצח יעקב טוחי
(צילום: מוטי קמחי)
כאמור, מעצרו של החשוד הוארך בחמישה ימים, ובנוסף השופטת אביטל אמסלם גלבוע נעתרה לבקשת מח״ש לצמצם את צו איסור הפרסום , החל כעת רק על שמו של החשוד ועל כל פרט שעלול להוביל לזיהויו. בדיון עלה שאשתו של החשוד ביקשה להעביר לו שני מכתבים שכתבה, ובהם הביעה בו תמיכה. הבקשה עוררה סערה בקרב בני משפחת הקורבן ותושבי יפו שנכחו בדיון, אך השופטת אמסלם אמרה כי תוכן המכתבים נבדקו ואישרה להעביר לו אותם. אחת מתושבות יפו צעקה לעבר השוטרים שהגיעו לשמור על הסדר: ״אל תהרגו אנשים, אנחנו נעזור לכם עם הפוסט טראומה״.

"הנרצח ערבי - אבל זה היה יכול להיות גם משה היהודי"

במקביל לדיון, עשרות מפגינים מחו מחוץ לבניין בית המשפט, ובשלב מסוים החליט משמר בתי המשפט שלא להכניס למקום תושבים מיפו, כולל בני משפחתו של טוחי. חלק מהמוחים הגיעו עם חולצות שעליהן נכתב שטוחי "נרצח בדם קר על ידי משטרת ישראל. דם ערבי אינו הפקר", בעוד שאחרים הניפו שלטים עם הכיתוב "צדק ליפו". כוחות משטרה רבים הוצבו מחוץ לבית המשפט, וגם במסדרון מחוץ לאולם שבו התקיים הדיון בדלתיים סגורות.
חבר הכנסת אחמד טיבי הגיע גם הוא לדיון, ואמר ל-ynet כי "אני מכיר את המשפחה. מדובר במקרה מזעזע של רצח בדם קר של אדם שהכרתי, אדם טוב, מתנדב במד"א ואיחוד הצלה. המסתערב הזה ירה בו 11 כדורים בזמן שהוא סייע לאנשים אחרים, והכדור האחרון היה וידוא הריגה. אני לא מבין למה המשפט מתנהל בדלתיים סגורות, כל הציבור חייב לדעת מי הרוצח, כי הוא מסוכן לציבור. חשוב לפרסם את שמו ואת תמונתו".

אמו של הקורבן, נגלא, בכתה והתקשתה לדבר בטרם הדיון. "שיקבל את העונש שלו, מה שצריך", אמרה על החשוד. בן דודו של הנרצח, ג'לאל טוחי, שמנהל בית ספר תיכון בתל אביב, אמר מחוץ לדיון כי "אף אחד מאיתנו לא רצה להיות פה - לא תושבי יפו ולא אף אחת מאיתנו שמכיר את יעקב. עם כאב וצער מאוד עמוק, נרצח לנו בחור שהיה מהטובים של יפו. הוא התנדב במד"א ובאיחוד הצלה, עבד בשגרירות, למד משפטים, יש לו שתי בנות קטנות - בת 7 ובת 11, שהוא גידל לבד. הוא גם דאג לאמו ולשלוש אחיותיו בכל מה שהיה דרוש".
ג'לאל תיאר כי "אנחנו יודעים שיעקב יצא להציל נפש, היה שם איזה ויכוח על מעבר חציה, ואז הבחור הזה, הרוצח הזה, יצא אליו ונתן לו אגרופים בראש. הוא היה עם המשפחה שלו וכביכול רצה להפגין כנראה שהוא אבו עלי. הוא נתן ליעקב בעיטות בקסדה, שבר אותה והפיל אותו על הרצפה. באו אנשים והפרידו ביניהם, ואז הרוצח שם את הכובע של היס"מ, חזר ודפק בו 11 כדורים בחלק הגוף העליון שלו". עוד אמר ג'לאל כי "אנחנו לא נגד משטרת ישראל באופן כללי, אנחנו נגד הרוצח ונגד מי שעומד מאחוריו. אנחנו לא נגד היס"מ, אנחנו רוצים שייעשה צדק עם הבן דוד שלנו. זו הדרישה היחידה שלנו. תקשיבו, במקרה הזה הנרצח הוא ערבי מיפו, אבל זה היה יכול להיות משה היהודי או עיסא הנוצרי, כל אחד שהיה עובר שם".
4 צפייה בגלריה
יעקוב טוחי
יעקוב טוחי
יעקוב טוחי, לצד זירת הרצח
(צילום: אדם קוטב)
ג'לאל תקף כי "הרוצח התכוון לרצוח בלי שום קשר. די עם כל האנשים האלה שמסתובבים עם הכובעים והתג של השוטר ומותר להם לעשות הכל. אנחנו לא בגדה המערבית, וגם שם לרצוח אנשים זה לא מקובל, אז פי כמה פה ביפו, ועוד מישהו שהוא מתנדב ועוזר לאנשים. יעקב יצא לעזרה בלי שום קשר למי קרא לו לעזרה, הוא יצא לעזרה של יהודים נוצרים ומוסלמים ולא משנה מי".
ג'לאל שלל את הטענה כי בן דודו ניסה לדקור את החשוד, ואמר כי "הוא מעולם לא הסתובב עם סכין. למד"א יש מין כלי חד שמשתמשים בו כשצריך לחתוך למשל חולצה של אדם שנפגע בתאונה, זה כמו אולר שוויצרי עם עוד דברים. אולי הוא נגע בו עם החפץ הזה". קרוב משפחה נוסף, עבד סטל, אמר כי "יעקב היה יקר להרבה אנשים. הוא שם את הבנות שלו בבית ספר ערבי-יהודי כי הוא האמין בדו קיום ובשותפות, והוא פעל בהתאם". על הדיווחים על איומים נגד משפחת החשוד, בהם השלכת רימון לעבר ביתם, אמר: "אנחנו לא רוצים שהם יישארו ביפו. המשפחה הזו תומכת ברוצח, כמה מהם היו שם ולא ניסו למנוע את הרצח. יעקב הוצא להורג".